Terug

Scarlet factureert en levert geen dienst, brengt mensen in gevaar, respecteert niet datawetgeving

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. M.

Naar: Scarlet

19/04/2024

Eind januari 2024 sloot ik een contract af om klant te worden bij Scarlet. Een pack mobiel (mijn nummer), TV en internet thuis + 2 mobiele nummers van mijn kinderen.De verkoper zei dat er bij Scarlet ook - net zoals bij Proximus of BASE - de mogelijkheid bestaat om verbruik buiten bundel te blokkeren om niet voor onaangename facturale verrasingen komen te staan. Ook meldde ik duidelijk dat MIJN nummer in het pack moest zitten. De verkoper gaf me 3 SIM-kaarten mee eentje voor elk nummer. Hij noteerde ook de nummers op de enveloppen zodat we zeker wisten welke SIM bij welke nummer hoorde. Ik kreeg vele onduidelijke mails van zowel Proximus als Scarlet die meldden dat diensten opgezegd werden, en dan diezelfde diensten besteld werden... (?). Het is duidelijk dat de IT-workflows en de stroom aan automatische notificaties bij Scarlet en Proximus werkelijk lachwekkend zijn. Ik vermoed dat dit nooit getest is geweest, of toch niet de laatste jaren. Het verliep veschrikkelijk amateuristisch allemaal. Hetgeen uiteraard niet strafbaar is.Wat liep er naast deze communicatie nog allemaal fout?:- Bleek dat Scarlet enkel op de hoogte was van het pack, niet van de 2 extra nummers- Bleek dat in dat pack niet MIJN, maar 1 van de nummers van mijn kinderen vervat zat- Bleek dat bij Scarlet niemand begreep dat er al SIM-kaarten werden meegegeven, want dat dat normaal niet gedaan wordt die worden altijd per post gestuurd meneer...- Bleek dat bij Scarlet helemaal niet de optie om buiten-bundel-verbruik te blokkeren, bestaatHoe werd dit dan ... euh... nouja... - opgelost...?- Ik mocht die 3 SIM's weggooien, er zou er 1 nieuwe worden opgestuurd (want van die 2 andere nummers vond men niets terug in het systeem) - Men regelde telefonisch een contract voor 2 mobiele nummers (het mijne en dat van mijn ander kind die niet in het pack zat)- Men zou 2 SIM-kaarten opsturen voor die andere nummers- Als alles in orde was, moest ik terugbellen om mijn nummer in het pack te steken, en dat van mijn éne kind eruit te halen- De 3 SIM's zouden binnen enkele werkdagen aankomen2 weken gebeurde er niets. Tot ik weer terugbelde. Men zou die opgestuurde SIM's annuleren en er nieuwe opsturen. Enkele dagen later kreeg ik 1 SIM. Men zei eerder aan telefoon dat ik moest wachten tot het netwerk van de vorige provider wegviel en dan de nieuwe SIM insteken. Dagen gebeurde er iets. Ik belde weer terug. Enfin, uiteindelijk kregen we die SIM aan de praat. Enkele dagen later arriveerde een 2e SIM (de mijne). Zelfde verhaal. Ik zei toen dat we nog een 3e SIM verwachtten. Toen bleek na enkele dagen het netwerk voor dat tweede kind weg te vallen, maar we hadden nog geen Scarlet SIM gekregen.Mijn tweede kind heeft zo'n 2 weken zonder netwerk gezeten. Ze kon dus niemand bereiken als ze buitenshuis was. Scarlet had er wel voor gezorgd dat de vorige provider ophield, maar de Scarlet SIM die voor het nieuwe Scarlet netwerk zou moeten zorgen, kwam niet aan. Na tickets en telefoon van mij, kwam het uiteindelijk wel in orde. (Trouwens, Scarlet factureerde wel voor deze 2 weken geen netwerk daar zijn ze niet ellendig onbekwaam in)Uiteindelijk zijn er dus 9 SIM's nodig geweest om deze 3 nummers om te schakelen. En zonder bloed, zweet en tranen van mijn kant, zou het nooit gewerkt hebben.En dit is nog maar het begin van de helletocht. In de MyScarlet app bleek plots een oude profielfoto van mij te staan. Een die ik ooit eens uploadde in de MyProximus app. En die WAS ONMOGELIJK TE VERWIJDEREN!!!! Ik ben IT-er, ik weet hoe je een foto in een profiel zou moeten kunnen verwijderen. Ik probeerde de app, de website in diverse browsers. Niks lukte. Er was simpelweg geen functionaliteit voorzien om een profielfoto te verwijderen (wel om up te loaden natuurlijk). BOVENDIEN had ik die foto nooit in de MyScarlet app geüpload! Die was daar ineens. Dus Scarlet gebruikt data van Proximus servers zonder daarvoor toestemming te vragen.DIT IS EEN ERNSTIGE INBREUK OP DE GDPR WETGEVING en zal ik ook verder opvolgenBovendien bleek niemand bij Scarlet in staat om nog maar te begrijpen wat ik bedoelde, laat staan om die foto rechtstreeks uit de databank te verwijderen desnoods. Ik heb hier vele tickets voor geopend via formulier en telefoon. Nooit heeft men mij ook maar enige feedback hierover gegeven. Ook typisch Scarlet is geen ticketnummers mee te delen aan klanten. Zodat ze makkelijk tickets gewoon kunnen negeren. De klant heeft dan niets om naar te verwijzen. Ik heb in totaal een tiental tickets geopend. En geen enkel is ooit afgesloten met ee oplossing. Van de meeste heb ik nooit meer iets gehoord.Ik vroeg dan om mijn gegevens maar allemaal te wissen, in de hoop dat men die foto ook zou verwijderen. Wat bleek echter? Men had mijn producten gewist. Ik zag in de app en de website daarna dat ik klant was, maar geen enkel product had!? Ik kon niet meer naar mijn diensten (om manueel data te blokkeren) of mijn facturen, maar... mijn profielfoto stond er wel nog en was ONVERWIJDERBAAR!!Het moge duidelijk zijn dat Scarlet geen betrouwbare partner is:- klantenservice is onbestaande- tickets of klachten worden genegeerd en klanten hebben geen been om op te staan- mensen waarmee je in contact komt, zijn totaal onbekwaam (sommige wel vriendelijk hoewel ook enkele keren de telefoon gewoon werd gedeconnecteerd), maar ze hebben geen kennis van de eigen IT- data van klanten ZIJN NIET VEILIG! Dat bewijst de profielfoto en hoe mijn account eruit zag na verwijdering van productenIk ben nu tevreden klant bij Mobile Vikings. De overstap verliep impeccable, incl. automatische notificaties!Ik vroeg in de slipstream van deze waanzinnige Don Quichote-tocht om de uitvoering van art. 17 van de GDPR. Scarlet reageert hier niet op. SCARLET IS DUS IN FLAGRANTE OVERTREDING MET DE PRIVACYWETGEVING. Wellicht is dit te moeilijk voor hen. Data reist van de éne DB naar de andere. De IT lijkt werkelijk a-bo-mi-na-bel. Niets werkt goed.

Berichten (4)

Scarlet

Naar: J. M.

23/04/2024

Beste,We hebben de klacht CPTBE02005520-45 met als Scarlet referentie 610752728 in behandeling genomen.Allereerst onze excuses dat de bestelling niet naar wens is gelopen.Ik heb dit even nagekeken en de 3 mobiele nummers waren actief en er is verbruik op geregistreerd. De aanrekening van deze nummer is daarom ook correct.Wat betreft de mijn.scarlet app, deze is conform de wetgeving. Scarlet is een handelsmerk van de Proximus groep. U kunt de voorwaarden van gegevens verwerking terug vinden op onze website artikel 9.s:www.scarlet.be/dam/jcr:174cc4c1-c170-45f0-89ab-05924a88913a/cdn/sites/scarlet/documentsdf/res/general_conditions_scarlet_nl~2024-01-30-11-57-57~cache.pdfWe hebben ook een privacybeleid, deze kan u terug vinden ops:www.scarlet.be/nl/homepage/orphans/cr_privacy_policy.Een onderwerp hiervan is het delen van de gegevens binnen de proximus groep.Met vriendelijke groeten,Kim v.Scarletscarlet.beScarlet is een handelsmerk van Proximus nv van publiek recht, Koning Albert II-laan 27, B-1030 Brussel

J. M.

Naar: Scarlet

23/04/2024

Dit klopt niet. Bovendien antwoordt Scarlet volledig naast de kwestie(s).Mijn dochter heeft 2 weken zonder connectie gezeten omdat jullie jullie eigen systemen niet kennen. Het is een veelkoppige draak geworden waarin uw medewerkers nog amper kunnen navigeren. Er zijn 9 (negen!) SIM-kaarten verzonden om uiteindelijk, vele weken na het afsluiten van het contract, de boel te laten werken. Waarom antwoordt u hier niet op?Verder is het ONMOGELIJK om een eerder geüploade profielfoto te verwijderen. Niet via de app, niet via de website. Dit is IN TEGENSPRAAK MET DE GDPR WETGEVING.Waarom antwoordt u hier niet op?Ik heb ik gevraagd om conform artikel 17 van deze GDPR, al mijn gegevens bij Scarlet en Proximus te verwijderen. Dit omdat men er niet zeker van kan zijn dat uw gegevens veilig zijn. Immers, Proximus is JARENLANG GEHACKT door buitenlandse mogendheden. Nog volgens deze wetgeving, dient Scarlet het verwijderen van de gegevens te bevestigen. Dat heeft Scarlet, noch Proximus, gedaan tot nu toe. Als dit niet snel gebeurd, zal ik de gegevensbeschermingsautoriteit moeten inschakelen.Waarom antwoordt u hier niet op?Enne... Nu antwoordt Scarlet wel snel op deze klacht via Test Aankoop. Maar ik heb enkele tickets geopend om hulp te vragen bij het correct activeren waarvoor ik getekend heb. Ik heb tickets geopend om het niet kunnen verwijderen van een profielfoto aan te klagen. Op al deze vragen het ik NOOIT een antwoord vanwege Scarlet of Proximus ontvangen. Dit TOTAAL GEBREK AAN DIENSTVERLENING, zal ik ook aanklagen bij de ombudsman.Waarom antwoordt u op deze Test Aankoop klacht wel meteen, en op dat 8-tal tickets waarvan ik de eerste al 3 maanden geleden opende, niet?

Scarlet

Naar: J. M.

25/04/2024

Beste,We hebben de klacht CPTBE02005520-45 met als Scarlet referentie 610752728 in behandeling genomen.Er is inmiddels een melding via de ombudsdienst ontvangen. Dit zal via hun verder worden behandeld.Met vriendelijke groeten,Kim v.Scarletscarlet.beScarlet is een handelsmerk van Proximus nv van publiek recht, Koning Albert II-laan 27, B-1030 Brussel

J. M.

Naar: Scarlet

25/04/2024

Ook daar heeft u, Scarlet, compleet naast de kwestie geantwoord. U verschuilt zich achter juridische taal. U gaat voorbij aan de flagrante inbreuken op goede customer service en zelfs data beschermings regelgeving waaraan Scarlet schuldig is en heeft het enkel over details en feiten die weliswaar correct zijn,aar niets met mijn klacht te maken hebben. Wanneer ik beweer dat "die reiger een gebroken vleugel heeft", antwoordt u "het gras in Roemenië is groen". Totaal naast de kwestie. Advocatentrucjes...


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform