Terug

Te hoog factuur tgv een kapotte meter

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. V.

Naar: FLUVIUS

01/06/2020

Beste, wij kregen van Engie Electrabel een jaarafrekening van 813,02 euro voor de periode van 25/12/2018 tot 23/11/2019. Detail van het verbruik gemeten over 290 dagen is 3695 kWh voor onze piek en dal uren. De stand v/d piek op 25/12/2018= 14787 kWh en op 15/04/2019 is deze 17615 kWh: een verbruik dus van 2828 kWh.De stand van onze dal uren op 25/12/2018= 14925 kWh en op 15/04/2019 is deze 15792 kWh: een verbruik dus van 867 kWh.Piek en Dal samen= 3695 kWhOp 15/04/2019 hebben wij onze dal meter laten uitschakelen en enkel nog met dagtarief gewerkt mits wij op 23/06/2016 zonnepanelen hebben laten leggen. Blijkbaar was dit niet het ideale moment om dit te laten doen maar dat kan je als particulier niet weten natuurlijk. Sinds wij hier wonen is ons gemiddeld verbruik tussen de 4500 en 5000 kWh/ jaar.Dus hebben wij 19 zonnepanelen liggen goed voor 4500 kWh.De meterstand vanaf 16/04/2019 ( 17615 kWh) tot 10/10/2019 (16980 kWh) geeft een verschil aan van 635 kWh in ons voordeel. Dan stel ik mij de vraag: waar komt ineens dat ontzettend hoge verbruik vandaan mits wij alle dagen zijn gaan werken, een voorgeprogrammeerde thermostaat hebben en niet anders leven dan de jaren voordien.In 2014, voor onze zonnepanelen, was ons jaarverbruik 4180 kWH. Van 2015 kan ik helaas niet correct zeggen omdat wij toen zijn overgestapt van leverancier. In 2016 was ons verbruik 2840 kWh met vanaf 23/06/2016 de aankoop v/d zonnepanelen.Ons verbruik in 2016 staat op hun factuur als 3591 kWh.2266 kWh Was ons jaartotaal in 2017 met de zonnepanelen. In 2018, 1997 kWh met zonnepanelen. Op onze jaarafrekening staat dat wij in 2019, 3695 kWh verbruikt hebben in 4 maanden tijd, dat is opmerkelijk veel voor zo'n korte periode, vindt u ook niet? Na telefonisch contact met Engie/ Electrabel hebben wij uitstel van betaling gekregen om dit alles te onderzoeken mits wij dit abnormaal veel vinden. Een heel jaar betaalden wij al maandelijks 75 euro aan voorschotten zoals bij andere energieleveranciers en nog nooit hadden wij zo'n hoge jaarafrekening da, zoals bij Engie. 813,02 Euro + 750 euro aan voorschotten is 1563,02 euro voor een jaar elektriciteit met zonnepanelen. Mits wij op 1/1/2020 overstapten naar een andere leverancier kregen wij plots nog een slotfactuur van 614,35 euro + een tussentijds factuur voor december 2019 van 39,30 euro. 813,02 + 614,35 + 750 + 39,30= 2216,67 euro voor 1 jaar elektriciteit met zonnepanelen. Wel schandalig veel vind ik zelf.Omdat we dit zo veel vonden hebben wij onze meter laten ijken door Fluvius op 15/01/2020 en komt er nog eens 193,35 euro bij omdat er volgens hen blijkbaar niets mis is met onze meter.Deze ijking gebeurde door 1 persoon en heeft hier ongeveer een uur aanwezig geweest, heeft eerst wat aan de meter bezig geweest en dan se ijking op zich heeft maar 1 minuut geduurd.Volgens Mevr.C.E, duurt een ijking een halve werkdag en gebeurd door 2 personen.Als ik wist dat wij grote energie verbruikers zijn dan zou ik het nog kunnen geloven maar dat is niet zo, dat hebben de andere jaren al bewezen. Wij hebben onze meter laten ijken, onze installatie laten nakijken en nameten door een elektricien en wij hebben nergens geen stroomverlies. Onze modem laten controleren bij Gutami Solar Projects en alles werkt zoals het hoort. Ondertussen hebben wij zelf onderzoek gedaan naar mijn verbruik door om te beginnen al een geijkte digitale meter bij te laten plaatsen door een elektricien en een hele maand lang alle meterstanden op te schrijven ( ik kan jullie alles doormailen als ik een e-mailadres krijg, pdf bestanden, bevindingen, tabels, verslagen, briefwisseling ...) met als constatatie dat ik een gemiddeld verbruik heb van 11,2 kWh p/dag. Mijn dossier word opgevolgd door Mevr. C.E. die zelf alle mogelijke manieren doet om mee naar een oplossing te zoeken omdat zij zelf ook constateert dat ervan overtuigd is dat er wel degelijk iets mis is. Na de ijking van onze meter had men ons moeten melden, indien we niet akkoord waren met het resultaat, dat de meter kon verwijderd en onderzocht worden in een labo ( kostplaatje 500 a 600 euro) maar dat is ons niet verteld geweest. We zouden dan 30 dagen bedenk tijd hebben om deze te laten onderzoeken aan het bedrag van 500- 600 euro. Als we dat nu zouden willen laten doen, na het verstrekken ven de 30 dagen bedenk tijd, dan gebeurd dat niet door Fluvius maar door een buitenfirma met als prijs rond de 1000 Euro. Mevr. C.E. had voorgesteld om dit te laten gebeuren op kosten van Fluvius omdat zij vastgesteld heeft na haar gesprek met de heer L.B. , de man v/d ijking, dat de meter wel een error aangeeft van 0,59 %. Dit voorstel werd door Fluvius geweigerd en staat zij ook met haar rug tegen de muur. Komt erop neer dat ik als kleine, gewone werkman de rekening maar moet betalen om de grote bedrijven maar rijker te maken wetende dat er iets niet juist is. Wat ook niet logisch is dat men van Engie op een gegeven moment contact opnam om te vragen dat wij niet bij hun zouden blijven ipv over te stappen naar een andere leverancier. Hun voorstel was dan dat wij maandelijks maar 39,30 euro moeten betalen. Hoe kan dit plots. Eerst moeten wij over de 2000 euro aan elektriciteit betalen voor een jaar en dan nu ineens maar 39,30 per maand wat op een jaar nog géén 500 euro meer is. Toen mijn vrouw zei dat we dit niet gingen doen dan zeiden ze van Engie vlakaf: JA, DAN BLIJF JE MAAR VEEL ELEKTRICITEIT BETALEN !!!! Toch raar zo'n klantenservice. Ik ben ten einde raad en heb mij lid gemaakt bij jullie in de hoop dat jullie ons zouden kunnen helpen en men maakt mij niet wijs dat wij de enigste mensen zijn dat zulk probleem hebben met Engie en Fluvius. Zover ik weet zouden wij eigenlijk een heel jaar voorschotten moeten betalen voor de kosten van het prosumententarief.Hopelijk nemen jullie snel contact op met mij en kan er mij verteld worden wat de stappen zijn die ondernomen kunnen worden.Met vriendelijke groeten,Erik Verstraeten

