Terug

Slecht uitgevoerde interventie

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. V.

Naar: BUDERUS

07/06/2023

Hallo,Ik ben zelf allround technieker, ik weet waar ik over praat.Onze verwarmingsketel Buderus gaf al enkele dagen geen sanitair en verwarmingswater. De circulatiepomp maakte heel veel lawaai en ik was er zeker van dat de pomp stuk was. Ik heb Buderus gecontacteerd en deze hebben een interventie uitgevoerd op 2/06/2023 iets rond 12u. Toen ik thuis aankwam was de technieker al aan het werk en hoorde hem duvelen, da past niet of wat.Na een kwartier hoorde ik de technieker bellen om advies. Blijkbaar moest hij ook 2 voelers vervangen (die had hij bij).Na een half uur was de ketel hersteld en werd hij getest, ook het water voor de verwarming. Ik zei dat het opwarmen van de radiatoren wel lang duurde, maar ik moest geduld hebben zei hij. Ik moest de thermostaat op 31° graden zetten. Na 5 minuten werd de verwarming ook licht warm en was volgens de technieker de herstelling uitgevoerd, een rekening van € 636,68 en de technieker was ribbedebie.'s Avonds rond 17u ga ik afwassen en had geen warm water, de ketel gaf foutcodes 4 en 7. Wat wil zeggen ontsteking en waterdrukfout. Ik heb de servicedienst nog opgebeld maar deze waren teug bereikbaar maandagmorgen. Ze moeten uiteraard van mij ook niet tijdens het weekend werken.Ik heb dan als technieker zijnde zelf de koe bij de horens genomen en aantal zaken getest en nagezien. Mijn eerste vaststelling was dat alleen het elektrisch gedeelte van de pomp vervangen was, de behuizing niet (die vond ik terug in een achtergelaten doos). Ik heb nog nooit geweten dat ik of een collega technieker een nieuwe pomp demonteer en half vervang. De pomp wordt altijd in zijn geheel vervangen. Om te testen, heb ik de oude voelers terug gemonteerd, maar dit gaf geen soelaas. Vervolgens heb ik de ontstekingspunten nagezien, pomp ontlucht, elektrische aansluitingen nagezien (ook van de pomp) en hier zat het probleem. De elektrische aansluiting was niet goed gebeurd (niet beveiligd door de rode pal die erop zit). Nadat ik dit had hersteld, werkte de ketel. Nadien heb ik de oude voelers terug gemonteerd en de ketel werkte nog steeds. Dus hoe is de herstelling door Buderus gebeurd en wat waren de gevolgen:De pomp werd half vervangen en slecht aangesloten-> de ketel werkte niet -> na telefonische bijstand werden de voelers vervangen -> toevallig had de pomp dan elektrisch contact en werkte de ketel wel-> na een 10-tal minuten gewerkt te hebben en een tijd (+/- 4 uur) stil gestaan te hebben was het elektrisch contact terug verbroken -> en stuurde de pomp geen water meer door de leidingen -> sloeg de ketel wel aan (omdat ik de ketel gereset had) maar omdat het water stilstond in de leidingen, was de druk en warmte te hoog en stopte de ontsteking-> en gaf de 2 foutcodes 4 en 7.Ik heb Buderus gecontacteerd hierover, mijn bevindingen gemaild en gevraagd naar een financiële compensatie voor de half gemonteerd pomp en de onderdelen die niet vervangen moesten worden (€366,59). Buderus en hun diensten vinden dat er goed werk geleverd werd en wijzen al mijn bevindingen af als niet juist. Het antwoord van Buderus staat vol onjuistheden. Als het nodig is kan ik u dit mailverkeer bezorgen.Buderus wil enkel een financiële compensatie geven van 10% op de onderdelen die werden vervangen (+/- € 45,00).GroetenBart Vanlerberghe


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform