Terug

Terugbetaling kosten keuring installatie + problemen aanvraag premie zonnepanelen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. A.

Naar: De Winter Groep

28/03/2023

Beste,Eind december 2021 lieten wij verschillende offertes opmaken voor de installatie van zonnepanelen. Op 3 januari 2022 beslisten we om met De Winter Groep Solar in zee te gaan. Op 18 februari, nog voor er ook maar iets geïnstalleerd was ontvingen we een voorschotfactuur van 2597 euro, de helft van het volledige bedrag dat moest betaald worden. We betaalden deze factuur kort na ontvangst. Na veel heen en weer telefoneren en mailen kwamen ze op 29 april 2022 de zonnepanelen op ons dak leggen. De manier waarop leek mij heel onveilig. Via een lange ladder met een zonnepaneel gedragen op hun rug en zonder ook maar iets van beveiliging werden de 12 panelen op ons dak gelegd. Een uitbestede job denk ik, want het waren mannen uit Roemenië. Heel vriendelijke mensen trouwens. En rara, op 29 april 2022 kreeg ik al de factuur om het eindbedrag te betalen. Dit is wat er op de factuur stond: In bijlage vindt u factuur 2022 / 421 voor de geleverde diensten/producten. Gelieve deze te betalen zodat wij de aansluiting kunnen afwerken.Alvast bedankt voor het vertrouwen in onze onderneming. Dus, dwz niet betalen, dan komen wij de omvormer niet installeren en aansluiten. Dus wij weer netjes onze factuur van 2597 euro betaald. Na eindeloos heen en weer communiceren gebeurde de installatie van de omvormer en de aansluiting op 14 juni 2022. Dus 6 weken lagen de panelen eigenlijk nutteloos op ons dak zonder enige opbrengst. Dan moest het circus nog beginnen, nl. de keuring van de volledige installatie. Eerst was het alweer vreselijk om een datum af te spreken. Na opnieuw veel heen en weer gecommuniceerd te hebben (met wat geluk krijg je antwoord) werd er afgesproken op 31 augustus 2022. De keurder kwam en keurde de installatie onmiddellijk af. Het type omvormer stond niet op de Synergrid lijst. Dat is een lijst waar alle vergunde, erkende types omvormers op staan. We betaalden 140 euro. Nogal over mijn toeren, stuurde ik een klacht per mail nr De Winter Groep. Oei, ja, we gaan een andere omvormer komen installeren, geen probleem. Dat gebeurde idd snel, op 6 september 2022 kwamen ze een andere omvormer installeren. Op 28 september 2022 kwam de keurder opnieuw. Na een hele verwarrende keuring (papieren tekort, verbindingen van de elektriciteit verkeerd, enz...) werden ze uiteindelijk toch goedgekeurd. Weer betaalden we 140 euro. Er werd beloofd dat wij uiteraard die 140 euro zouden teruggestort krijgen. Wel, tot op heden hebben wij nog niets teruggekregen. Ik heb gebeld, gemaild, een aangetekende brief gestuurd die ze zelfs hebben getekend ter ontvangst... Maar geen reactie, niets. Op 3 maart kregen we onze digitale meter. Nu kunnen we eindelijk onze premie aanvragen dacht ik. De Winter Groep beloofde dat te doen, mr ik weet wel beter. Ik probeerde dit dus zelf. Om de premie te krijgen moet er een nummer worden ingevuld op de documenten, nl. het Rescert nummer. Dat is blijkbaar een nummer gelinkt aan een erkende installateur. Ik vond dit nummer nergens terug, dus ik belde opnieuw nr De Winter Groep. 2x, nl. op 3 maart en 15 maart. Ze hebben geen Rescert nummer, dat was vorig jaar blijkbaar nog niet verplicht is hun uitleg. Ze hebben in december dit nummer aangevraagd en ze gaan al hun klanten verwittigen wanneer ze het ontvangen. Nu kan ik dus zelfs mijn premie niet aanvragen, want geen Rescert nummer, geen recht op de premie. Ik vroeg ook nog eens nr die 140 euro en de meneer aan de lijn ging het onmiddellijk opschrijven en ervoor zorgen dat dat in orde kwam. Ja, Ondertussen nog steeds niets ontvangen... We startten dus in december 2021 met offertes aanvragen, het is nu bijna april 2023 en nog altijd zijn we bezig met De Winter Groep. Eerlijk: het is een ramp. Ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, maar ik word er zeer chagrijnig door... De soap gaat maar door. Een vreselijke samenwerking.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform