Geachte Heer/Mevrouw,
Ik neem contact met u op om hulp te vragen bij het oplossen van een onopgelost geschil met RyanAir betreffende een vluchtboeking:
Reservatie nummer: NKRPVP
Brussels Charleroi naar and van Stockholm Arlanda, 26 Jul - 02 Aug
Brussels Charleroi naar Stockholm Arlanda, 26 Jul 2024, 08:35 - 10:55, FR4629
Stockholm Arlanda van Brussels Charleroi, 02 Aug 2024, 05:50 - 08:10, FR4628
We hebben tickets geboekt via RyanAir voor een familiebezoek aan Stockholm. Het reisgezelschap bestond uit mezelf, mijn vrouw, broer, moeder en vader om mijn zus en haar familie in Stockholm te bezoeken. Als onderdeel van het online boekingsproces hebben we het aanbod van RyanAir voor parkeren op de luchthaven geaccepteerd, vertrouwend op de belofte van dienstverlening en betrouwbaarheid van het merk.
Aankomst- en parkeerproblemen:
Op de dag van onze vlucht kwamen we meer dan twee uur van tevoren aan op de luchthaven, zoals geadviseerd op hun website. Ik zette de andere leden van onze reisgroep af bij de luchthaven en ging de auto parkeren. Bij aankomst werd ons door het parkeerpersoneel meegedeeld dat ze in staking waren en dat we het parkeerterrein niet konden betreden. We hadden geen voorafgaande kennisgeving van de staking ontvangen.
Misleidende aanwijzingen en geweigerde toegang:
We werden naar een alternatief parkeergebied geleid (Parking 3), dat vol was en voor ons niet toegankelijk. We hebben heel veel tijd verspild met wachten om toch maar een plaats op de parking te bemachtigen (ongeveer 20 minuten). Er was geen enkele aanwijzing over wat te doen. Uiteindelijk besloten we naar een ander parkeerterrein te gaan (Parking 2). Daar was het opnieuw lang zoeken naar een parkeerplaats en toen we er uiteindelijk een vonden, was deze erg ver van de terminal (we verloren nog eens meer dan 20 minuten).
Inchecken gemist en vlucht gemist:
Terwijl we in de lange rij stonden om in te checken, sloot de incheckbalie ongeveer 10 minuten voordat we bij de balie kwamen. De vertegenwoordiger van RyanAir vertelde ons dat we niet langer de bagage konden inchecken en stelde voor om de vlucht te nemen en de bagage achter te laten. Dat was onaanvaardbaar omdat mijn ouders de spullen in die bagage nodig hadden voor hun week in Stockholm. We stelden voor dat RyanAir de bagage op de volgende vlucht naar Stockholm kon zetten, maar ze waren niet bereid dit te doen. Uiteindelijk hebben mijn ouders en broer de vlucht naar Zweden genomen, maar mijn vrouw en ik bleven achter om een andere manier te vinden om daar te geraken.
Belangrijkste punten:
De parkeerservice, aangeboden en beheerd onder de merknaam van RyanAir, vormt een integraal onderdeel van de reisbeleving die aan klanten wordt beloofd. Wat ervoor zorgde dat we de vlucht misten was hun actie om de parkeerservice niet te leveren, dit was de hoofdoorzaak, en zij namen hier geen verantwoordelijkheid voor.
Contractuele verplichtingen: Door de parkeerservice via hun platform en onder hun merk aan te bieden, was de overeenkomst tussen RyanAir en de klant (ikzelf). RyanAir heeft een contractuele verplichting om de beschikbaarheid en functionaliteit van deze service te waarborgen. Het falen van deze service belemmerde direct onze mogelijkheid om onze vlucht te halen.
Zorgplicht bij het bieden van oplossingen: RyanAir heeft geen toereikende alternatieven of oplossingen geboden, waarmee ze hun zorgplicht jegens passagiers, die vertrouwden op de door RyanAir aangeboden en verkochte diensten hebben, geschonden.
Schending van het contract: Het onvermogen van RyanAir om de beloofde parkeerservice te leveren vormt een contractbreuk.
Zorgplicht bij adequate communicatie: RyanAir heeft mij in het geheel niet op de hoogte gebracht van de staking.
Wat we vragen om terugbetaald te krijgen, zijn louter de diensten die zij niet hebben geleverd vanwege factoren waarover zij controle en verantwoordelijkheid hadden:
Vlucht: Brussel Charleroi naar Stockholm Arlanda
Passagier 1:
Basistarief voor volwassenen: €87.47
Normale upgrade: €26.00
Tas van 20 kg: €29.99
Passagier2:
Basistarief voor volwassenen:: €87.47
Normale upgrade: €26.00
Vlucht: Stockholm Arlanda to Brussels Charleroi
Passagier 1:
Basistarief voor volwassenen:: €31.72
Normale upgrade: €27.00
Tas van 20 kg: €24.49
Passagier 2:
Basistarief voor volwassenen: €31.72
Normale upgrade:: €27.00
Parkeren op de luchthaven: €66.00
Totale restitutie aangevraagd: €464.86
Toen ik dit bij RyanAir aankaartte en om een terugbetaling vroeg (Support Ticket ID #53361546 op http://help.ryanair.com), beweerden zij dat de parkeerplaats door een derde partij werd geleverd. Echter, alle communicatie omtrent de parking was van en met RyanAir.
Ik heb het aanbod van de RyanAir-website geaccepteerd omdat het op hun website werd verkocht. Het was RyanAir die mij factureerde, en het was RyanAir die mijn betaling accepteerde. Ik nam het aanbod aan omdat ik dacht dat ik met RyanAir te maken had. Zelfs de communicatie die zij stuurden, zoals de voucher om de parkeerdetails te bevestigen, identificeert RyanAir prominent. Ik was mij er niet van bewust dat ik met een andere partij te maken had.
[RyanAirParkingVoucher-Public.png]
Dit is de bevestigingsmail die ik op 20 april 2024 ontving:
[RyanAirParkingConfirmationEmail.png]
De e-mail identificeert zichzelf als afkomstig van Ryanair Parking. Het ondertekent ook met RyanAir Parking, en het gebruikt hetzelfde Boekingsreferentienummer als de vlucht zelf.
Hun communicatie heeft mij laten geloven dat ik met RyanAir te maken had en om die reden heeft het mij gerustgesteld om de parkeerservice samen met de boeking aan te schaffen. Als het niet voor RyanAir was die deze diensten ondersteunt of promoot, dan had ik de service niet gekocht en een andere oplossing gevonden.
Ik vraag niet om terugbetaling voor de dienst die RyanAir heeft geleverd (het vliegen van de andere drie familieleden naar Stockholm). Ik vraag simpelweg om terugbetaling voor de dienst die zij niet hebben geleverd: de vlucht voor mijn vrouw en mij, de bagagekosten, en het parkeren van de auto.
Alstublieft, ik heb hulp nodig om mijn geld terug te krijgen, aangezien ik door de situatie genoodzaakt was om met de auto naar Stockholm te rijden in plaats van onze geboekte vlucht. Hierdoor hebben we veel niet-noodzakelijke extra kosten gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Marquez Comelab
[Er is een PDF-versie van deze klacht.]