Terug

Sjoemelsoftware - problemen na update

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. M.

Naar: D’Ieteren

04/02/2021

Beste, Net als vele anderen heb ik een wagen gekocht met sjoemelsoftware, namelijk een (tweedehands) Audi A1 - TDI 1.6, bouwjaar 2011. De aankoop vond plaats op 8/07/2014.Bijkomende informatie: Ik ben ingegaan op de terugroepactie om de software in mijn wagen te wijzigen. Hier had ik vrij snel spijt van, gezien mijn auto 'kuren' begon te krijgen. Om de paar honderd kilometer ondervind ik de volgende zaken: de wagen schokt als je een constante snelheid aanhoudt (vooral onder de 50km/u). De motor maakt in deze fase ook veel lawaai, alsof ik met een zeer oude wagen rijd. De start-stop optie werkt op dat moment ook niet. Er komt ook enorm veel rook uit de uitlaat bij stilstand en in eerste versnelling. Na de rit blijft de auto nog een tijdlang ronken en hangt er een sterke stank rond de uitlaat die zeker niets te maken heeft met de gewone geur die een auto zou mogen hebben. Ik heb dit één maal gemeld aan de garage (ACK Kontich), waarna ze een testrit deden maar zogenaamd niets vreemd konden opmerken (uiteraard was mijn auto op dat moment niet in de 'verbrandingsmodus'), en ze zeiden dat de zaken die ik vermelde 'normaal' waren, omdat de motor nu op een andere manier zou verbranden. Dit alles maakt dat ik mijn wagen, waarmee ik altijd tevreden was, niet meer vertrouw. Mocht ik deze wagen binnen enkele jaren verkopen, zal de verkoopprijs mijn inziens ook veel minder zijn dan een Audi A1 zonder sjoemelsoftware. Ik verwacht dan ook een oplossing van de fabrikant.

Berichten (5)

D’Ieteren

Naar: A. M.

08/02/2021

Betreft - Audi A1 WAUZZZ8X4BB052741- Onze referentie: 00213864- Uw referentie: (CPTBE01187865-03)Geachte heer Test Aankoop,Met vriendelijke groeten,[Inline image URL s:dieteren--c.eu27.content.force.com/servlet/servlet.ImageServer?id=0153V000000hcPhandoid=00Dw0000000Cq5J]Customer Care Tel: +32 2 233 78 38customercare@dieteren.be D'Ieteren Automotive SA/NVLeuvensesteenweg 6393071 Kortenberg - Belgium:www.dieteren.be Gelieve deze melding in geval van verdere communicatie niet te wissen: ref:_00Dw0Cq5J._5003VBWDsv:ref--------------------    DISCLAIMER The content of this e-mail message does not constitute a commitment of S.A. D'Ieteren N.V. or its subsidiaries/affiliates. This e-mail and any attachments thereto may contain information which is confidential and/or protected by intellectual property rights and are intended for the intended recipient only. Any use of the information contained herein (including, but not limited to, total or partial reproduction, communication or distribution in any form) by persons other than the designated recipient(s) is prohibited. If an addressing or transmission error has misdirected this e-mail, please notify the author, either by telephone or by e-mail and delete the material from any computer.

D’Ieteren

Naar: A. M.

08/02/2021

Betreft - Audi A1 WAUZZZ8X4BB052741- Onze referentie: 00213864- Uw referentie: (CPTBE01187865-03)Geachte mevrouw Mertens, Bedankt voor uw schrijven dat wij in goede orde mochten ontvangen via Test-Aankoop. Het spijt ons te vernemen dat u problemen ondervindt met uw Audi A1 en wij begrijpen dat het nooit aangenaam is om met onverwachte situaties geconfronteerd te worden. Wij informeren u graag dat de Volkswagengroep steeds heeft verklaard dat de uitvoering van de technische interventie geen negatief effect heeft op het brandstofverbruik, de roetfilter, de CO2-uitstoot, het motorvermogen, het koppel, de geluidsemissie of de duurzaamheid van de motor en zijn componenten. Alle relevante gegevens voor de typegoedkeuring van het voertuig blijven van toepassing. De bevoegde instanties hebben uirukkelijk bevestigd dat aan alle wettelijke vereisten voldaan is. Die bevestiging geldt eveneens voor de vereisten op het vlak van duurzaamheid van de uitlaatgassystemen.Uit de wagenhistoriek van uw voertuig konden wij opmaken dat uw laatste bezoek binnen het officiële Audi-netwerk dateert van september 2019. Mocht u nog steeds geconfronteerd worden met onaangenaamheden, raden wij u dan ook aan om langs te gaan bij uw officiële Audi-concessiehouder om na te gaan of een herstelling wordt aangeraden. U kan de contactgegevens van al onze officiële Audi-concessiehouders steeds terugvinden op onze officiële website www.audi.be onder het tabblad ‘verdelers’ of rechtstreeks via onze Audi Dealer Locator via volgende link::www.dealerlocator.audi.beDaar de fabrieksgarantie van uw wagen reeds verlopen is sinds 28/06/2013 vallen eventuele herstelkosten volledig ten koste van de klant.Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben, danken wij u voor uw begrip. Met vriendelijke groeten,[Inline image URL s:dieteren--c.eu27.content.force.com/servlet/servlet.ImageServer?id=0153V000000hcPhandoid=00Dw0000000Cq5J]Customer CareTel: +32 2 233 78 38customercare@dieteren.be D'Ieteren Automotive SA/NVLeuvensesteenweg 6393071 Kortenberg - Belgium:www.dieteren.be Gelieve deze melding in geval van verdere communicatie niet te wissen: ref:_00Dw0Cq5J._5003VBWDsv:ref--------------------    DISCLAIMER The content of this e-mail message does not constitute a commitment of S.A. D'Ieteren N.V. or its subsidiaries/affiliates. This e-mail and any attachments thereto may contain information which is confidential and/or protected by intellectual property rights and are intended for the intended recipient only. Any use of the information contained herein (including, but not limited to, total or partial reproduction, communication or distribution in any form) by persons other than the designated recipient(s) is prohibited. If an addressing or transmission error has misdirected this e-mail, please notify the author, either by telephone or by e-mail and delete the material from any computer.

A. M.

Naar: D’Ieteren

08/02/2021

Beste, Dank voor de snelle, doch onbevredigende, reactie.Het spijt me zeer te vernemen dat jullie de vele klachten na deze software update niet serieus nemen en zelfs veronderstellen dat, ondanks de vele bewijzen en klachten, er geen negatieve gevolgen zouden zijn na deze software update. Gezien deze sjoemelwagens verkocht werden aan onwetende particulieren waaronder ikzelf, lijkt een tegemoetkoming alleen maar rechtvaardig. Het bedrieglijk verkopen van disfunctionele wagens blijkt reeds veroordeeld in verschillende landen, zelfs zonder de gebrekkige software update en service achteraf in acht genomen. De fabrieksgarantie is eveneens niet van toepassing, gezien de gebreken aan mijn wagen door jullie zijn aangebracht en optraden na de software update. Dit zal ik dan ook (opnieuw) melden aan mijn garage bij mijn tweejaarlijks onderhoud, met de vraag om een commerciële geste van hun kant. Ik betreur jullie antwoord en zal binnenkort bij mijn zoektocht naar een nieuwe wagen, alsook die van mijn partner, alle modellen van de VW-groep aldus links laten liggen, om nieuwe problemen en oplopende kosten te vermijden. Ik sta echter open voor jullie voorstellen om het probleem alsnog op te lossen.

D’Ieteren

Naar: A. M.

11/02/2021

Betreft - Audi A1 WAUZZZ8X4BB052741- Onze referentie: 00214125- Uw referentie: (CPTBE01187865-03)Geachte mevrouw Mertens, Wij danken u voor uw bericht dat wij mochten ontvangen via het platform Test-Aankoop. Wij betreuren te vernemen dat ons antwoord niet aan uw verwachtingen voldoet. Graag informeren wij u dat de onafhankelijke instantie in Duitsland die instaat voor de homologatie van voertuigen (KBA) van zijn kant heeft bevestigd dat na de software update de prestaties, CO2-uitstoot, brandstofverbruik,… ongewijzigd blijven.  Het vrijgeven van de software gebeurt enkel nadat deze dienst uitvoerige tests heeft uitgevoerd in dat verband.Echter, is de Trust building Measure in het leven geroepen om onze klanten te bedanken dat zij de update uitvoerden en om het vertrouwen te versterken.De Trust Building Measure houdt in dat indien een klant na de update een probleem ondervindt aan zijn voertuig, deze klacht individueel behandeld wordt. Er wordt dan nagegaan of de klacht betrekking heeft op bepaalde onderdelen van de motor of het uitlaatgassysteem, opgenomen in een specifieke lijst.Klanten met een wagen waarvan de kilometerstand lager is dan 250.000 km en die binnen de 24 maanden na de update een herstelling dienen uit te voeren aan een onderdeel van de motor of het uitlaatgassysteem, opgenomen in een specifieke lijst, kunnen deze herstelling gratis laten uitvoeren.Meer informatie over de update en de Trust Building Measure kan u terugvinden op volgende website:s:www.nl.audi.be/be/web/nl/diensten/dieteren-customer-care/faq.Tijdens analyse van uw dossier konden wij vaststellen dat de technische interventie op 10/03/2017 werd uitgevoerd op uw voertuig en dat de periode van de Trust Building Measure dus reeds verlopen is sinds 09/03/2019. Na verloop van de garantieperiode en de 2-jarige periode waarin u beroep kan doen op een herstelling volgens de voorwaarden van de Trust Building Measure vallen de herstelkosten volledig ten koste van de klant.Rekening houdend met bovenstaande informatie, wensen wij u te informeren dat wij geen commerciële tussenkomst kunnen aanbieden bij de een eventuele herstelling. Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben, danken wij u voor uw begrip. Met vriendelijke groeten,[Inline image URL s:dieteren--c.eu27.content.force.com/servlet/servlet.ImageServer?id=0153V000000hcPhandoid=00Dw0000000Cq5J]Customer Care Tel: +32 2 233 78 38customercare@dieteren.be D'Ieteren Automotive SA/NVLeuvensesteenweg 6393071 Kortenberg - Belgium:www.dieteren.be Gelieve deze melding in geval van verdere communicatie niet te wissen: ref:_00Dw0Cq5J._5003VBWsCC:ref--------------------    DISCLAIMER The content of this e-mail message does not constitute a commitment of S.A. D'Ieteren N.V. or its subsidiaries/affiliates. This e-mail and any attachments thereto may contain information which is confidential and/or protected by intellectual property rights and are intended for the intended recipient only. Any use of the information contained herein (including, but not limited to, total or partial reproduction, communication or distribution in any form) by persons other than the designated recipient(s) is prohibited. If an addressing or transmission error has misdirected this e-mail, please notify the author, either by telephone or by e-mail and delete the material from any computer.

A. M.

Naar: D’Ieteren

10/03/2021

Deze informatie is nieuw en had wel gecommuniceerd mogen worden tijdens de update of op zijn minst op het document dat ik toen ontving? Veel mensen kan je hiermee dus niet helpen, gezien dit niet bekend is. Mijn eerste klacht deed ik overigens enkele maanden (!) na de update in de garage ACK Kontich, waar ze dit (waarschijnlijk standaard antwoord dat via Dieteren werd verspreid) 'normaal' vonden en zeiden dat er niets aan te doen was... Zeer jammer dat ze deze zogenaamde garantie van 2 jaar niet vermeld hebben toen (waarschijnlijk ook via Dieteren verspreid om zo weinig mogelijk klanten te moeten helpen). De cijfers van deze Trust Building Measure zullen dan ook onnoemelijk laag zijn gezien jullie dit niet bekend maakten. De reputatieschade zal hopelijk nog lang parten blijven spelen, mij zien jullie alleszins niet terug bij VW/Audi/etc. Onze nieuwe wagen zal dan ook een betrouwbaar Duits merk zijn.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform