In oktober 2019 kocht ik de cursus 'Foodfotografie' bij het Centrum voor Avondonderwijs. De cursus zou doorgaan januari 2020 maar werd uitgesteld naar april 2020 zonder enige geldige reden te geven of toestemming te vragen of die datum ook oké was voor mij. In april 2020 werd de cursus opnieuw uitgesteld door de coronacrisis en werd 'overmacht' gebruikt als reden. Er werd voorlopig gemikt op september. Ik kreeg te horen dat ik ook kon kiezen voor een alternatief: de cursus aan een vriend(in) doorgeven, de les op een andere locatie volgen, een andere (online) cursus kopen of geld terug. Initieel wilde ik een terugbetaling, maar na mailen en bellen met zeker 5 medewerkers, vertelde iedereen mij een ander verhaal en/of dat dit voor mij niet mogelijk was omdat ik met de KMO-portefeuille heb betaald. Dus koos ik voor de enige 'optie' om de cursus later te volgen.Begin september kreeg ik een mail dat de cursus die normaal eind september 2020 zou doorgaan, opnieuw verplaatst werd omdat ze niet konden voldoen aan de coronamaatregelen vanwege te kleine lokalen, terwijl ze al die maanden de tijd hebben gehad om grotere lokalen of oplossen te vinden. Ik had mijn volledige agenda al gepland rond die 5 weken cursus (zelfs mijn verhuis uitgesteld). De volgende startdatum was november 2020. Dat lukte voor mij niet en na 1 jaar had ik mijn bedrijfsplan ook moeten bijstellen, aangezien ik ervan uitging dat ik rond februari-maart 2020 foodfotografie zou kunnen aanbieden aan mijn klanten. Een jaar later was dit nog niet mogelijk doordat ik de cursus niet kon volgen. Ik vroeg om een terugbetaling en werd opnieuw door tal van verschillende medewerkers van het kastje naar de muur gestuurd: de ene beweerde dat het mogelijk was, de andere zei dat het prioritair stond bij de boekhouding, een andere zei dat het opnieuw niet mogelijk was door de kmo-portefeuille en dan werd er nog een onbeleefde mail gestuurd dat het toch niet zou lukken en dat hun beslissing definitief was. Toen ik die persoon uit de mail probeerde te bereiken telefonisch, bleek die niet te bestaan. Toen in november 2020 de cursus opnieuw werd uitgesteld naar januari 2021 en later opnieuw april 2021 door 'overmacht', heb ik opnieuw mijn terugbetaling aangevraagd, en toen moest ik van de medewerker een aangetekende brief sturen wat ik niet meer heb gedaan aangezien ik overal lees dat ze toch niet antwoorden en dit verloren moeite is. Kortom, niemand die een antwoord heeft, verschrikkelijk incompetente (en steeds verschillende) medewerkers bij de klantenservice en constant verschuilen achter 'overmacht' om toch geen terugbetaling te moeten voorzien van een cursus die uitgesteld blijft worden. Een cursist koopt volgens mij een fysieke cursus om 2 redenen: dat de cursus hem/haar interesseert en omdat de datums passen. Wanneer die datums niet meer passen of steeds verschuiven zonder vooruitzicht of alternatief om ze bv. online te volgen, dan vind ik dit regelrechte fraude en misleidende verkoop. Als ik nu naar mijn profiel kijk, is mijn cursus zelf verdwenen en kan ik hem niet meer volgen! Als ik mail naar de klantendienst zeggen ze dat hij ‘on hold’ staat tot ik beslis wanneer ik de cursus wil doen (en ze dus zogezegd weer zwart/wit hebben dat ik toegeef).Ik betaalde zelf €195 en €130 met de KMO-portefeuille, dat geld van de overheid is dus ook ten onrechte in de handen van het CVA en ik vind daarom ook dat, naast de terugbetaling van mijn geld, ze geen kmo-partner meer mogen zijn omwille van slechte reputatie, slechte klantenservice en valse beloftes.