Terug

Uitstel plaatsing digitale meter

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. V.

Naar: FLUVIUS

12/02/2024

Beste,Afgelopen zomer kreeg ik een uitnodiging om mijn elektriciteitsmeter te laten vervangen door een digitale. Aangezien ik over zonnepanelen beschik die geplaatst zijn voor 2021 en op die op dat moment nog geen 15 jaar oud waren (ingebruikname 12/09/2008), ging ik er van uit dat ik wettelijk gezien van uitstel tot 1 januari 2025 zou genieten. Op de planning waar je een afspraak kan ingeven waren er echter geen data voor een afspraak eind 2024 beschikbaar. Eind augustus ontving ik een herinnering per mail, in die mail was er nergens sprake van de mogelijkheid tot aanvraag van uitstel (gebrek aan informatie dus). Vorige week kreeg ik dan een aangetekend schrijven met dreiging van een juridische procedure bij weigering tot plaatsing digitale meter.Ik wil echter gebruik maken van mijn recht tot uitstel aangezien ik bij het ingaan van de procedure (zomer 2023) aan alle voorwaarden voldeed. Hierover heb ik met de klantendienst van Fluvius via mail contact gehad en deze reactie ontvangen: 'Je kunt de plaatsing van de digitale meter niet uitstellen tot 2025. Je bent sinds heden verplicht om een afspraak te maken'.Graag een reactie op welke manier ik mijn uitstel kan aanvragen.Mvg, Hans

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: H. V.

22/02/2024

Beste,Er bestaat wat misvatting met het uitstel tot 01/01/2025.Je kan tot die datum de digitale meter weigeren als je aan alle voorwaarden voldoet.Je installatie moet voor 2021 geplaatst zijnJe mag niet meer dan 15 jaar een analoge meter in combinatie met je PV installatie hebben staan.Daar je op datum van 12/09/2023 reeds 15 jaar profiteert van de terugdraaiende teller stopt op dat moment het recht om de plaatsing uit te stellen naar 01/01/2025.Dit staat ook zo vermeld op de pagina's van TA zelf.Digitale meter weigeren tot 2025Voor de installatie van de digitale meter voor de 470 000 zonnepaneeleigenaars die nog over een analoge meter beschikken, duwt de regering de pauzeknop in tot de premieregeling definitief in de regelgeving is opgenomen. In een voorstel dat nu voorligt, worden prosumenten geschrapt als prioritaire doelgroep in de uitrol van de digitale meter.Tegelijk heeft Fluvius met de Vlaamse overheid afgesproken dat prosumenten tot 1 januari 2025 zelfs zonder gevolgen kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen, met uitzondering van nieuwe prosumenten en prosumenten die al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben gehad.Bron:Prosumenten kunnen digitale meter weigeren tot 2025: doe ik er goed aan? (test-aankoop.be)Je kan dan ook best zo snel mogelijk ingaan op het voorstel om de digitale meter te komen plaatsen.Hopend je hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben sluiten we dit dossier af.Met vriendelijke groeten,Luc BoensDirectie KlantendienstKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Mellefluvius-Klachtencommissie @fluvius.bewww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform