Terug

Veel te hoge eindafrekening en toekomstige voorschotten

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

F. V.

Naar: Luminus

12/07/2023

Beste,Wij hebben bij Luminus een contract, Comfy+ van onbepaalde duur met begindatum op 01/11/2019.Toen was er dus nog geen sprake van torenhoge prijzen door een zinloze oorlog en andere redenen.Verleden week kregen wij de eindafrekening van onze energieleverancier Luminus. Deze zou 10177 euro bedragen voor electriciteit en gas samen.Het toekomstige voorschot voor electriciteit zou 1082 euro/maand gaan bedragen.Het toekomstige voorschot voor gas zou 921 euro/maand gaan bedragen.Samen dus goed voor meer dan 2000 euro/maand aan voorschot, terwijl dit het afgelopen jaar nog voor de 2 samen 305 euro bedroeg. Ook hebben wij bij onze vorige afrekening nog 385 euro teruggetrokken.Ook ons verbruik lag in lijn met de voorgaande jaren.Na van de eerste verbazing bekomen te zijn, hebben we contact opgenomen met de klantendienst van Luminus.Na het geval uitgelegd te hebben aan de persoon van Luminus, waarbij deze ook meermaals zei dat deze bedragen absurd zijn, heeft deze persoon alles nagekeken wat zij kon nakijken, waarbij zij tot de niet zo heel duidelijke ontdekking kwam dat Luminus de tarieven zou opgetrokken hebben vanaf september 2022 (in volle energiecrisis dus). Het hoe en waarom was nergens terug te vinden. Moest dit zo zijn, waren wij daar alleszins niet van op de hoogte gebracht, niet per mail, niet per post, niet telefonisch, wat zij ook kon bevestigen dat dit niet gebeurd was. Deze persoon heeft onmiddelijk gezorgd voor een maand uitstel van betaling en de factuur betwist.Zij heeft ons ook doorverwezen naar Fluvius om daar onze meter te laten controleren. Dat hebben wij gedaan, en een formulier gekregen om 14 dagen onze meterstanden op te schrijven, wat we daarna moeten terugmailen, en aan de hand daarvan word beslist om iemand langs te sturen of niet.Verder hebben wij van niemand nog iets gehoord, niet van Luminus, niet van Fluvius.Wij waren in de veronderstelling dat we een vast contract hadden met de prijzen van 2019, toen het contract begonnen is.Maar voor Luminus betekent dit dus helemaal niks en zouden zij zomaar aan contractbreuk (prijzen verhogen) kunnen doen, zonder de mensen op de hoogte te stellen, of een ander (goedkoper) contract voor te stellen, of wat dan ook.Maar toch niet de mensen gewoon, zonder dat ze het weten, woekerprijzen aan te rekenen, waardoor ze nu met facturen zitten die ze helemaal niet kunnen betalen, wat betekent dat ze alles dreigen te gaan verliezen waar ze jaren voor gewerkt hebben.Op dit moment hebben wij dus nog 1 maand (tot 15/8) om deze situatie in orde te krijgen, of dit bedrag van 10177 euro gaat van onze reeds door andere instanties geplunderde rekening af, wat zowiezo niet gaat gaan daar deze reeds op de bodem zit.Graag zouden wij willen dat Luminus toegeeft dat ze een fout gemaakt hebben (kan gebeuren) en deze absurde situatie rechtgezet wordt.F.V.U.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform