In maart 2024 een tafel gekocht bij fonq.be (leverancier Old Inn wonen).
Na meer dan een jaar, december 2025, de stoelen omhoog gezet om te dweilen, breek een poot gewoon zomaar af??? Duidelijke een gebrek aan de tafelpoten.
Gevolg: een andere poot breekt ook af. Binnen de wettelijke garantietermijn van 2 jaar, zoals ook op de site van fonq staat. Gemaild dat ik recht heb op herstel of vervanging van deze verschrikkelijk gemaakte tafel en het antwoord dat ik kreeg, is niet enkel gedurfd maar ook onwettig.
Het antwoord: "Wij hebben uw aanvraag bekeken. Omdat de tafel in maart 2024 is aangeschaft en in april 2024 geleverd, kunnen wij deze melding helaas niet meer in behandeling nemen binnen onze garantie/service.
Daarnaast betreft het een tafel van massief hout. Dit is een natuurproduct dat kan werken en waarbij de belastbaarheid mede afhankelijk is van gebruik en belasting. Het plaatsen van stoelen op de tafel kan extra spanning veroorzaken op de bevestigingspunten.
De Belgische wetgeving inzake consumentenrechten is toch van toepassing: de wettelijke garantietermijn bedraagt twee jaar vanaf levering van een nieuw product. De leveringsdatum van onze eetkamertafel Mango walnoot is april 2024. Daarmee valt de tafel nog steeds binnen de wettelijke garantieperiode, die loopt tot april 2026.
De beschadiging (afgebroken poten) duiden duidelijk op een gebrek in materiaal of constructie en mag niet als normaal gebruik of verkeerde belasting worden afgedaan, dit is exact het soort probleem dat onder de wettelijke garantie valt. Heb gelukkig al eerder een massief houten tafel gehad, en die was 10 jaar oud, zonder ooit zoiets voorgehad te hebben.
Zij schuiven het dus af nl. 1) dat het niet binnen de garantietermijn valt 2) dat stoelen omhoog zetten belastend is en dan bijgevolg ervoor heeft gezorgd dat een massief houten tafel zomaar kapot zou gaan.
stoelen omhoog zetten om te dweilen, en dan zeker dergelijke lichte stoelen horen tot normaal verwacht gebruik van een consument die een tafel koopt.