Beste,Ik bestelde onlangs een jasje via Vinted bij een verkoopster uit Spanje. Het jasje werd geadverteerd als 'Nieuw'.Bij ontvangst bleek dit echter allesbehalve het geval te zijn. De jas was slecht verpakt: deze zat enkel in een dunne plastic zak, zonder verdere bescherming (geen foam, papier, bubblewrap,...). Dit is onvoldoende bescherming voor een verzendtraject vanuit Spanje en niet conform met de richtlijnen van Vinted m.b.t. verpakking en verzending.De jas zelf vertoonde meerdere beschadigingen:- stof beschadigd op meer dan 15 (!) plaatsen- label gescheurd- overal gepluisd- stiksel los- vlekkenEr zat zelfs een gebruikt (!!!) mondmasker in een van de zakken een gezondheidsrisico en totaal onaanvaardbaar!Ook hier heeft de verkoopster de verkoopregels van Vinted overduidelijk geschonden. Een artikel met gebreken mag immers enkel verkocht worden op Vinted indien alle gebreken duidelijk worden beschreven in de advertentie en gestaafd worden met foto's. Deze verkoopster deed dat niet, en markeerde de staat van het artikel zelfs foutief als 'nieuw'.Ik opende via het Vinted-platform een geschil over deze aankoop, en heb getracht dit probleem op een beleefde, feitelijke manier aan te kaarten bij de verkoopster. Onmiddellijk werd ik aangevallen door de verkoopster, en werd slachtoffer van ongeprovoceerd verbaal agressief gedrag. Er was op geen enkele manier een redelijke communicatie mogelijk met de verkoopster om dit geschil trachten in der minne op te lossen.Op dit punt riep ik de hulp in van de klantendienst van Vinted. Ik beschreef heel duidelijk het probleem, en voegde als bewijs talloze foto's toe van de ontoereikende verpakking en de schade aan de jas, alsook screenshots van de advertentie waarbij de jas staat aangegeven als 'nieuw'. De klantendienst van Vinted heeft me vervolgens erg teleur gesteld. Als antwoord kreeg ik een standaard berichtje, waaruit klaarduidelijk blijkt dat de support medewerker niet eens de moeite heeft gedaan om mijn klacht te lezen. Ik krijg enkel de standaard 'oplossing' voorgeschoteld om de jas OP EIGEN KOSTEN retour te sturen. Een verzending naar Spanje zou me €9 kosten, meer dan het bedrag dat ik zou kunnen terugkrijgen voor de jas. Uiteraard is dit GEEN oplossing! Als koper betaal je op Vinted standaard een 'kopersbescherming' van €0,70 + 5% van de artikelprijs, maar in werkelijkheid is de koper helemaal niet beschermd! De koper wordt nl. steeds geacht de kosten van de retourzending te dragen, ookal is de verkoper overduidelijk diegene die de verzend- en verkoopsregels van Vinted heeft geschonden. De koper, die slachtoffer werd van oneerlijke praktijken en nul schuld treft, is diegene die verlies komt te lijden omdat de koper een torenhoge retourzending dient te betalen.Anderzijds krijgt de verkoper ofwel zijn geld, ofwel zijn artikel terug, lijdt dus netto geen enkel verlies, en wordt dus op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld voor de door hem of haar gecreëerde situatie. Mijns inziens is Vinted zich hiervan welbewust, en zijn deze maffiapraktijken een inherent en integraal onderdeel van hun businessmodel.Desalniettemin hoop ik dat Vinted hier het eerlijke doet, en mij ofwel de terugbetaling van de jas toekent zonder dat ik de jas moet terugzenden, ofwel mij een retourlabel bezorgt naar Spanje, in welk geval ik met plezier de beschadigde jas zal terugzenden.Alvast bedankt.