Terug

Uitbetaald tegoed van eindafrekening vorderen ze plots terug

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. D.

Naar: Eneco

19/08/2023

Hallo,Op 07/03 kreeg ik een eindafrekening van Eneco (141011578045) waarin wij een tegoed hadden van Eneco ten bedrage van 615,27 euro. Dit hebbe zij netjes uitbetaald zoals voorzien.De bovenvermelde factuur van 07/03 annuleerde Eneco vervolgens met een annulatie factuur op datum van 25/07 (149011171675) met de vraag om hen het bedrag van 615,27 euro terug te betalen.De factuur van 07/03 geeft duidelijk een gedetailleerd verbruik weer (meterstanden) MAAR bij de factuur van 25/07 is hiervan niks terug te vinden en is het dan ook onmogelijk om na te gaan of de correcte meterstanden gebruikt zijn geweest.Van de klantendienst zelf -na telefonisch contact- ben ik zelf ook niet veel wijzer geworden. Volgens de medewerker -Nederlander in een call center- zou Eneco verkeerde meterstanden gekregen hebben van de netbeheerder... dat is zo goed als onmogelijk eigenlijk (digitale meters) en aangezien er geen nieuwe meterstanden te zien zijn in de annulatie factuur kan ik ze ook eventueel niet verifiëren met gegevens van de netbeheerder Fluvius.Om die reden heb ik de factuur van 25/07 ook niet betaald en heb ik ondertussen ook al een aanmaning ontvangen van maar liefst 20 euro (factuur 161900743341). De periode waarover het hier gaat is de eindafrekening 2021-2022 waar we maar liefst bijna één jaar hebben op moeten wachten. De eindafrekening voor de periode 2022-2023 hebben we ook nog niet zien verschijnen, die zouden we in april 2023 moeten ontvangen hebben.Omdat het contact met de klantendienst zo moeilijk verloopt en het ook geen evidentie is om je eindafrekening te pakken te krijgen stapten wij uit onvrede over naar Engie.Ik heb met Eneco en hun klantendienst niks dan slechte ervaringen. Zo beweerden ze ook bij hoog en laag dat ik nog geldig contract had bij, desondanks opzeg en overstap naar Engie. Ze hadden de opzeg niet ontvangen van Engie en ze legden de schuld dan ook ofwel bij Engie en/of Fluvius. Bij Engie beweerden ze dan weer wel dat ze de opzeg wel degelijk doorgegeven hadden... en dat ik me moest wenden Eneco... van het kastje naar de muur... meermaals! Bijkomend had ik zelf ook al persoonlijk aangegeven via email mijn contract te willen beëindigen wat ook rechtsgeldig is.Los daarvan hebben wij eind oktober 2021 zonnepanelen + thuisbatterij laten installeren en sindsdien is alle miserie met betrekking tot facturatie begonnen. Zij kregen zogezegd geen meterstanden door van Fluvius, hun software pakket had bugs of werkte niet, enz enz enz.Ik heb zo een flauw vermoeden dat ze een aantal zaken qua meterstanden door elkaar gegooid hebben met betrekking tot de eindafrekening 2021-2022 en 2022-2023 door die omschakeling naar digitale meters en het in gebruik nemen van zonnepanelen + thuisbatterij. Ze eisen ook een bedrag terug terwijl het verbruik gedaald is net door die zonnepanelen en injectie van stroom op het net...De klantendienst is compleet onbekwaam en kunnen zelfs na een discussie van soms meer dan 40 minuten aan de telefoon geen antwoorden formuleren op mijn vragen en/of argumenten. Bij de vraag om met iemand te kunnen spreken bij hen met voldoende kennis van zaken vertelden ze mij dat dat niet mogelijk is.Ik ben niet van plan die rekening terug te betalen tot ik een duidelijk overzicht in mijn bezit heb waarop duidelijk meterstanden te zien zijn zodat dit geverifieerd kan worden bij Fluvius of alles klopt wat ze beweren.Als klant loop ik constant tegen een muur aan. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik zelf nog kan doen dus vandaar dat ik mij tot jullie richt. Hebben jullie nog al klachten binnengekregen met betrekking tot de eindafrekeningen van Eneco?Met vriendelijke groeten,Stefaan De Baere


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform