Terug

schade na stroomonderbreking

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. V.

Naar: FLUVIUS

22/01/2021

Beste,Op woensdag 6 januari heeft zich bij ons (Sinaai) een zeer kortstondige stroomonderbreking voorgedaan.Het licht ging hier hooguit enkele seconden uit maar dit was meteen terug in orde.Als gevolg hiervan hebben we gemerkt dat er problemen waren met onze oven.De verlichting in de oven gaat normaal zeer geleidelijk aan en uit (zoals met een dimmer) maar na deze stroomonderbreking werkt dit niet meer. De verlichting gaat nu niet geleidelijk aan aan en uit, maar met een onophoudelijk geflikker.Ik heb contact opgenomen met de verkoper van mijn toestel (Elektrohuis in Stekene) en hij verzekerde mij dat dit wel degelijk een gevolg is van deze plotse stroomuitval en meteen weer stroom krijgen. Langdurige stroomonderbrekingen zijn volgens hem niet zo schadelijk maar zoals in ons geval, wanneer dit zeer kortstondig gebeurt, kan dit wel degelijk schade toebrengen aan toestellen. De module is volgens hem als gevolg hiervan beschadigd.Ik heb deze schade dan ook aangegeven bij fluvius en bij mijn brandverzekering AG.Groot was echter mijn verbazing toen ik vandaag een mail kreeg van fluvius waarin ze melden dat een stroomonderbreking geen schade aan toestellen kan veroorzaken en zij dus niet aansprakelijk kunnen worden gesteld. Goed wetende dat dit wel degelijk een rechtstreeks gevolg is van deze stroompanne vind ik het dan ook ontzettend onwaarschijnlijk dat zij hun aansprakelijkheid afwimpelen.Onze oven wordt echt ontzettend veel gebruikt en ik kan in eer en geweten zeggen dat deze voor de stroompanne geen enkel defect vertoonde en dat het probleem zich pas voordeed na deze panne.Kan hiertegen iets ondernomen worden?Ok, de herstelkosten worden waarschijnlijk gedekt door onze brandverzekering (behalve onze vrijstelling dan) maar het gaat hem er mij vooral om dat ze hun verantwoordelijkheid moeten opnemen.

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: S. V.

25/01/2021

Beste meneer Vercauteren,Op 22.01.2021 ontvingen we uw klacht in verband met schade aan de binneninstallatie elektriciteit.Ter opvolging heb ik voor u dossier 2000012403 opgestart om te bekijken of de schadeclaim ontvankelijk is.Uit het technisch dossier blijkt dat er op 06.01.2021 een ongeplande stroomonderbreking was.Deze stroomonderbreking ontstond na een spontaan defect op een middenspanningsnet van beheerder Elia.Elias meldt:'Op 6 januari 2021 deed zich omstreeks 18u42 een uitschakeling voor van een 150kV-lijn tussen Mercator, Heimolen, Sint-Pauwels en Sint-Niklaas. Als gevolg van deze uitschakeling werden een deel van het 10kV-onderstation Sint-Niklaas (ongeveer 55m11 s) en het 10kV-onderstation Heimolen spanningsloos te staan (ongeveer 3s).'Grote delen van Sint-Niklaas en omstreken waren gea¯mpacteerd. Het spreekt voor zich dat we hier de bewoners niet vooraf konden waarschuwen.Ik begrijp dat de stroomonderbreking hinder met zich meebracht en de verlichting in uw oven defect geraakte, waarvoor onze excuses.Helaas, . Technisch gezien is een stroomonderbreking geen overspanning en mag deze geen schade aan toestellen veroorzaken.Tussen het middenspanningsnet en het net in uw straat zitten minstens 2 transformatoren die de stroom omzetten naar een lagere spanning. Als bij de transformatoren toch een te hoge stroom voorbij komt dan slaat de zekering in de cabine af.Bij het af- en heraanschakelen is de spanning nooit boven de spanningsnorm NBN EN 50160 (230V +10%) gekomen. Als er een overspanning zich buiten de norm voorgedaan zou hebben op het net van Fluvius, dan zou deze niet alleen via uw teller binnen gekomen zijn (en tot bij uw ganse binneninstallatie), maar ook bij alle andere betrokken netgebruikers. De stroomonderbreking had impact op 289 distributiecabines en transformatoren in Sint-Niklaas en omgeving. Het is een vaststelling dat er slechts een tiental bewoners schade melden.Als u de stroom onderbreekt en opnieuw aanzet door bijvoorbeeld de hoofdschakelaar uit/aan te zetten, mag dit niet resulteren in defecten aan uw toestellen. Evenmin mag de schade aan uw oven niet oorzakelijk te wijten zijn aan de stroomonderbreking of heraanschakelen van de stroom op 06.01.2021.Helaas stellen we vast dat telecom-apparatuur, domoticatoepassingen en fornuizen vaker gevoeliger blijken aan een onverwachte stroomonderbreking.Ik moet besluiten dat de distributienetbeheerder geen aansprakelijkheid treft bij een stroomonderbreking of heraansluiting (binnen de normen van NBN EN 50160) en geen tussenkomst dient te voorzien.Ik kan alleen erkennen dat u schade heeft, en begrip opbrengen dat u dit meldt.Jammer genoeg vermoed ik dat het licht in uw oven het onverwachte af- en aanschakelen niet aankon, maar de netbeheerder wordt hier gevrijwaard van aansprakelijkheid.In die gevallen wendt u zich tot uw verzekeraar van uw brandpolis.Ik kan begrijpen dat met een verwijzing naar de regelgeving (spanningsnorm) uw ongenoegen niet is weg genomen.Helaas kan ik geen andere wending geven aan de behandeling van uw schadeclaim.Met vriendelijke groeten,Rinus MarichaelKlachtencommissieFluvius s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform