Terug

Terugbetaling vluchtvertraging

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. V.

Naar: TUI Belgium - TUIfly

29/01/2020

Mijn partner en ik boekten een vlucht van Brussel naar Banjul op 14/01/2020 (vlucht 2051) met vertrek om 6.00 pm. Dan bleek dat de vlucht een tussenstop zou maken in Malaga. Het klaarstaande vliegtuig werd weer leeggemaakt en een ander vliegtuig geladen. Dit vertrok dan om 7.45 andere gate. Nog steeds geen uitleg. Onderweg naar Malaga bleek dat de reden voor deze tussenstop een brandstofgebrek was in Banjul. (Het vliegtuig zou normaal doorvliegen naar Sal) Na de landing in Malaga besliste de piloot om ipv Banjul eerst naar Sal te vliegen. De reden: dat de crew anders teveel vlieguren had. Het resultaat was dat we uiteindelijk met meer dan 5 uur vertraging op onze bestemming toekwamen. Ik heb deze klacht geformuleerd op het evaluatieformulier van de reis maar kreeg geen antwoord.

Berichten (1)

TUI Belgium - TUIfly

Naar: L. V.

12/02/2020

Geachte heer, mevrouw,Vriendelijk bedankt voor uw bericht, waarin u ons op de hoogte stelt van de vertraging tijdens de vlucht TB2051 op 14-01-2020 van Brussel, Belgie, (BRU) naar Banjul, Gambia, (BJL).Wij vinden het erg vervelend dat deze vlucht vertraging heeft opgelopen en bieden onze excuses aan voor het geleden ongemak. Het overgrote deel van onze vluchten vertrekt en landt op tijd. Helaas is het door omstandigheden, die niet altijd in onze macht liggen, niet te voorkomen dat een deel van onze vluchten vertraging oploopt.Het Europese Hof van Justitie (HvJ-EU) heeft bepaald dat passagiers van vertraagde vluchten onder bepaalde omstandigheden compensatie krijgen wanneer zij drie uur na de geplande aankomsttijd of later hun eindbestemming bereiken. Dit geldt echter niet wanneer sprake is van buitengewone omstandigheden. Onder buitengewone omstandigheden verstaat de Verordening (EG) nr. 261/2004 onder andere politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die de uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.Het standpunt van TUI fly, wat betreft deze vertraging, is dat er sprake is van zo'n buitengewone omstandigheid c.q. overmacht, omdat er niet genoeg brandstof aanwezig was op BJL.In dit geval is de situatie als hierboven beschreven alsmede niet inherent aan de normale uitoefening van de activiteiten van de betrokken luchtvaartmaatschappij. Deze kan hierop geen daadwerkelijke invloed uitoefenen aangezien zij niet wezenlijk zijn verbonden met het systeem voor de werking van het toestel. De situatie moet daarom worden aangemerkt als een buitengewone omstandigheid zoals vermeld in artikel 5 lid 3 van de Verordening (EG) nr. 261/2004. 'Een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert, is niet verplicht compensatie te betalen als bedoeld in artikel 7 indien zij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.'Voor de omschrijving hiervan verwijzen wij naar de preambule artikelen 14 en 15.'14. Evenals in het kader van het Verdrag van Montreal dienen de verplichtingen die worden opgelegd aan de luchtvaartmaatschappijen die de vluchten uitvoeren, te worden beperkt of uitgesloten in gevallen waarin een gebeurtenis het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.15. Er dient te worden geacht sprake te zijn van buitengewone omstandigheden wanneer een besluit van het luchtverkeersbeheer voor een specifiek vliegtuig op een specifieke dag een langdurige vertraging, een vertraging van een nacht of de annulering van één of meer vluchten van dat vliegtuig veroorzaakt, ook al heeft de betrokken luchtvaartmaatschappij alle redelijke inspanningen geleverd om de vertragingen of annuleringen te voorkomen.'De aankomst van de vlucht was voorzien om 11:55 lokale tijd (LT) te BJL (11:55 UTC). De vlucht is om 17:57 LT (17:57 UTC) aangekomen, hetgeen een vertraging van 06 uur en 02 minuten betekent. Zoals reeds vermeld werd de vertraging veroorzaakt door buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden, overeenkomstig artikel 5.3 van de Verordening en zoals gea¯nterpreteerd door het HvJ-EU.In het Nelson-arrest (23-10-2012, C-581/10) verduidelijkte het HvJ-EU dat een luchtvervoerder niet aansprakelijk is in geval van omstandigheden waarop de luchtvervoerder geen daadwerkelijke invloed kan uitoefenen. Het gebruik door het HvJ-EU van de bewoordingen 'daadwerkelijke' invloed en niet louter 'invloed' wijst er duidelijk op dat deze term restrictief moet worden gea¯nterpreteerd en dat derhalve een groot aantal problemen onder 'buitengewone omstandigheden' vallen. De vlucht maakte deel uit van volgende rotatie BRU-BJL-SID-BRU.Er was een tussenstop in Málaga om bij te tanken.In de tussentijd werd er omwille van de duur van de vertraging een drankje aangeboden aan de passagiers.Om deze reden hebben wij het verzoek om een compensatie afgewezen.Met vriendelijke groeten,Kind Regards,CordialementErikaQuality After Sales


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform