Terug

Retroactieve investeringspremie warmtepomp ten onrechte afgekeurd

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. D.

Naar: FLUVIUS

23/03/2025

Onze situatie: in 2012 hebben we onze woning gebouwd en meteen voor een warmtepomp gekozen. Die zorgt zowel voor de verwarming van de woning als van het sanitair water. In 2014 hebben we zonnepanelen geplaatst om het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp te compenseren. In 2023 waren er verschillende problemen met de warmtepomp en bleek ze niet herstelbaar. We hebben niet geaarzeld en een nieuwe laten plaatsen. In 2024 werd de terugdraaiende teller dan vervangen door een digitale meter. Al deze info heb ik vermeld bij m'n premieaanvraag. Mijn aanvraag werd echter afgewezen met als argument: "mits de warmtepomp van 2012 niet meer in dienst is en deze vervangen werd door een nieuwe warmtepomp in 2023 voldoet de aanvraag niet aan de voorwaarden." Ik heb hier 2 bezwaren tegen. 1/ Hun afkeuring is tegen de letter van de premievoorwaarden. Die stellen letterlijk: "De retroactieve investeringspremie voor warmtepompen is er voor wie op 1 oktober 2021 de eigenaar was van de warmtepomp (dus van het gebouw dat de warmtepomp van verwarming voorziet). Op dezelfde EAN-code werden zonnepanelen in dienst genomen in de periode tussen 1 januari 2006 en 31 december 2020." Wij voldoen hier wel degelijk aan, net als aan alle andere voorwaarden. 2/ Hun afkeuring is tegen de geest van de premie. Die is immers een compensatie voor het grote verlies die gebruikers van een warmtepomp, zonnepanelen en terugdraaiende teller lijden na installatie van de digitale meter. Deze premie ondersteunt zodoende gebruikers van een (dure) warmtepomp die 0% CO2 uitstoot en zodoende bijdragen aan het tegemoetkomen aan de klimaatdoelstellingen. Misschien was onze aanvraag wel aanvaard indien we in 2023 voor een veel goedkopere gasbrander hadden geopteerd, want dan was er geen “nieuwe warmtepomp” – de kern van hun motivering om af te keuren.

Berichten (2)

FLUVIUS

Naar: P. D.

24/03/2025

Beste heer Demarets Ik heb uw klacht goed ontvangen. Ik doe navraag bij de dienst Premies van Fluvius en zal u terug contacteren van zodra ik over meer informatie beschik. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zondag 23 maart 2025 13:15 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: Retroactieve investeringspremie warmtepomp ten onrechte afgekeurd ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ s:www.fluvius.be/disclaimer

FLUVIUS

Naar: P. D.

24/03/2025

Beste heer Desmarets Ik heb ondertussen feedback gekregen van de dienst Premies van Fluvius. De RAI-premie voor de warmtepomp werd door Fluvius terecht geweigerd. U vroeg deze premie op 20/02/2025 aan bij Fluvius voor de warmtepomp die u in 2012 geïnstalleerd had in uw woning. U kan pas na installatie van de digitale meter deze premie aanvragen. De digitale meter werd op uw adres geïnstalleerd op 12/02/2025. Via volgende link vindt u meer informatie omtrent deze premie: s:www.fluvius.be/nlremies/retroactieve-investeringspremies/warmtepomp U vindt hier o.a. volgende informatie terug; Men kan u bijgevolg de RAI-premie niet toekennen, aangezien de warmtepomp (van 2012) dan nog 5 jaar operationeel zou moeten blijven vanaf het moment dat u de RAI-premie aanvroeg bij Fluvius. Bij het aanvragen van de RAI-premie (op 20/02/2025) was de warmtepomp van 2012 echter al niet meer operationeel. U had ze immers vervangen in 2023 door een nieuwe warmtepomp. Voor de installatie van de warmtepomp van 2023 kreeg u wel een premie toegekend door Fluvius, aangezien u hier wel aan de voorwaarden voldeed. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zondag 23 maart 2025 13:15 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: Retroactieve investeringspremie warmtepomp ten onrechte afgekeurd ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform