Geachte,U. Ref.: CPTBE01073423-21O. Ref.: 5-001656597-07Uw client meldt dat hij op 14 oktober 2020 het slachtoffer is geworden van fraude. ING heeft reeds meegedeeld dat de bank niet tussenkomt in deze schade. De heer Hoobergs gaat hiermee niet akkoord en vraagt alsnog een tussenkomst van ING.We geven u hierbij onze toelichting.De heer Hoobergs is jammer genoeg het slachtoffer geworden van fraude. We bevestigen evenwel dat de betwiste verrichtingen geenszins het gevolg zijn van een fout bij ING of een defect aan onze systemen.In het Proces Verbaal verklaart hij dat hij een SMS ontving in naam van de FOD Financien met de vermelding dat hij nog een achterstand diende te betalen. Deze SMS bevatte een link. De client heeft geklikt op deze link en heeft vervolgens zijn vertrouwelijke bankgegevens ingebracht op een externe valse site (bleek nadien) waarop hij terecht kwam. Uw client heeft zijn ID gegevens ingebracht en gevalideerd met de unieke code (OTP zijnde One Time Password) gegenereerd via de Cardreader, debetkaart en geheime code. Dit zijn strikt vertrouwelijke codes en dit gaf de fraudeurs de mogelijkheid om de frauduleuze betalingsopdrachten uit te voeren. Gezien er 2 frauduleuze verrichtingen zijn uitgevoerd, heeft de client dan ook minimum 2 OTP's bezorgd.Een link via SMS/chat/whatsapp/mail is geen veilig betaalkanaal en deze betaalmethode is dan ook volledig in strijd met de gebruiksvoorwaarden van de FOD Financien (in uw geval). Deze vorm van fraude is ook meermaals aangehaald in de media en er verschijnen continue waarschuwingen hierover via berichten in Home'Bank en op de ING app. In deze omstandigheden blijft de client verantwoordelijk voor de mogelijke gevolgen indien hij toch misleid wordt en bevestigen we dat voorzichtigheidsmaatregelen, vermeld in de Algemene Voorwaarden van de ING-betaalkaart, onvoldoende werden gerespecteerd. Om deze reden herbevestigen we het eerder ingenomen standpunt van ING. Hij kan via gerechtelijke weg een procedure starten om de fondsen alsnog te recupereren.We hopen dat u begrip kunt opbrengen voor ons standpunt terzake.Met vriendelijke groeten,ING Complaint ManagementT +32 2 547 61 01F +32 2 547 83 20Mailbox klachten@ing.beING Belgium,Sint Michielswarande 60, 1040 Etterbeek ------------------------------------------------------------------------------------------ATTENTION:This e-mail is private, confidential and intended only for the addressee(s). It shall not constitute any commitment for ING Belgium unless expressly agreed otherwise in a written agreement. If you are not the intended recipient, please inform the sender of this message and delete it immediately.Messages and attachments are scanned for all viruses known. If this message contains password-protected attachments, the files have NOT been scanned for viruses by the ING mail domain. Always scan attachments before opening them.ING Belgique SA - Banque-PreteurING Belgie NV - Bank/Kredietgever, Avenue Marnix/Marnixlaan 24, B-1000 Brussel/Bruxelles - TVA/BTW BE0403.200.393 - BIC BBRUBEBB - Rekening/Compte: BE45 3109 1560 2789.Courtier d'assurances inscrit a la FSMA sous le numero 12381 AVerzekeringsmakelaar ingeschreven bij de FSMA onder het nr. 12381A.General information regarding ING Belgium and its services is available on www.ing.beClick here for more information on investments.Click here for more information on our professional credits.