Terug

Terugbetaling voorschot: dwaling bij verkoop

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

H. O.

Naar: Eremex BVBA

08/10/2021

Op 31/08 bij Eremex BVBA een vaatwas Whirlpool Gekocht indentiek aan de kapotte vaatwas BauknechtOp 02/09 eertse poging de vaatwas te leveren, machine bleek defekt bij wateraansluiting. Tweede poging op 03/09 De vaatwas werdt getetst op programma spoelen. Op zondag 05/09 na onbijt de vaatwas proberen op te starten op programma 60°C. Programma starte niet, Op dinsdag 07/09 na sluitingsdag de leverancier opgebeld om 08h52, Het was een verkeerde bediening werd ons gezegd. De dag nadien was het het defekt veroorzaakt door gebrek aan spoelmiddel. De borden van 26 cm konden niet in de machine, dit werd beweerd maar hebben het zelf niet kunnen bewerkstelligen.Er werd aangedrongen om een derde maal langs te komen om deze volgens hen nieuwe machine terug te hetstellen.Het feit van twee defekte machine geleverd te krijgen heb ik via telefoon een voorstel gedaan om een ander merk aan te kopen, zelfs mits meerprijs.Na lang aandringen hebben ze willen een afspraak maken op woensdag 08/09. terug een hele discussie,ik had 3 prints mee van onze voorkeuren, maar dat is na veel stemmingmakerij geeindigd tot ons vertrek uit de winkel.We hebben nooit de kans gehad om mijn voorstel te bespreken en onze voorkeuren te tonen.Ze hebben een vals signaal gegeven dat ze een oplossing wilden. We hebben hen via een aangetekend schrijven 0p 10/ 09 laten weten dat we geen vaatwas meer willen dat we de factuur protesteren en we ons voorschot terug willen.We hebben dan een aangetekend schrijven terug gekregen op 14/09.Niet de correcte weergave.Tot op heden geen kosten waarvan wij de oorzaak zijn.Het feit dat ze zelf geen enkele oplossing boden hebben we ze de kans gegeven het programma 60 °C te komen tonen hoe we het moesten doen,nadat ze geen antwoord hadden gegeven op mijn schrijven hoe ik het gedaan had. Ze zijn er niet in geslaagd,nadat ze een discussie uitgelokt hadden met mijn dochter over het doel van hun bezoek.Ik ben nooit uitgenodigd geweest om te komen toe kijken hoe ik ik dit programma moest op starten.Zoals afgesproken in vroegere mails hebben ze het toestel terug meegenomen, met als laatste toewijzing dat ik tegen de avond ging weten wat er aan het toestel mankeert. Niets, met de zin Klant heeft niet opgemerkt dat bij het opstarten van het programma 60°C standaard 3 uur startuitstel word geactiveerd en het toestel dus niet onmiddelijk opstart. Doodleuk, nooit zelf die opmerking gemaakt gedurende dit theater, en zelfs met twee man komen om dan 3 uur te zitten wachten tot hun demonstratie uiteindelijk resultaat heeft. Hieruit kan ik alleen besluiten dat ze zelf hun toestellen niet kennen.Wij willen dus die leverancier niet meer,wij willen ons voorschot terug en een morele schadevergoeding voor ons kompleet op een dwaalspoor te brengen, want dit is geen detail meer.Tot op heden hebben we geen vaatwas. Alle mails met data zijn beschikbaar.Vriendelijke groeten Heman Ostyn - Christel Linclau herman.ostyn@gmail.com 0485163026

Berichten (1)

Eremex BVBA

Naar: H. O.

05/11/2021

Beste,Wij hebben uw schrijven goed ontvangen. Het spijt ons ten zeerste dat u tot op heden niet reageerde op ons schrijven van 12/10.Wij hebben reeds meerdere voorstellen gedaan. Na plaatsing van het toestel nam u met ons contact op omdat het toestel niet werkte en eiste een nieuw toestel. Volgens de klachten dat u doorgaf hadden wij een vermoeden dat er een foutieve ingebruikname was. Wij hebben u toen als oplossing aangeboden om het toestel te komen nazien maar u weigerde dit ten stelligste en eiste onmiddellijk een nieuw toestel. Toen bent u langs geweest in onze toonzaal en net zoals de 1ste keer aan de telefoon stelde ik u voor om het toestel te komen nazien en indien het toestel inderdaad niet correct werkt wij bereid waren om het toestel om te ruilen. Nog steeds had u hiervoor geen gehoor en na diverse verwijten van uwentwege heeft u onze zaak verlaten.Tot op heden gaf u geen enkele reactie op ons laatst schrijven van 12/10. Hieronder de kopieen van ons schrijven hieronder.Ons schrijven 12/10Beste,Wij hebben uw klacht via het forum van test aankoop goed ontvangen.Wij gaan niet akkoord met de omschrijving van uw klacht.Er werd wel degelijk door ons meerdere keren gepoogd om u een oplossing aan te bieden , zie ondermeer onze mail van 18/09:Onze technieker komt op woensdagvoormiddag 22/09 omstreeks 9h30 bij u langs om het toestel te onderzoeken.Indien blijkt dat het toestel geen fout vertoont zal u dit toestel moeten houden en verder gebruiken. Een uitleg omtrent de werking van het toestel en de bijhorende producten zal u gratis worden aangeboden.Indien blijkt dat er een onderdeel defect is mag u zoals reeds vermeld een ander toestel kiezen mits opleg van het prijsverschil tussen het aankoopbedrag van beide vaatwassers.Ons schrijven 02/10Beste,Wij hebben uw schrijven van 27/09 ontvangen en wensen hierop onderstaande antwoorden te geven.1- Voor alle toestellen van zowel Bauknecht als Whirlpool bestellen wij al jaren onderdelen bij de firma Whirlpool BELUX.Dit is het officieel verdeelpunt van Whirlpool en Bauknecht in Belgie. Pas als zij geen voorraad of stockbreuk hebben van het desbetreffende onderdeel richten wij ons tot specifieke leveranciers van onderdelen zoals Vedelec , Nedis of ASWO.Het eerste toestel van Whirlpool dat u aankocht bij ons is qua constructie en technische opbouw inderdaad grotendeels gelijkend op het oude toestel van Bauknecht maar de onderdelen en technieken zijn in de loop van de jaren wel gewijzigd zodat men zeker niet kan zeggen dat deze onderling zomaar verwisselbaar zijn.2- Bij aankoop van de nieuwe vaatwas in de toonzaal heb ik inderdaad gezegd dat het gamma van Bauknecht en Whirlpool zo goed als identiek is. Vooral de indeling van de binnenruimte en de constructie is in de loop van de jaren niet drastisch gewijzigd. Ik heb echter niet beweert dat het nieuwe toestel volledig identiek is aan uw toestel van een tiental jaar oud.In de toonzaal en bij plaatsing geven wij een beknopte uitleg over het toestel. Op eenvoudig verzoek van de klant zijn wij steeds bereid om een meer gedetailleerde uitleg te verschaffen indien dit nodig is. In meerdere mails werd dit ook aan u aangeboden. Bij ieder toestel is ook een gebruiksaanwijziging toegevoegd. U zei zelf dat u de voorgeschreven procedure heeft gevolgd.3- Zoals reeds vermeld is de middelste lade verstelbaar van hoogte zodat u ook grotere borden in de onderste lade kan stoppen.4- Indien wij van de klant vernemen dat de vaat niet voldoende droogt vragen wij altijd eerst of er spoelglansmiddel in het toestel is. Het spoelglans is nodig om een droge vaat te bekomen. Wij hebben reeds meerdere keren ondervonden dat sommige ' alles in 1 ' tabletten niet voldoende dosis spoelglans bevatten. Annick heeft in de toonzaal aangehaald dat de slechte werking misschien te wijten is aan een gebruiksfout. Dit is volgens mij een iets beleefdere uirukking dan dat de klant het toestel slecht gebruikt.5- In vorige mails hebben wij meerdere keren gevraagd of we mochten langs komen zodat wij het toestel konden onderzoeken.6-Als wij voor een technische interventie naar een klant gaan nemen wij altijd onze gereedschapstas mee naar binnen. Toen wij amper bij u binnen waren vroeg u op een onbeleefde manier wat we van plan waren.Wij zijn niet gewoon van op zo'n manier ontvangen te worden. Pas na wat aandringen hebben wij de kans gekregen om het toestel op te starten.Om snel een eerste diagnose te stellen van het toestel hanteren we altijd onderstaande handeling.- is er netspanning aanwezig en sluit de deur correct ? JA- is er een foutmelding af te lezen ? NEE- pompt het toestel af bij opstarten van een kort programma ? JA- neemt het toestel vervolgens water ? JA- begint het toestel na een tijdje te spoelen ? JA- warmt het toestel op ? OM DIT TE CONTROLEREN KREGEN WIJ DE KANS NIET. NA VERWIJTEN VAN UWENTWEGE HEB IK U GEVRAAGD OF WE HET TOESTEL MOCHTEN MEENEMEN. U HEEFT DAAROP POSITIEF GEANTWOORD EN WIJ HEBBEN HET TOESTEL GERESET EN DE TEST ONDERBROKEN.De reden dat ikzelf mee kwam is dat indien ik enkel mijn technieker had gestuurd ,hij u onmiddellijk na uw onbeleefde en verbaal agressieve ontvangst aan de voordeur , zou gezegd hebben dat hij de kans niet krijgt om het toestel op een rustige , normale manier te onderzoeken en hij zou vervolgens weg gegaan zijn ( wat ik volkomen begrijp ) Mijn mensen zetten zich dagelijks maximaal in om een goede service te geven maar hebben geen behoefte aan discussies.Uw toestel werd dezelfde dag inderdaad uitvoerig getest en er werd zoals reeds gemeld geen fout vastgesteld.Deze week heeft uw toestel dagelijks minimaal 2 volledige programma's gewerkt en opnieuw heeft zich geen fout vastgesteld.Conclusie toestel is technisch perfect in orde. Klachten zijn jammer genoeg te wijten aan het verkeerd interpreteren van het programma ( wat iedereen kan overkomen , dit is geen schande . )Verder betreuren wij het het verloop van dit gebeuren.Laat mij toe om u te melden dat het jaren geleden is dat wij op zo'n verbaal agressieve manier door een klant aangesproken werden. Wij hebben in onze gesprekken via telefoon en in de toonzaal alsook in onze mails steeds enkele oplossingen aangeboden maar telkens werden deze niet aanvaard.Had u ons onmiddellijk laten langs komen en ons vervolgens op een rustige manier ontvangen , zou heel snel gebleken zijn dat de klachten over uw toestel eenvoudig te wijten waren aan het standaard ingebouwd startuitstel bij 60°C.Op deze manier zou iedereen tevreden geweest zijn en deze discussie niet nodig geweest zijn.Wij bieden u onderstaande aan:- U komt uw toestel afhalen bij ons na betaling van het openstaand saldo.Of- U ziet af van de aankoop van uw toestel. Het reeds betaald voorschot in ecocheques houden wij in om onze kosten ( deels) te dekken en om een extra korting te geven aan de koper van dit ( dan ondertussen ) 2de hands toestel.Of- U zet uw procedure volgens uw besluit , vermeld in uw brief , verder en zal u moeten richten aan onze raadsheer.Indien wij na 10 oktober geen tegenbericht van u vernemen zullen wij zelf de procedure opstarten voor het invorderen van het openstaand saldo. Graag zouden wij dit vermijden maar om een consensus te kunnen bekomen moeten beide partijen bereidwilligheid tonen.Ons schrijven 22/09Beste,In deze mail vindt u het verslag van het nazicht van uw vaatwas , uitgevoerd op woensdag 22/09/20219h40: aankomst bij klant , reeds bij het openen van de deur startte klant een discussie. Toen we de kans kregen om het toestel op te starten was er geen foutmelding te zien , het toestel startte normaal op. Na een tijd werd het omwille van het verbaal commentaar van de klant onmogelijk om het toestel op een professionele wijze na te zien. Er werd beslist om het toestel mee te nemen zodat we de werking konden controleren.10h20: aankomst werkplaats , toestel werd aangesloten , technische gegevens werden opgezocht.Meteen werd ons duidelijk bij het inkijken van de documenten dat het programma 60° C standaard voorzien is van een uitgestelde start van 3h, maw indien men dit programma kiest wacht de vaatwas 3 uur om op te starten.Dit staat ook zo vermeld in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing. ( zie foto van gebruiksaanwijzing )Indien de interventie bij de klant in een rustige situatie had kunnen plaats vinden en we op een normale manier de vaststellingen hadden kunnen doen , zouden wij dit ter plaatse ook hebben vastgesteld.10h36: programma intensive 70° werd opgestart ter controle van de correcte werking van de maximum temperatuur.10h37 toestel neemt water en programmaverloop = normaal10h45 toestel warmt op en spoelmotor draait11h40 toestel warmt op en spoelmotor draait11h52 toestel warmt op en spoelmotor draait13h10 toestel einde programma , geen foutcode weergegeven ( zie foto's )Om de temperatuur in de kuip te laten dalen werd een kort spoelprogramma opgestart.13h33 toestel werd opgestart op programma 60°C met standaard 3 h startuitstel ( zie foto )16h33 toestel is opgestart ( film is beschikbaar op aanvraag )17h09 toestel warmt op en spoelmotor draaitConclusie toestel vertoont geen fout , werking is normaal.Klant heeft niet opgemerkt dat bij het opstarten van het programma 60°C standaard 3 uur startuitstel wordt geactiveerd en het toestel dus niet onmiddellijk start.Vandaag haalde klant terug aan dat het 2de toestel geen nieuw toestel is maar dat het 1ste toestel vlug hersteld werd en dat hetzelfde toestel s'anderendaags terug werd ingebouwd.Levering 1ste toestel 02/09.Levering 2de toestel 03/09.In bijlage vindt u de factuur van Whirlpool voor het nieuw inlaatventiel.Dit order werd op 03/09 door ons ingegeven in het bestelsysteem van Whirlpool.Op 06/09 werd dit onderdeel geleverd bij ons.Hoe is het mogelijk dat we dezelfde vaatwas terug zouden hersteld hebben terwijl het onderdeel voor deze vaatwas pas op 06/09 bij ons werd geleverd?Hopende u voldoende info te hebben bezorgd.Ons schrijven 18/09Beste,Wij verdraaien uw woorden helemaal niet. Voor de rest gaan we niet verder in op uw uitvoerige uitleg. Blijkbaar liggen onze meningen heel ver uit elkaar.Wij hebben al meermaals een oplossing voorgesteld en via deze mail bezorgen wij u nogmaals onze voorstellen.- Onze technieker komt op woensdagvoormiddag 22/09 omstreeks 9h30 bij u langs om het toestel te onderzoeken.Indien blijkt dat het toestel geen fout vertoont zal u dit toestel moeten houden en verder gebruiken. Een uitleg omtrent de werking van het toestel en de bijhorende producten zal u gratis worden aangeboden.Indien blijkt dat er een onderdeel defect is mag u zoals reeds vermeld een ander toestel kiezen mits opleg van het prijsverschil tussen het aankoopbedrag van beide vaatwassers.- Onze technieker komt woensdag 22/09 omstreeks 9h30 bij u langs en neemt het toestel van Whirlpool terug mee. U bent vrij om elders een nieuw toestel aan te schaffen. Het reeds betaalde voorschot wordt ingehouden om onze gemaakte kosten te dekken.- U gaat niet in op één van onze voorstellen. Wij zullen via gerechtelijke weg het openstaand saldo van de factuur met kosten en interest innen. Vanzelfsprekend is dit onze laatste optie en zouden we dit liever vermijden.Verder willen wij u informeren over het herroepingsrecht van aangekochte toestellen. Als u een product aankoopt in een winkel heeft u geen recht op het herroepingsrecht ( terugname van toestel ) , zelfs niet indien dit niet zou werken. Daarvoor dient de wettelijke waarborg van 2 jaar. Wij betreuren dan ook ten stelligste dan wij tot op heden de kans niet krijgen om het toestel te onderzoeken.Graag reactie voor maandagavond 20/09 viastefaan@eremex.bezodat ik al dan niet de afspraak op woensdag 22/09 kan inplannen.Met vriendelijke groeten,Annick Van IseghemOostlaan 13 - 8850 Ardooie - T 051 744661


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform