Terug

Terugbetaling jaarafrekening/'annulatiefacturen'

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. D.

Naar: Engie

04/04/2024

Ik betaal elke maand een vast voorschot voor aardgas en elektriciteit aan Engie op basis van een variable tarief. In maart kreeg ik een jaarafrekening die voorziet in een terugbetaling van 396 euro. In de klantenzone wordt aangegeven dat deze factuur op 25 maart betaald werd, maar ik heb geen terugbetaling ontvangen.Bij verder nazicht werden de afgelopen maanden een aantal annulatiefacturen opgemaakt die ook telkens aangeven dat er meer aan voorschotten betaald werd gedurende een bepaalde periode dan ik effectief verbruikt heb, wat naar mijn begrip ook recht geeft op teurgbetaling. Bedragen in deze facturen in februari en maart alleen al zijn 240 en 171 euro. Deze facturen heb ik nooit per email aangekregen maar staan intussen wel allen als 'betaald' aangemerkt in de klantenzone van Engie. Betaald door wie? Aan wie? Niet aan mij in elk geval.De klantenservice van Engie beweert dat de annulatiefacturen de terugbetaling van 396 euro 'cancelen'. Wat voor mij geheel onbegrijpelijk is aangezien zowel de jaarafrekening als de annulatiefacturen telkens een bedrag in mijn voordeel weergeven. De klantenservice kon uiteindelijk geenszins een afdoende antwoord bieden op volgende vragen:- wat is een annulatiefactuur?- waarom worden deze annulatiefacturen opgemaakt zonder dat ik ervan op de hoogte word gebracht?- waarom worden zij als betaald aangemerkt in de klantenzone? - waarom zouden deze facturen maken dat ik geen recht meer heb op de terugbetaling van mijn jaarafrekening?De klantenservice gaf ook blijk van de nodige verwarring. Ze beweerden dat de terugbetaling van 396 euro geen jaarafrekening maar een 'rechtzetting' betrof. Dat wordt volledig tegengesproken door het feit dat de email omtrent de terugbetaling meerdere keren vermeldt dat het een jaarafrekening betrof en niets over rechtzetting vermeldde. Toen ik dit vermeldde in de chat kreeg ik als antwoord 'Kijk, ik heb alles doorgegeven aan de bevoegde diensten'. Behulpzaam!De klantenservice beweerde verder dat de annulatiefacturen iets te maken zouden hebben met injecties van mijn zonnepanelen, maar gaf direct daarna zelf toe dat het daar niets mee te maken kon hebben. Ze konden overigens zelfs niet zeggen of de zogezegde terugbetalingen aan mijn adres door Engie zelf of door Fluvius zouden moeten gebeuren, terwijl alle facturen wel op naam van Engie staan.Om maar te zeggen: ik begrijp er niets van hoe ik na stipte betaling van maandelijkse voorschotten die volgens alle facturen hoger liggen dan mijn eigenlijke verbruik er plots facturen verschijnen die zaken 'annuleren' zonder verdere informatie en zonder dat ik hiervan op de hoogte word gebracht, facturen die spontaan als betaald worden aangemerkt en ervoor zorgen dat beloofde terugbetalingen niet uitgevoerd worden.

Berichten (3)

Engie

Naar: P. D.

05/04/2024

Beste mevrouw, Beste heer,Test-Aankoop heeft ons uw klacht bezorgd.Dank u voor uw reactie, deze is heel belangrijk voor ons. We besteden veel aandacht aan de klachten van onze klanten en gebruiken deze waardevolle informatie om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.We stellen alles in het werk om zo snel mogelijk een gepaste oplossing te vinden voor uw klacht.Wij informeren u dat u deze e-mail niet kunt beantwoorden. Voor al uw vragen kunt u contact opnemen met onze diensten via onze websitewww.engie.be of via uw online klantenzone.Met vriendelijke groetenChère Madame, Cher Monsieur,Test-Achats nous a bien transmis la plainte que vous lui aviez adressée.Nous vous remercions pour votre démarche. En effet, nous accordons une attention toute particulière aux problèmes rencontrés par nos clients. Ce sont des informations précieuses qui nous permettent d'améliorer la qualité de notre service.Nous mettons tout en Å“uvre pour vous apporter une solution adéquate le plus rapidement possible.Nous vous informons qu'il ne vous est pas possible de répondre à ce mail. Pour toutes vos questions nous vous invitons à contacter nos services via notre site www.engie.be ou via votre espace client.Sincères salutations,Complaints Handling TeamBu Beneluxboulevard Simón Bolívar 361000 BrusselsBelgiumwww.engie.bePPlease consider the environment before printing this document ENGIE Mail Disclaimer: www.engie.com/disclaimer/

P. D.

Naar: Engie

17/04/2024

Beste,Intussen zijn we 12 dagen verder en heb ik nog niets vernomen in opvolging van mijn klacht. Graag hoor ik snel van jullie met een concreet voorstel tot compensatie.Mvg,Philip

Engie

Naar: P. D.

06/05/2024

Beste mevrouw, Beste heer,Als gevolg van uw vraag gericht aan Test Aankoop hebben onze diensten uw dossier geanalyseerd en hebben zij u een gedetailleerd antwoord bezorgd (hetzij via e-mail, hetzij per brief of telefonisch). Wij hopen aan uw verwachtingen te hebben voldaan en bedanken u voor uw reactie.Wij blijven beschikbaar voor alle bijkomende informatie en nodigen u uit om ons in de toekomst te contacteren via onze websitewww.engie.be,via uw klantenzone of via onze Energielijn op het nummer 078 35 33 33. Onze medewerkers zullen uw vragen graag beantwoorden en samen met u een geschikte oplossing zoeken.Wij informeren u dat u deze e-mail niet kunt beantwoorden.Met vriendelijke groetenChère Madame, Cher Monsieur,Faisant suite à votre demande via le système en ligne de Test Achats, nos services ont analysé votre demande et vous ont adressé une réponse circonstanciée (soit par courriel, par voie postale ou par téléphone). Nous espérons avoir répondu à vos attentes et vous remercions pour votre démarche.Nous restons toutefois à votre disposition pour tout complément d'information et vous invitons à nous contacter ultérieurement via notre sitewww.engie.be, via votre espace client ou via La Ligne Energie au numéro 078 35 33 33. Nos collaborateurs se feront un plaisir de vous répondre et de trouver avec vous une solution adéquate.Nous vous informons qu'il ne vous est pas possible de répondre à ce mail.Cordialement,Complaints Handling TeamBu Beneluxboulevard Simón Bolívar 361000 BrusselsBelgiumwww.engie.bePPlease consider the environment before printing this document ENGIE Mail Disclaimer: www.engie.com/disclaimer/


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform