Ik ben eigenaar van een klein bedrijf en huur regelmatig (3-5 keer per maand) bestelwagens bij verschillende leveranciers, waaronder Sixt. Om de een of andere reden is Sixt de enige die voortdurend (tja, tot nu toe al 5 keer) kosten in rekening brengt voor schade die niet tijdens mijn huurperiode is ontstaan. Ik rijd zelf met de voertuigen, dus ik weet of ik schade veroorzaak of niet. Om de een of andere reden maak ik elke keer dat ze een claim indienen bezwaar en soms laten ze de claims vallen, maar deze laatste keer deden ze dat niet - dus dat is gewoon 'vissen'. Het gaat om een kras op de voorbumper, waarvoor ze 690€ claimen, de kosten voor het vervangen van de hele bumper (wat ze zeker niet hebben gedaan).
Sommige andere leveranciers hebben digitale incheck-systemen, waarbij je de schade op je GSM kunt zien en eventuele niet-geregistreerde schade kunt toevoegen, maar bij Sixt ben je overgeleverd aan de genade van een persoon die elk voertuig na elke teruggave controleert. Vooral na late teruggaven worden voertuigen de volgende ochtend gecontroleerd, dus als iemand anders de kras op de parkeerplaats heeft veroorzaakt, zit je nog steeds met de gebakken peren.
Ik heb ingestemd met de schade, omdat ik er zeker van ben dat dergelijke schade niet kon ontstaan tijdens mijn rit op de snelweg, en nu is ons dossier naar een incassobureau gestuurd. Ik dacht dat mijn laatste optie was een klacht in te dienen.
Het is erg vermoeiend om na elke rit te moeten vechten om aan te tonen dat je geen schade hebt veroorzaakt, en het feit dat dit bij andere bedrijven nooit is voorgekomen, verklaart de hele situatie.