Terug

retroactieve investeringspremie

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. P.

Naar: FLUVIUS

03/10/2022

Beste, op 21 september 2022 stuurde ik onderstaand bericht.Ik heb einde 2019 zonnepanelen laten plaatsen en er is toen ook een digitale meter geplaatst. Op 16/01/2020 is de keuring gebeurd. Op de webstie van Fluvius stond toen (en nu nog steeds): Eigenaars van zonnepanelen die al beschikken over een digitale meter, zullen van Fluvius een bericht ontvangen met de nodige informatie om vanaf 20 juli 2021 (en tot uiterlijk 18 januari 2022) de retroactieve investeringspremie aan te vragen. ... zullen van Fluvius een bericht ontvangen... Ik heb echter nooit een bericht ontvangen! Ik heb deze aanvraag dan ook uit het oog verloren en als ik nu de aanvraag wil doen krijg ik het bericht: Je aanvraag moet uiterlijk 6 maanden na de plaatsing van je digitale meter worden ingediend. Wanneer je digitale meter werd geïnstalleerd voor 19/7/2021, dan moet je aanvraag ingediend zijn vóór 19/01/2022 en uiterlijk voor 1/1/2026. Omdat ik geen bericht heb ontvangen van Fluvius en omdat er nu een einddatum 'voor 1/1/2026' vermeld wordt vind ik dat ik nog in aanmerking kom om de premie te ontvangen. Kan u mij hiermee helpen aub? Ik kreeg daarop op 26/09/2022 volgend antwoord:De termijn voor het indienen van de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen is voor uw situatie helaas verstreken. Noch Fluvius, noch het VEKA kunnen daar uitzonderingen op geven, omdat de indientermijnen zijn vastgelegd via de regelgeving. Via de kanalen van Fluvius, Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, Vlaanderen.be, vreg.be, tellercompensatie.be (website, social media, nieuwsbrieven) en via de pers is in 2021 herhaaldelijk en zeer intensief gecommuniceerd over de vernietiging van de terugdraaiende teller en de invoering van de retroactieve investeringspremie. Ook over wat een betrokkene wanneer moest doen om de premie aan te vragen bij Fluvius is duidelijk gecommuniceerd. Bij het dichterbij komen van de deadline is meermaals een bericht in de media verschijnen, met cijfers en met de uiterlijke indiendatum. Sinds halverwege januari 2021 werd er gecommuniceerd dat Grondwettelijk Hof de regeling voor de terugdraainde teller had vernietigd. Sinds halverwege februari 2021 werd de retroactieve investeringspremie bekendgemaakt. Sinds de eerste helft van juli 2021 is bekendgemaakt dat de premie vanaf 20 juli 2021 aangevraagd kon worden. Tussendoor communicatie over hoeveel aanvragen er al geweest waren en herhaling van de oproep om aanvraag in te dienen. Halverwege december 2021 werd gecommuniceerd dat zonnepaneeleigenaars die al een digitale meter hadden nog één maand de tijd hadden om hun retroactieve investeringspremie aan te vragen. Het is heel jammer, maar we hebben al het mogelijke gedaan om rechthebbenden te bereiken. Het was praktisch/juridisch gezien bijvoorbeeld niet mogelijk om precies die personen aan te schrijven die recht hebben op de premie en geen rechthebbenden te missen of te verhinderen dat een niet-rechthebbende wordt uitgenodigd voor deze premie. Fluvius beschikt bijvoorbeeld wel over de gegevens van de aangemelde zonnepaneleninstallaties, maar niet over de zonnepaneleninstallaties die nog niet zijn aangemeld (aanmelding was verplicht voor 1 oktober 2021). Daarnaast is het voor deze premie de eigenaar (investeerder) die recht heeft op de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen en niet de bewoner (vb. huurder). Fluvius weet via de EAN-nummers wel wie de bewoner is van een bepaald adres, maar niet wie de eigenaar is van de zonnepanelen.Ik ga echter niet akkoord met uw redenering. Ik herhaal het belangrijkste: Eigenaars van zonnepanelen die al beschikken over een digitale meter, zullen van Fluvius een bericht ontvangen met de nodige informatie om vanaf 20 juli 2021 (en tot uiterlijk 18 januari 2022) de retroactieve investeringspremie aan te vragen. ... zullen van Fluvius een bericht ontvangen... Ik heb echter nooit een bericht ontvangen! Verwijzen naar websites, social media en nieuwsbrieven staat niet gelijk aan een bericht ontvangen. Ik vind niet dat Fluvius al het mogelijke heeft gedaan om mij te bereiken.Ik wil dan ook aandringen om mijn zaak te herzien en toch een uitbetaling te doen van de retroactieve investeringspremie.Met vriendelijke groet.

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: P. P.

06/10/2022

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform