Beste,
Op datum van 14 november 2025 ben ik nar de Proximus shop te Aalst gegaan om in te teken op de eindejaar promo met als gekozen geschenk de Playstation 5 aan 99€.
Ik heb aan de verkoper volgende punten gemeld:
- Ik moet Fiber hebben daar ik en mijn partner beide samen fervente Playstation spelers zijn en dit gezamenlijk doen.
- De Fiber werken voor Proximus werden ongeveer 3 maand geleden bij ons in het straat uitgevoerd, dus er is nog GEEN Fiber tot binnen in mijn huis.
Na het melden hiervan ging de verkoper meteen aan de slag. Hij keek in zijn systeem en vertelde mij dat hij het nodige ging ingeven in het systeem en dat wij ons geen zorgen hoefden te maken i.v.m. de aansluiting op het Fiber netwerk.
Hij begon aan de simulatie en toonde ons op het scherm hoeveel wij elke maand zouden betalen met het Fiber abonnement.
Aangezien er reeds een gsm-nummer op mijn naam stond werd deze mee in het pakket opgenomen zodat ook daar een kleine besparing kon gedaan worden. Het reeds bestaande Proximus gsm nummer mag dan ook niet opgezegd worden daar er een contract van 2jaar aan verbonden is, gsm -abonnement aangegaan met aankoop van een toestel. Ik wens dan ook geen factuur te ontvangen met een restwaarde van het toestel te betalen. Dit abonnement moet verderlopen zoals voorzien
Ter goeder trouw heb ik dan ook ingetekend op het voorstel van deze verkoper. Mijn gsm-abonnement dat bij Telenet was na een half uur reeds overgezet op het Proximus netwerk.
Een technieker zou op 24 november langskomen voor de aansluiting.
Op 24 november belt de technieker mij op om te zeggen dat hij eerst naar de verdeelkast moest op de Brusselsebaan te Affligem. Dit verbaasde mij echter al aangezien ik Fiber had gevraagd en niet over Koperkabel.
Toen de technieker aankwam kreeg ik melding dat de koperkabel beschadigd was en dat deze moest vervangen worden. Ook hier heb ik mijn verhaal gedaan en wij mochten vernemen dat wij niet de enige "nieuwe klanten" waren dat dit aan hem meedeelden. Hij deed ook een snelheidstest op de koperekabel die tot bij mijn huis zou moeten komen. Deze zou 30Mbps garanderen wat veel te weinig is voor 1 Playstation
Ik speel online op Playstation - voor een goede online gaming is er minstens 50Mbps nodig
Ook mijn vriendin speelt op haar Playstation - hiervoor is ook minstens 50Mbps voor nodig.
Hoe kan het dan dat een Proximus verkoper dan toch noch verder gaat met de verkoop? Ik heb 99€ voor een Playstation Slim betaald. Hierbij is nog eens een Playstation Abonnement aangekocht en een eerste Playstation 5 Spel dat gedownload werd daar de Proximus promo een Digital versie is. Waardoor dat terugsturen haast geen optie meer is!
Volgens de verkoper is de enige oplossing dat wij rest waarde betalen of terugsturen. Wij wensen een compensatie van Proximus daar het een grove fout is van hun verkoper
Het is niet normaal dat Proximus verkopers de mensen zomaar onnodig de kosten opjagen wetende dat de werken nog niet eens gepland staan in het Proximus systeem voor de eerste 6 maanden. Dit is puur bedrog en zonder enige scrupule. Wat deze verkoper hier gedaan heeft is een Hard Sale, dit is ten strengste verboden in België.
Om al deze boven vermelde redenen verwacht ik dan ook een compensatie van Proximus uit bij volgende punten:
- Rest waarde van de Playstation 5 ( aankoopprijs 349€ in de winkel min de reeds betaalde 99€ is dus rest waarde van 250€
- Tussen komst bij de facturatie problemen bij Telenet vermits daar een mobiel abonnement MOET bijzijn en de rest nooit is overgegaan ( Ik had een combo-abonnement bij Telenet )
- De tussenkomsten / compensaties worden niet van de facturen afgehouden maar op mijn rekening terug gestort.
Hopende op een spoedige reactie en een spoedige tussenkomst