Berichten (6)

FLUVIUS

Naar: E. V.

30/06/2020

DATA NOT AVAILABLE

FLUVIUS

Naar: E. V.

01/07/2020

.in bijlage de aangepast versie voor onze maandelijkse registratie analyse van de meterstanden.Fijne dag verder....maar nog meer: houd het veilig, in alle rust en geef rekenschap aan de belangen van de algemene gezondheid voor jezelf, je dierbaren en je omgeving!Cindy EyckmansKlachtencommissieKlantendienst - Actieve KlantgerichtheidPostbus 609090 Melleklachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.be

FLUVIUS

Naar: E. V.

03/08/2020

DATA NOT AVAILABLE

FLUVIUS

Naar: E. V.

10/08/2020

Geachte mevrouw HallaertDag FemkeIn opvolging van ons aangenaam telefonisch contact m.b.t. dossier, nog even mijn oorspronkelijke mailing dd.03/08/2020 opnieuw maar nu naar het juiste emailadres!Dankuwel voor de uitzonderlijke regeling in dit dossier!Fijne dag verder....maar nog meer: houd het veilig, in alle rust en geef rekenschap aan de belangen van de algemene gezondheid voor jezelf, je dierbaren en je omgeving!Cindy EyckmansKlachtencommissieKlantendienst - Actieve KlantgerichtheidPostbus 609090 Melleklachtencommissie@fluvius.bewww.fluvius.be

FLUVIUS

Naar: E. V.

14/08/2020

DATA NOT AVAILABLE

FLUVIUS

Naar: E. V.

04/04/2023

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform