Terug

TotalEnergies betaalt mijn creditnota niet terug

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. S.

Naar: TotalEnergies

17/01/2024

Op 03/11/2023 krijg ik de creditnota N23/01151602 twv -71,94 €. Hierop schrijven jullie dat deze binnen 18 dagen terugbetaald wordt of wordt verrekend met volgende facturen. Deze zou dus op 21/11/2023 moeten zijn terugbetaald of indien er in werkdagen wordt gerekend op 29/11/2023. De credit nota vermeld voor alle duidelijkheid 18 dagen en niet 18 werkdagen.Op 17/11/2023 krijg ik jullie voorschotfactuur van december E23/06393814 twv 169,58 €. Hierop staat niets vermeld van een verrekening van de credit nota. Deze factuur diende ook pas betaald te zijn tegen 07/12/2023, dus voorbij de betalingstermijn van de creditnota. Indien jullie de creditnota hadden willen verrekenen met deze factuur, is dat eigenlijk zelfs niet terecht. Dat komt neer op jullie cashcyclus te verlengen op de kap van de consument. Bovendien is het het minste om dat geval het dan ook duidelijk te vermelden op de nieuwe factuur. Aangezien jullie op de factuur niets over de credit nota vermelden en aangezien jullie aanduiden in mijn klantenportaal dat de credit nota zogezegd al zou zijn terugbetaald op 07/11/23 heb ik de factuur betaald, om te vermijden dat jullie mij zouden beschuldigen van het onvolledig betalen van een factuur.Hierna volgt een hele resem aan frustrerende contacten via chat, telefoon tot zelfs jullie klachtendienst die mij contacteert. Dit zou zogezegd onmiddellijk in orde gebracht worden met spijt dat het zo mis gelopen is. Er wordt aan de telefoon ook toegegeven dat de communicatie, de facturatie en het klantenportaal elkaar tegenspreekt en dus niet duidelijk zijn. Dit is de enige constructieve eerlijke communicatie in dit proces. Spijtig genoeg enkel mondeling en dus zonder verder gevolg. Op 17/12/2023 krijg ik jullie voorschotfactuur van januari E23/06981303 twv 162,08 €. Ook hierop vermelden jullie niets van verrekening van de creditnota.Op 18/12/2023 krijg ik voor het eerst een schriftelijke reactie dat jullie een aanvraag hebben ontvangen voor het uitbetalen van de credit nota. Jullie schrijven hierbij Niettemin delen wij u mee dat deze creditnota volledig verrekend werd met uw vervallen voorschotfactuur van november. Daardoor hoefde er geen terugbetaling te gebeuren. Er is nooit een terugbetaling geweest en er is op geen enkele factuur een vermelding geweest van verrekening. Ik heb dit schriftelijk nog eens aangekaart op 03/01/2024 maar zonder respons. De telefonisten aan de helpdesk zeggen dat ze het doorgeven aan de facturatiedienst maar ik krijg geen schriftelijke reactie. Op 05/01 en op 10/01/2024 stuur ik nogmaals herinneringen per mail met de vraag voor ten minste een reactie. Tot nog toe krijg ik geen enkele respons. We zijn vandaag 17/01/2024, dat is 74 dagen na het verkrijgen van een creditnota waarop staat dat deze binnen de 18 dagen betaald zou worden. Dat is dus met andere woorden 57 dagen te laat! Ik ben benieuwd hoe jullie klanten zouden behandelen die zelf hun facturen 57 dagen over tijd zouden betalen. Ik kan dus enkel met spijt concluderen dat jullie:- geen duidelijke facturatie communicatie hanteren.- jullie verschillende platformen elkaar tegen spreken.- verwachten dat klanten facturen op tijd betalen enerzijds maar anderzijds jullie niet dezelfde discipline hebben voor credit nota's.- de bedoeling hebben van credit nota's te verrekenen maar hier niets over communiceren op jullie facturen noch de bedragen van de facturen correct aanpassen en zo dus voor de nodige verwarring zorgen.- de betaling van jullie credit nota's nodeloos achteruitschuiven, ten goede van jullie cash cyclus, op de kap van de consument.- bovendien alle voorgaande communicatie en klachten negeren en geen reactie formuleren.Mijn klantenportaal via de app geeft vandaag nog steeds aan dat mijn openstaand saldo de volledige voorschotfactuur van 17/12/2023 is, namelijk 162,08 en dus zonder verrekening van de nog steeds openstaande credit nota. Ik heb mijn laatste factuur nog niet betaald omdat ik eerst duidelijkheid wil omtrent de creditnota en tenminste een reactie verwacht na de talloze mails en contacten met jullie klantendienst via chat en telefoon. Vandaag is de betalingstermijn van deze factuur dus overschreden maar ik zal in geen geval extra kosten accepteren omdat ik mijn betalingstermijn van mijn laatste factuur niet heb gerespecteerd terwijl jullie dit al 57 dagen niet doen voor jullie credit nota. In de hoop dat jullie wel reageren na het indienen van deze klacht via Testaankoop verwacht ik een duidelijke schriftelijke reactie met verontschuldiging alsook de schriftelijke bevestiging dat eventuele kosten van verlopen betalingstermijnen van mijn laatste factuur zullen kwijtgescholden worden.

Berichten (2)

TotalEnergies

Naar: M. S.

23/01/2024

Uw Referentie: E232226850Beste mijnheer Snoeks,Wij bevestigen de goede ontvangst van uw klacht bij Test Aankoop.Dit in verband met de betalingen en terugbetaling.Na grondige analyse van uw dossier, stel ik volgende vast.De Afrekening elektriciteit, bedroeg 71,94 euro in uw voordeel.Dit bedrag werd gebruikt om een gedeelte van het vervallen saldo te vereffenen van de voorschotfactuur november. De voorschotfactuur november bedroeg oorspronkelijk 150,38 euro.Deze diende u te betalen voor 07/11/2023. Wij ontvingen uw betaling (van 150,38 euro), op 14/11/2023.Door deze automatisch verrekening, bleef er van de betaling van 14/11/2023, nog 71,94 euro over.Het bedrag van deze 71,94 euro, werd verrekend met een gedeelte van de voorschotfactuur van december. De voorschotfactuur december bedroeg oorspronkelijk 169,58 euro.Deze diende u te betalen voor 07/12/2023. Wij ontvingen uw betaling (van 169,58 euro), op 11/12/2023.Door deze automatische verrekening, bleef er van de betaling van 11/12/2023, nog 71,94 euro over.Het bedrag van 71,94 euro, werd verrekend met de voorschotfactuur van januari. Deze bedraagt 162,08 euro, waarvan nu nog 90,14 euro openstaat ter betaling.Al deze verrekeningen zijn te wijten aan het niet tijdig betalen van de voorschotfacturen, alsook het niet gebruiken van de gestructureerde mededelingen aangegeven op de voorschotfacturen.Verder staat er in de algemene voorwaarden vermeld, dat wanneer u een tegoed heeft van ons, deze automatisch verrekend wordt met openstaande, vervallen facturen.Hopend u hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben.Met vriendelijke groeten,MelissaCustomer Services TotalEnergiesTotalEnergies Power and Gas BelgiumRue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUEwww.totalenergies.beCONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'etre confidentielles. Il ne peut etre utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur.CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately.--------------- Oorspronkelijk bericht --------------- ref:!00D0Y033WA3.!5000805LnxoI:ref

TotalEnergies

Naar: M. S.

30/01/2024

Uw Referentie: E232226850Beste Mathieu Snoeks,Bij deze komen wij terug op onderstaande klacht in verband met de betalingen.Ik zie dat de kosten in verband met de late betalingen zijn verwijderd op 22 januari door Sabrina. Dit bedrag mag u afhouden van het voorschot van de maand februari die nu nog 154,58 euro is.Uw problemen in verband met de klantenzone over het openstaand saldo en de gestructureerde mededeling bij de betaling via de klantenzone geef ik intern door zodat dit bekeken kan worden.Hopend u hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben.Met vriendelijke groeten,MaureenCustomer Services TotalEnergiesTotalEnergies Power and Gas BelgiumRue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUEwww.totalenergies.beCONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'etre confidentielles. Il ne peut etre utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur.CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately.--------------- Oorspronkelijk bericht --------------- ref:!00D0Y033WA3.!5000805LnxoI:ref


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform