Terug

structureel probleem met Dyson stofzuiger, weigering van terugbetaling of waardebon

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Garantie

Klacht

C. J.

Naar: KREFEL

24/01/2025

Geachte heer/mevrouw, Op 05/07/2023 kocht ik in uw winkel en Dyson Steelstofzuiger. Het betreft een Dyson steelstofzuiger V10ABSOLUTE2022. Op mijn aankoop als consument is de wettelijke garantie van toepassing + de uitgebreide garantie gezien hiervoor betaald werd. In bijlage vindt u een kopie van de aankoopfactuur Het Toestel werd al 4 keer binnengebracht binnen een periode van +- 1,5 jaar omdat het telkens stuk ging. (altijd dezelfde problemen)(. Dit wil zeggen dat ik al meer dan acht keer naar de winkel ben moeten komen en het toestel bij iedere reparatie enkele weken niet beschikbaar is/was. Dit toont duidelijk aan dat er een structureel gebrek is aan het toestel en dat het niet duurzaam functioneert voor een redelijke periode zoals voorzien in Europese Richtlijn 2019/771/EU. De laatste keer dat ik bij jullie in de winkel was woensdag 22/01/2025 heeft Krëfel ondanks deze argumentatie geweigerd om een terugbetaling te doen of ook maar enige tegemoetkoming te maken, buiten het opnieuw opsturen naar de fabrikant. Buiten het feit dat Krëfel het niet zo nauw neemt met de rechten als consument hebben de verkopers in de winkel ook beloftes gedaan die ze dan niet nakomen. Toen we voor de 3de keer in de winkel kwamen met defecte toestel gaven ze de garantie dat als dit nog eens zou voorvallen er wel een omruiling of terugbetaling zou gebeuren. Als het dan effectief gebeurd, komen ze hier op terug. Ik deel u mee dat ik hiermee niet akkoord ga. De garantiewet stelt dat de verkoper moet overgaan tot een terugbetaling als geen herstelling of vervanging mogelijk is of als blijkt dat herhaalde herstellingen het probleem niet oplossen. U mag mij ook niet verplichten mijn aankoop opnieuw bij u te doen. Ik beroep mij hiervoor op de wettelijke garantie van 2 jaar. Ik verzoek u vriendelijk om het bedrag van de aankoop terug te betalen op mijn bankrekening alsook de uitgebreide garantie voor 5 jaar die we voor dit toestel betaald hebben betaald. Daarnaast vragen wij u ook een compensatie voor de geleden schade door u toedoen in termen van tijdverlies en de kosten die wij hebben moeten maken om telkens naar jullie winkel te komen. Ik schrijf hier even de berekening neer: Afstand van mijn woonplaats tot aan jullie winkel was 13,6 km. Deze afstand heb ik minstens 8 keer moeten doen. Dit komt op een totale afstand van 108,8 km tegen een gemiddeld verbruik van 5 liter per 100 km aan een tarief van 1,81 euro per liter neer op 9,85 Eur. Daarnaast bedroeg de benodigde tijd per rit 21 minuten. Dus in totaal 21 minuten *8ritten =168 minuten verplaatsingstijd. Daarnaast mogen we minstens 10 minuten per keer rekenen uitstappen en in de winkel wachten en discussiëren, wat neerkomt op 80 minuten. In totaal komen we dan aan 248 minuten. 248/60 minuten per uur=4,13 uur*20€/uur= 82,6 Eur. Daarnaast ook nog de tijd om de factuur en de bonnen op te zoeken, telefoontjes te plegen naar jullie met de vraag of de Stofzuiger al binnen was, deze ingebrekestelling op te maken+Slijtage van de wagen/banden en de stress die dit alles veroorzaakt. Dit laatste laat ik later eventueel aan de rechter om te beoordelen. Daarnaast heb ik ook het ongemak gehad om in deze tussenperiode geen steelstofzuiger te hebben gehad, waarbij ik dus met bezem en vuilblik ben tewerk gegaan om mijn woning proper te houden. Hier is ook een groot tijdsnadeel opgetreden omdat dit minder efficiënt is en we de stofzuiger in totaal toch +- 8 weken zijn kwijtgeweest door herstelling. De volledige berekende schade raam ik dan op 82,6+9,85=92,45Eur + voor al het bovenstaande dat niet berekend is nog eens 100 EUR. Zodoende komen we op een totaal bedrag aan schade van 192,45 EUR. Jullie zijn er in geslaagd om een tevreden klant van Dyson producten door jullie gebrekkige service te maken tot een ontevreden klant. Ik reken erop dat u uw wettelijke garantieverplichtingen nakomt. Ik wacht op een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling. Met vriendelijke groet, Bijlagen: - Aankoopfactuur

Bemiddeling door Testaankoop 29 januari 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform