Terug

slecht uitgevoerd onderhoud verwarmingsketel

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

C. V.

Naar: Lampiris

29/03/2018

Lampiris Warm stelde een technieker van TFP N.V. te Vorst aan voor het onderhoud van mijn verwarmingsketel op gas (Remeha Quinta 35 C). De man, Yves Anthonissen, kreeg echter problemen en kon de ketel niet meer opstarten. Ik hoorde hem telefonisch om hulp vragen. Achteraf vertelde hij me dat hij de ontsteking moest afschuren omdat ze versleten was. Dat vormt echter geen probleem, zei hij. Misschien zou ik nog 2 jaar met de oude ontsteking verder kunnen. Maar er was altijd het risico op een panne. Daarom sprak ik met hem af dat LampirisWarm een nieuwe afspraak met mij zou maken voor het vervangen van de ontsteking.Nadat de technieker weg was kreeg ik problemen. De verwarming bleef warmte geven. Ik belde de technieker op zijn gsm-nummer. Hij zei dat ik de zekering van de c.v. een kwartier moest uitschakelen. Het probleem zou dan vanzelf opgelost zijn. Toen ik de zekering terug aanzette bleef de chauffage warmte geven. Het was ondertussen veel te warm in de woonkamer. Ik belde hem terug op. Hij zei dat hij zou terugbellen. Na een tijdje belde hij me terug en vroeg me knop nr 5 op de ketel, met het handje, in te drukken. Het probleem leek opgelost. Hij was vergeten de knop terug af te zetten. Het was ondertussen avond, en ik zette de thermostaat op de nachtstand.De volgende dag hadden we geen warm water. Op de thermostaat stond 'fout 2' te lezen. Ik resette de chauffageketel. De ketel maakte echter allerlei plofgeluiden. Het leek alsof er telkens kleine ontploffingen plaatsvonden. Ik vertrouwde het niet, zette de ketel af en ging werken. 's Avonds en 's anderendaags herhaalde het probleem zich: de ketel maakte plofgeluiden en ging dan in foutmodus (fout 2 02). Ik moest hem voortdurend resetten. Uiteindelijk belde ik LampirisWarm om raad. Hun telefoniste raadpleegde de firma TPF.De telefoniste belde me terug en zei dat het probleem bij de versleten ontsteking lag. Ze zei dat ik voor de veiligheid de ketel beter volledig uitschakelde (de technieker die naast haar stond zei dat ik beter geen verwarming had dan geen leven!). Ze zou na het weekend terugbellen omdat de ontsteking besteld moest worden en dat op vrijdagavond niet meer kon.Ik was er echter niet gerust op en belde de installateur van mijn verwarming. Hij zei het volgende:- de onsteking moet bij een onderhoud standaard vervangen worden. Dat heeft de technieker van TPF niet gedaan.- het probleem met de verwarming die 'ploft' en in foutmodus gaat ligt niet aan de ontstekingDe installateur zou de volgende week langskomen om het probleem te verhelpen. Ik stuurde een mail naar Lampiris Warm met de mededeling dat ik geen vertrouwen meer heb in de expertise van de technieker van TPF en dan ook niet wilde dat ze nog een technieker stuurden om de ontsteking te vervangen.Na het weekend kwam de installateur en verving de ontsteking. De plofgeluiden hadden daar echter niets mee te maken en waren dan ook niet opgelost. De technieker van TPF had het systeem ontregeld waardoor er teveel gas in de kamer kwam. Hij heeft dat gedaan door een onderdeel aan te raken (het gasblok) waar hij absoluut moest afblijven (zie bijlage. U ziet de knop met de rode cirkel op foto 1). Enkel de fabrikant Remeha mag dat onderdeel instellen en bijstellen. Hij zei dan ook dat hij het probleem niet mocht oplossen en dat er een technieker van de fabrikant moest komen. Hij raadde me aan de factuur van Lampiris Warm niet te betalen, aangezien er geknoeid was.De volgende week kwam de technicus van Remeha. Hij stelde het systeem opnieuw af, waarbij het probleem meteen verholpen was. Hij zei bovendien het volgende:- De technieker van TPF had het systeem niet mogen ontregelen. Hij heeft het gasvlok bijgesteld, waar hij niet aan mocht komen. - De ketel werd niet gereinigd. Zie foto’s 2 en 3 in bijlage. Foto 2 toont een vuil ketelblok. Foto 3 toont verbrande glinsters achter het ‘raampje’, die er niet mogen zijn als de ketel gereinigd is.- De waarden die TPF noteerde op het attest waren foutief.- Het attest werd onvolledig ingevuld: Het adres van TPF was onvolledig, het ondernemingsnummer ontbrak, de kolom met de initiële meting is blanco gelaten, het identificatienummer is niet dat van een erkend technicus. (Zie attest van TPF in bijlage)De technicus van Remeha was hevig verontwaardigd en raadde me aan de factuur van Lampiris Warm niet te betalen, aangezien er geknoeid was én de ketel niet was gereinigd. (Zie rapportage van Heateam)Op een aangetekende ingebrekestelling naar TPF kreeg ik geen antwoord. De website van TPF is niet meer te vinden (failliet?). Ik stuurde ook een aangetekende brief naar Lampiris, maar daar ontkent men dat de technieker het gasblok ontregeld heeft. Men liet wel de onderhoudsfactuur vallen, maar weigerde de factuur van Heateam van €162.65 (voor de herstelling van de Remeha-technieker) terug te betalen.

Berichten (1)

Lampiris

Naar: C. V.

30/03/2018

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform