Geachte,(Test Aankoop en garage Deketelaere in een aparte mail ter info)Aangezien de Opel website geen adres vertoont om een aangetekend schrijven te sturen, volg ik het advies dat op de Opel website wordt vermeld om een oplossing te vragen voor een probleem dat ik met de motor van mijn huidige wagen Opel Combo heb en dat ik, na raadpleging, toeschrijf aan een verborgen gebrek.Ik kocht in 2014 mijn zesde wagen van het merk Opel (het huidige model Combo) bij garage Deketelaere, Autobaan 17, 8210 in Loppem.Sedert 1985 rijd ik op LPG en heb ook in mijn huidige wagen direct na aankoop een LPG installatie laten monteren door de firma Vanmeenen, een erkend LPG bedrijf in Eeklo.Na contact, op mijn vraag wat dit inhoudt voor de motorgarantie, door garage Deketelaere met uw diensten, is gebleken dat van zodra een LPG installatie wordt geplaatst Opel België de motorgarantie annuleert.Het is bekend dat LPG als brandstof een hogere verbrandingstemperatuur heeft en dat dit mogelijks een risico inhoudt voor de kleppen van de motor (verbranden). Aangezien het model Combo dat ik in 2014 kocht, door Opel ook geleverd wordt in een CNG uitvoering (met kans op hetzelfde risico) en het feit dat Opel in het verleden ook LPG systemen verkocht en deze door een erkende firma in de fabriek liet plaatsen, heb ik besloten om de wagen toch te kopen met mijn ervaring dat de motoren van Opel geschikt zijn voor LPG.Het besluit van Opel om de motorgarantie te annuleren heb ik toegeschreven aan het feit dat deze LPG installatie geplaatst is door een extern bedrijf (wel een erkend LPG bedrijf) maar waar Opel geen contractuele overeenkomst mee heeft.Van in het begin had ik een beduidend hoger olieverbruik met dit model Combo. Mijn garage heeft dit opgevolgd maar er is nooit een duidelijke reden voor gevonden.Momenteel is er een ernstig motorprobleem vastgesteld met één van de zuigers van de motor met (lichte) schade van cilinderwand van cilinder 2 tot gevolg, waardoor de motor (na 62000 km) moet gereviseerd worden. Na een druktest uitgevoerd door Garage Deketelaere, Autobaan 17 8210 Loppem, is gebleken dat er een compressieprobleem was met de tweede cilinder.Mijn garage liet weten dat, gezien Opel België de motorgarantie annuleert bij het plaatsen van een LPG systeem, zij me niet verder konden helpen. De herstelling moest ook uitgevoerd worden door een revisiebedrijf met ervaring met LPG.Ik heb, na het voor mij om onduidelijke redenen afspringen van de contacten met het revisiebedrijf me aangeraden door de firma Vanmeenen, zelf contact opgenomen met een ander revisiebedrijf, het bedrijf Meetjeslander motorenrevisie, Zeelaan 15, 9900 Eeklo, dat de revisie zal uitvoeren en ook gespecialiseerd is in het aanpassen van motoren met LPG systemen. Zij hebben op vrijdag 3 juni 2016 de motor gedemonteerd maar hebben me laten weten dat er geen problemen zijn met de 16 kleppen van de motor (er is een vacuümtest uitgevoerd op de kleppen van alle cilinders). Wel is de zuiger (de piston) van de tweede cilinder zeer ernstig beschadigd. (het beschadigde stuk is ter beschikking voor onderzoek en in bijlage stuur ik foto’s.)Het is omdat dit bedrijf twijfelt dat de schade veroorzaakt zou zijn door het gebruik van LPG dat ik wil bekijken of de motorgarantie toch van toepassing kan zijn.Ik ga er momenteel van uit dat, gezien het feit:- dat de 3 andere cilinders en alle 16 motorkleppen geen schade hebben buiten de normale slijtage voor een wagen met 62 000km - er een abnormaal hoog olieverbruik was van de motor van bij het begin - de motor van dit type wagen geleverd wordt in CNG uitvoering en ik mag besluiten dat deze bestand moet zijn voor het gebruik met gas. (aardgas of LPG)- de motor hydraulische klepregeling heeft waardoor de hogere gebruikstemperatuur voor de kleppen, automatisch wordt gecompenseerd- Opel tot in het recente verleden zelf LPG systemen verkocht voor gebruik op hun modellen.de schade aan de tweede cilinder een andere oorzaak heeft dan dat deze veroorzaakt werd door het gebruik van LPG. Gezien het feit dat de wagen van in het begin een hoog olieverbruik vertoonde en de zichtbare schade alleen op de piston van cilinder 2 voorkomt, bestempel ik dit als een mogelijk verborgen gebrek aan cilinder 2.Met deze mail, die ik als een aangetekend schrijven beschouw, wil ik een voorstel vragen van Opel om na te gaan of dit probleem, na controle van het beschadigde stuk, een verborgen gebrek was en of de motorgarantie toch kan ingeroepen worden.Ik hou me ter beschikking voor verder informatie.Graag verneem ik op korte termijn, aangezien ik mijn wagen voor beroepsdoeleinden gebruik, of het achterhouden van de beschadigde piston voldoende is en of mijn wagen mag hersteld worden. Indien het nodig is dat uw expert ook de openliggende motor wil controleren dan verneem ik dit graag zo snel mogelijk.Met vriendelijke groetPhilip SierensDikkeboomstraat 148730 OedelemAbonnee Test Aankoop 81360667