Terug

Retroactieve investeringspremie wordt geweigerd

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. M.

Naar: FLUVIUS

05/11/2025

Eind 2020 werden bij mij zonnepanelen geplaatst. Volgens bevestiging van de installateur zou Fluvius de aanmelding ontvangen via hun platform, volledig in naam van de klant. De installateur heeft dit ook gedaan, maar door een technisch falen in de Fluvius applicatie moet dit niet doorgegaan zijn. Er is mailverkeer met de installateur beschikbaar waarin hij vraagt naar extra informatie om de aanvraag te voltooien, dus er is weinig tot geen reden om aan te nemen dat er geen poging zou zijn ondernomen tot aanvraag. De installateur bevestigde dat ik als klant niets verder hoefde te ondernemen. Dit stemt overeen met de informatie op het partnerportaal van Fluvius, waar letterlijk vermeld staat dat “de klant geen verdere actie hoeft te ondernemen nadat de installateur de aanmelding doet.” Op het klantenportaal van Fluvius stond echter het tegenovergestelde: dat de klant zélf de aanmelding moet doen en opvolgen. Maar aangezien de installateur verwees naar het portaal waar hij zicht op had, heb ik deze informatie ook in goed vertrouwen aangenomen. Deze tegenstrijdige en misleidende informatie heeft ertoe geleid dat mijn aanmelding niet correct geregistreerd werd. Alle telefonische contacten die ik had met Fluvius in 2021 wezen erop dat de verwerking van de aanmelding gewoon erg lang op zich liet wachten, dit klopt ook, de verwerking van deze aanmelding duurde destijds meer dan een jaar. Hierdoor heeft het dus even geduurd tot er werd doorgeduwd bij Fluvius om de fout effectief recht te zetten. Uiteindelijk werd dit pas in begin 2022 rechtgezet, te laat om nog in aanmerking te komen voor de retroactieve investeringspremie (RAI). Volgens de berekening op de website van Fluvius zou mijn installatie recht geven op een premie van €1.210. Fluvius. Fluvius weigert nu verantwoordelijkheid te nemen in deze en vraagt dat ik het premiegeld ga halen bij de installateur omwille van het laattijdig aanmelden. De enige partij in dit verhaal die telkens tijdig, correct en volledig heeft gecommuniceerd en alle moeite heeft gedaan om de aanvraag ook begin 2022 terug in orde te brengen, dit alles om mij als klant te ontlasten. Dit is niet correct en mijn eis is dan ook dat dit wordt rechtgezet bij Fluvius, waar de fout en miscommunicatie zich heeft voorgedaan.

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 13 november 2025

FLUVIUS

Naar: T. M.

12/12/2025

Fluvius - Intern Beste heer Matthys Ik heb uw melding goed ontvangen. Na onderzoek van uw dossier stel ik vast dat Fluvius, betreft het niet toekennen van de retroactieve investeringspremie, u al meerdere communicaties heeft verstuurd. De Vlaamse Regering heeft bepaald dat alle zonnepaneleninstallaties met een keuringsdatum tussen 2006 en 2020 uiterlijk op 1 oktober 2021 moesten aangemeld zijn om in aanmerking te komen voor de retroactieve investeringspremie. De voorwaarden en de aanvraagprocedure zijn vastgelegd in het Energiebesluit, artikel 7.16.1. De premieaanvragen verlopen via Fluvius, omdat wij deze namens het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap verwerken. Bij de behandeling van deze dossiers zijn wij wettelijk verplicht om de vastgelegde voorwaarden strikt toe te passen. Fluvius kan hierin geen uitzonderingen toelaten. Omdat uw installatie niet vóór 1 oktober 2021 werd aangemeld, kunnen we uw aanvraag niet goedkeuren. De aanmeldingsdatum van uw zonnepaneleninstallatie blijft vastgesteld op 04.01.2022. Dit betekent dat uw installatie niet in aanmerking komt voor de retroactieve premie. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u hoopte. Ik kan geen andere wending geven aan uw melding. Met vriendelijke groeten . . Kris Vermeersch Medewerker KlachtencommissieKlachtenbeheer Brusselsesteenweg 199, 9090 Merelbeke-Melle www.fluvius.be


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform