Terug

Stopzetting van contract met vast tarief

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. V.

Naar: Eneco

05/01/2022

Geachte, ik heb bij jullie een contract voor elektriciteit en gas met een vaste prijs voor de duur van 3 jaar lopende tot 07/2023.Met de vage reden wegens wijziging in de regelgeving wordt dit nu voortijdig door u verbroken, waardoor ik automatisch op een variabel contract wordt overgeschakeld, met als gevolg bijna 3 keer hogere tarieven voor zowel elektriciteit als gas. Na wat opzoekwerk kwam ik erachter dat het om een wet gaat van 06/2021 die verbiedt om zogenaamde slapende contracten stilzwijgend te verlengen. Daar is in dit geval geen sprake van, het contract loopt nog. Dit kan enkel worden stopgezet aan het einde van de looptijd. Ik besef ook dat de huidige energieprijzen de pan uitswingen, maar dat was net het doel en het voordeel van een vast tarief, beschermd blijven tegen prijsstijgingen.In De Tijd lees ik het volgende citaat : Mark Van Hamme, de woordvoerder van Eneco. ‘Stel dat een klant een contract afsluit waarbij hij zijn prijs vastklikt voor drie jaar. Als leverancier moeten wij dan die verwachte volumes inkopen tegen de hoge marktprijzen van vandaag. Maar als na drie maanden stroom en gas weer goedkoper worden, kan die klant zonder verbrekingsvergoeding kosteloos vertrekken. De volumes die we voor die klant hebben ingekocht, moeten we dan tegen fors verlies weer van de hand doen. Dat risico is te groot geworden om het nog te verrekenen. Hieruit leid ik af dat Eneco voor mij (en nog anderen, zo lees ik op het klachtenplatform van TA...) destijds volumes heeft ingekocht aan een (relatief) goedkoop tarief, en deze nu, door verbreking van het contract, verder verkoopt aan de torenhoge prijzen van het moment (het omgekeerde dus). Mijns inziens geen propere praktijk, waardoor ik me zwaar bekocht voel.

Berichten (1)

K. V.

Naar: Eneco

25/01/2022

Beste,Op 05 januari jl. heb ik u een mail gestuurd met de vraag om mijn huidige contract voor elektriciteit (Eneco Plus EAN 541448820037785510) & gas (Eneco gas Plus EAN 541448820037785527) met vast tarief tot juli 2023 te behouden. Dit naar aanleiding van uw bericht van 29/12/2021 dat ik zou worden omgeschakeld naar een variabel tarief vanaf 01/03/2022. Tot op heden heb ik nog geen antwoord ontvangen.Ik benadruk nogmaals dat ik niet akkoord ga met deze eenzijdige verbreking. In de media mocht ik ondertussen vernemen dat u heeft aangekondigd om deze wijziging (voor +/- 13000 klanten) niet door te voeren, en de klanten hiervan persoonlijk op de hoogte te brengen. Ook daar heb ik nog niets van gezien.Graag uw bevestiging.Mvg, Kris Van den BoschBerendrecht


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform