Terug

Verdwenen betalingen en warboel van facturen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. V.

Naar: Engie

19/06/2023

Beste,de vorige klacht is nog maar net afgesloten en we zijn hier al opnieuw.Ik contacteer u namens mijn moeder, waarvoor ik mantelzorger ben.Wij hebben een korte notificatie van klacht via het Engie platform verstuurd en verwezen hierbij naar deze klacht.Gezien het bijna onmogelijk om bij Engie binnen te raken en er amper gereageerd wordt op berichten via hun eigen platform zijn wij rechtstreeks via dit Test-Aankoop platform aan de slag gegaan.Na het afsluiten van de vorige klacht heeft mijn moeder opnieuw haar maandelijkse domicilering laten activeren.Sindsdien is het een regen van problemen:*de domicilering voor mijn moeder trok Engie van mijn rekening af (terwijl ik op een ander verbruiksadres woon en dus ook een ander klantnummer en serienummers van tellers heb)*de domicilering stond op, op vraag van mijn moeder, de 28ste van de maand geactiveerd (stond ook zo in haar Engie klantenprofiel) maar werd iedere keer tussen de 3de en 10de van de maand aan de bank overgemaakt. Gevolg: te weinig geld op te rekening dus geweigerd en onkosten bij de bank voor mijn moeder en betaling die manueel uitgevoerd moet worden.Het sterkste moet nog komen:Er is een betaling van 89,42€ door ons uitgevoerd op 17/04/2023. Dit is met de betaalreferentie van januari gedaan want dit ging over een betwiste factuur, die uiteindelijk gecorrigeerd geweest is (zie vorige klacht referentie op dit platform: CPTBE01763506-46). Volgens het klantenprofiel van mijn moeder is de betaling geregistreerd bij Engie (zie screenshot 'Betalingen') maar Engie vindt er zogezegd niets van terug. Het geld is dus voor hen onbestaande. Dit bedrag is 150€ (maandelijks voorschot) min 60,58 € tegoed van afsluiting van vorig adres.Dit laatste had mijn moeder nog tegoed, na het indienen van overnamedocument en eindafrekening van haar vorig adres.Ondertussen heeft Engie de betaling van een andere maand (april 2023 - met een andere betaalreferentie) gebruikt om het zogezegd onbetaalde voorschot te verrekenen. Hierdoor krijgt mijn moeder continu herinneringen via mail dat ze nog openstaande facturen zou hebben. Dit is perfect zichtbaar op de bijgevoegde screenschots (voorschot april 2023)Toen de vorige klacht nog open stond, was de afrekening van het vorige adres wel vlotjes verrekent door Engie in de betwiste factuur m.a.w. mijn moeder kreeg het niet teruggestort maar men zou het crediteren in een volgende factuur. Gezien de betwiste factuur (huidig adres) integraal gecrediteerd is, gingen wij ervan uit dat we het tegoed saldo dus niet verrekend was en wij dit zelf konden verrekenen in de eerste volgende maandelijkse voorschotfactuur (zie vorige paragrafen).Nu blijkt dat Engie, zonder overleg, het bedrag plots wel terug gestort zou hebben maar daar geen melding van gemaakt heeft aan mijn moeder. (zie screenshot Terugbetalingen)Raak nu nog maar eens uit aan je facturen, als Engie zomaar willekeurig beslist aan welke factuur zij een willekeurige betaling gaan linken.Waarom staan er betalingsreferenties op de facturen? Toch om duidelijkheid te scheppen over welke factuur wel/niet betaald is.Wij raken er niet meer aan uit en hebben ondertussen ook de domicilering laten deactiveren, gezien dit toch maar steeds voor problemen zorgt door de warboel die Engie zelf veroorzaakt heeft.Bovendien staat in haar klantenprofiel haar vorige adres nog steeds vermeld, weliswaar als niet actief.Er is een overname document ingediend geweest, waarbij de eigenaar/verhuurder de tellers overgenomen heeft.dus waarom blijft dit vermeld staan op het profiel van mijn moeder??Mijn moeder is al altijd bij Engie klant geweest maar sinds haar verhuis begin dit jaar en alle problemen die er sinds die dag geweest zijn (en nog steeds zijn), overweegt zij sterk om van leverancier te veranderen.Aan Engie om volledige klaarheid te scheppen in de wanorde van hun eigen klantenservice.Wij zijn alvast 100% zeker dat wij alle facturen correct betaald hebben. Voortaan zal er ook geen domicilering meer geactiveerd worden maar zal maandelijks de betaling manueel gebeuren.

Berichten (3)

Engie

Naar: D. V.

20/06/2023

DATA NOT AVAILABLE

Engie

Naar: D. V.

26/06/2023

DATA NOT AVAILABLE

D. V.

Naar: Engie

29/06/2023

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform