Terug

Veel te hoog voorschot en weigering tot herziening

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. V.

Naar: OCTA+

24/08/2023

Beste,de afgelopen weken stuurde ik meermaals een mail met de vraag tot een herziening van ons voorschot, zonder gewenste reactie.Intussen mocht ik wel een herinneringsbrief ontvangen met bijhorende kosten van €7,50, maar een antwoord op onze vraag tot herziening kreeg ik vooralsnog niet.Enigszins gefrustreerd probeerde ik gisteren voor een derde keer de situatie te schetsen. Onderstaande de situatie:Eind juni verhuisden wij. Ons energiecontract bij Octa+ verhuisden we mee. We kregen een eindafrekening voor ons vorige adres van -131,07. Tot dan betaalden we €60 voorschot per maand, hetgeen dus ruimschoots voldoende bleek.Plots kregen we op ons nieuwe adres een voorschot van €120/maand. Nochtans was ons contract niet gewijzigd. Ik vroeg een verlaging aan tot €60/maand, met als antwoord dat we vanaf augustus nog €100/maand moesten betalen. Hier gingen we niet mee akkoord.In tussentijd betaalde ik nog het voorschot van juli van €60 voor ons vorige adres -ondanks verhuis-, maar kreeg ik niet veel later een extra voorschotfactuur van €120 voor diezelfde maand. Een totaal voorschot van €180 dus, terwijl dit anders €60 was.Alsof dit nog niet genoeg was, kregen we 10 dagen (!) later reeds onze volgende voorschotfactuur voor augustus. Dit keer ten bedrage van €100. Op 1 maand tijd hadden we dus facturen ten bedrage van €280 ontvangen.Vanaf dit punt vroegen we nogmaals een grondige herziening en aanpassing van ons voorschot naar €60/maand en een herziening van onze reeds gefactureerde voorschotfacturen. Hierop kwam geen reactie, enkel herinneringen en nu dus een aanmaning.Ik zou dus nogmaals willen vragen om:a) de facturen bovenstaand vermeld grondig na te willen kijkenb) onze voorschotfactuur te willen aanpassen naar €60/maandc) de voorschotfacturen van juli en augustus te willen kwijtschelden en vervangen door nieuwe voorschotfacturen, dewelke door ons meteen zullen betaald wordend) de kwijtschelding van de aanmaningskostenAls reactie mocht ik vandaag vernemen dat aan geen van bovenstaande gevolg zal gegeven worden, omdat (en ik parafraseer) we vanaf 1/10 van energieleverancier veranderen, is er van een herberekening geen sprake meer. We gaan uw voorschotfacturen niet annuleren en de herinneringskosten niet annuleren.Wettelijk gezien mag een energieleverancier voorstellen (!) om de voorschotfactuur te wijzigen maar moet dat motiveren. Het volstaat daarbij niet om enkel te verwijzen naar het geschatte verbruik als de leverancier over specifiekere gegevens beschikt, hetgeen het geval is. De reactie van de klantendienst was nochtans de volgende: OCTA+ heeft het bedrag van uw voorschotfacturen voor uw nieuw adres berekend op basis van het geschat verbruik gemeld door Fluvius. Dit terwijl Octa+ ons verbruik kent.Ook hebben we het recht een wijziging van het voorschotbedrag te weigeren, hetgeen we ook gedaan hebben.Bovendien zorgt een betwisting van de facturen er voor dat deze -minstens tijdelijk- opgeschort worden. Hierdoor zijn de herinneringskosten en de vraag om alsnog te betalen onwettig.Na 3 jaar trouwe klant te zijn geweest en onze facturen telkens tijdig te betalen, vind ik deze reactie zeer streng -zelfs onwettig- en zeker niet 'familiaal', zoals jullie slagzin nochtans wil doen geloven.Het ziet er naar uit dat wij voor 3 zomermaanden maar liefst €400 à €520 voorschot zullen moeten betalen, om dan in oktober hier het overgrote deel van teruggestort te krijgen. Begrijpen wie begrijpen kan.De situatie doet ons alvast wel besluiten dat we er goed aan gedaan hebben om binnenkort van leverancier te veranderen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform