Terug

Retroactieve investeringspremie zonnepanelen i.v.m. digitale meter bij start energiedeelgemeenschap

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

B. V.

Naar: FLUVIUS

13/11/2023

Beste, Wij moesten onze analoge meter laten vervangen door een digitale elektriciteitsmeter bij de opstart van onze privé energiedeelgemeenschap.We hadden immers in 2017 thuis 21 zonnepanelen van elk 265 Wp (totaal : 5,565 kWp) laten plaatsen, en zijn nadien gestart met de renovatie van een tweede verblijf waar we in september 2021 na de vernieuwing van het dak meteen ook zonnepanelen én een thuisbatterij hebben laten plaatsen, maar waar wij nog niet wonen (de renovatie is nog steeds niet klaar). Omdat we thuis meer stroom verbruiken dan de PV-installatie oplevert, en de installatie in ons tweede verblijf dat nog niet af is voorlopig bijna alle opbrengsten injecteert op het net, waren we er dan ook als de kippen bij om een privé energiedeelgemeenschap te starten tussen onze eigendommen, om de tekorten in onze woonst te compenseren met onze tweede woning. Dat werkt nu eindelijk, en we betalen daar al administratiekosten voor, maar de stroomleveranciers passen hun facturen nog steeds niet aan, hoewel we hiervoor onze analoge meter moesten opgeven en de digitale meter niet terugdraait...Maar daar gaat deze klacht niet over : dit hebben we bewust zo gekozen.Vorige week besloten we in onze woning ook een thuisbatterij te laten plaatsen. De verkoper maakte ons attent op het feit dat we recht hadden op een retroactieve investeringspremie voor de zonnepanelen bij het vervangen van de analoge meter door een digitale (wat we dus pas 5 jaar later deden, omwille van de opstart van de energiedeelgemeenschap). Bij de vervanging van die meter door Fluvius in oktober 2022 werd ons NIET gecommuniceerd dat we hierdoor alsnog recht kregen op die retroactieve investeringspremie (1.892,10€). Als ik die premie probeer aan te vragen op mijn.fluvius.be wordt dit geweigerd omdat de vervanging van de meter meer dan 6 maanden geleden gebeurde. Onze PV-installateur kón ons daarover niet informeren omdat die premie in 2017 nog niet bestond ! Het bestaan van deze premie komt ons nu pas toevallig ter ore, dankzij de installateur van de nieuwe thuisbatterij. En wij waren tot voor kort nog steeds bezig om onze energiedeelgemeenschap eindelijk opgestart te krijgen, wat ettelijke mails naar Fluvius en de leveranciers (Elindus en Luminus) noodzaakte. De enige die ons had kunnen attenderen op het bestaan van deze premie was Fluvius, en dat gebeurde niét rechtstreeks, hoewel Fluvius onze analoge meter kwam vervangen die vlak naast de omvormer van onze PV-installatie hangt (en ook onze gasmeter digitaliseerde). We zijn zéér actieve investeerders in duurzame energie, maar we voelen ons zwaar bekocht door de gebrekkige informatiepolitiek van Fluvius. Blijkbaar eist Fluvius (en de Vlaamse overheid) dat de burger meerdere keren per jaar hun websites doorploegt op zoek naar mógelijks-toepasbare premies, en leggen ze deze informatietaak bij de leveranciers van de PV-installaties.We zien dat er nog andere klachten i.v.m. deze premie zijn ingediend, en dat die onontvankelijk werden verklaard. We vestigen er echter uw aandacht op dat er in ons geval géén installateur van zonnepanelen aan te pas kwam (die staan er al 6 jaar) en dat Fluvius zélf de energiedeelgemeenschap heeft geïnstalleerd, en enkel daarom de analoge meter heeft vervangen, zónder ons te informeren.We vragen dan ook dat ons alsnog de mogelijkheid moet gegeven worden om deze retroactieve investeringspremie aan te vragen, gezien Fluvius naliet om ons daarover te informeren tijdens de vervanging van de meter, tenzij Fluvius kan aantonen dat dit wél is gebeurd.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform