Terug

Slachtoffer fraude kredietkaart: phishing mail via Vinted

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

I. G.

Naar: VINTED

09/02/2023

Beste, vorige week opende ik mijn Vinted-account om voor het eerst een kledingstuk te verkopen op uw website. Ik volgde alle stappen zoals gevraagd. Een halfuurtje na het online zetten van m'n kledingsstuk, krijg ik een mail van Vinted in de mailbox dat mijn product verkocht is en ik enkel nog mijn bankrekening moet verifiëren om het geld over te maken. Ik klik op de link van de mail, ik kom op de website van Vinted terrecht waar mijn product als verkocht staat + naam en adres naar waar ik het pakje moet versturen + een knop om de betaling over te maken op mijn rekening. Ik klik op deze knop en wordt naar een 'beveiligde zone gebracht om m'n kaart te verifiëren’: de Vinted Wallet. Hier springt een live chatbox open met een Vinted medewerker die me live bijstaat de te ondernemen stappen te voltooien. Ik dien m'n kaart in een betaalbakje te steken en de gegevens in te vullen zoals vermeld. Ik doe dit. Ik krijg een 'zogezegde foutmelding' en dien het opnieuw te doen. Dit tot 3 maal toe. De medewerker vraagt me een andere kaart te gebruiken. Waarna ik een andere kaart erbij haal. Dan wordt er plots in de chat achter de code van m'n kaart gevraagd. Er gaat een alarmbelletje rinkelen. Dit vind ik vreemd. Achter mijn code zou nooit mogen worden gevraagd. Ik ga terug naar de mail om het afzendadres van de mail te controleren. Er staat Vinted als afzender, bestelnummer Bestelnummer #V429U87G als onderwerp. Ik rechterkik op de naam Vinted om te kijken welk e-mail adres erachter zit. Dit blijkt een vreemd e-mail adres te zijn. Dit is wanneer ik doorheb dat deze mail niet van Vinted zelf komt, maar van een fraudeur/hacker die via de Vinted website zogezegde ‘kaarten kan verifiëren’. Ik controleer direct de uitgaven van m'n kaart die ik in het bakje stak ter verificatie (mijn Visa credit card), er staat 991,00 euro in 'reservatie'. Het bedrag waarmee ik gefraudeerd ben geweest tijdens het 'verificatie-proces' van m'n kaart. Ik bel onmiddellijk cardstop en laat mijn beide kaarten blokkeren. Ik vraag hen te kijken naar mijn Visa uitgaven, er hebben er zojuist 3 plaatsgevonden. 1 gelukte, die van 991euro. 2 ‘declined’: nog één van 991 euro en één van 450 euro, die door mijn uitgaven limiet zijn kunnen vermeden worden. De €991 die in reservatie staat, blijkt niet ongedaan te kunnen worden gemaakt. Daags nadien is de reservatie over gegaan tot uitbetaling en is er €991 van mijn rekening geplunderd.

Berichten (1)

VINTED

Naar: I. G.

10/02/2023

Bonjour,Ceci est un message automatique.Nous accusons bonne réception de votre message et nous vous répondrons dans les prochaines 48h. Nous vous prions de ne pas répondre à ce message et de ne pas faire de nouvelles demandes sur le meme sujet, car cela obstruerait le système et nous prendrait plus de temps à vous répondre.Merci pour votre compréhension.Cordialement,L'équipe Vinted


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform