Terug

Retributie ref. 440250119727

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Betalingen en terugbetalingen

Klacht

I. D.

Naar: OPC Optimal parking Control

10/03/2025

Geachte mevrouw, geachte heer, Ik ontving op 25/2/2025 een retributie van een van de overijverige parkeerwachters met ref. 40 van het parkeerbedrijf OPC (met kantoren in Sint-Niklaas ). Ik betwistte deze retributie dezelfde dag nog met stavende stukken via het speciale onlineformulier op de website van OPC. Ondanks dat kreeg ik een antwoord per mail terug op zaterdag 8/3/2025 met als motivatie : " We hebben uw dossier nagekeken. Op het ogenblik van de vaststelling stond u geparkeerd in een blauwe of betalende zone, maar was er voor uw wagen geen geldige parkeervergunning actief. Daarom werd retributie 440/2501/19727 uitgeschreven." Ik betwist dat mijn geldige parkeervergunning niet actief was. Immers, ik beschik wel degelijk over een geldige bewonerskaart voor het jaar 2025 waarvoor ik overigens sinds 2 jaar …24 euro betaal !! Vroeger waren de bewonerskaarten voor de Bornemnaren gratis !! Alleen lag de geldige bewonerskaart op het ogenblik van de vaststelling niet achter mijn voorruit. Dit is uiteraard geen kwaad opzet van mijn kant !! U vindt hier als bijlage de nodige documenten en stavende stukken m.b.t. het dossier met ref. 440/2501/19727 dd. 25/2/2025 ( retributie van OPC parkeerbedrijf - parkeerwachter ref. nr. 40 ). Ik had wel degelijk een geldige bewonerskaart voor 2025 ... enkel lag die door omstandigheden niet achter mijn voorruit op dat moment. Mijn wagen was - nog met de oude bewonerskaart achter de voorruit - sinds eind november 2024 bij Imacar BORNEM voor een ingrijpende en langdurige herstelling. Ik had mijn wagen pas terug bijna eind februrari 2025. Ik heb er daardoor niet bewust aan gedacht, mijn oude bewonerskaart 2024 weg te nemen en de geldige bewonerskaart 2025 achter mijn voorruit te leggen …een vergetelheid… toegegeven… maar dit was zeker geen kwaad opzet ! Ik stond echter op 25/2/2025 voor mijn huis geparkeerd …en was zelfs thuis op het moment van het uitschrijven van de retributie !!! Het had de parkeerwachter 2' gevraagd om effe bij me aan te bellen om me te waarschuwen dat niet de geldige bewonerskaart achter mijn voorruit lag op 25/2/2025 om 16u12. Ik had de zaak direct kunnen regelen. Blijkt dus dat menselijkheid de dag van vandaag niet meer van tel is !! Maar via mijn nummerplaat ( 1-FWF-531 – Citroën C6) had hij makkelijk kunnen achterhalen, of ik voor 2025 een geldige bewonerskaart had. En die heb ik dus wel degelijk. Dit is het bewijs, dat de parkeerwachter zonder enige vorm van contrôle zomaar retributies uitschrijft en het er OPC vooral om gaat, zoveel mogelijk geld binnen te rijven. Voor bewoners met een geldige actuele bewonerskaart zou er dus eerst een waarschuwing kunnen komen alvorens retributie uit te schrijven. Mocht ik niet over een geldige bewonerskaart voor 2025 beschikken, dan zou ik logica van de retributie nog snappen. Maar dit is een duidelijk bewijs van ondoordachte willekeur. Ik wil deze retributie dan ook betwisten !! Alvorens ik naar de rechtbank laat stappen met een advokaat van mijn keuze zou ik u met aandrang willen vragen, om dit ondoordacht handelen van de parkeerwachter (die door zijn meerderen waarschijnlijk zal zijn geïnstrueerd om zoveel mogelijk geld binnen te rijven….) aan te kaarten en ervoor te zorgen, dat uw administratie de retributie annuleert !! Ik stuurde u ook een screenshot mee van een artikel, dat in de Gazet Van Antwerpen stond, regio De Kempen. In Herentals was recent ook een probleem met onterecht uitgeschreven retributies maar daar beschikt de parkeerwachter blijkbaar over een zakcomputertje dat hij bij zich draagt en zo kan controleren, of er voor een bepaald voertuig voor het lopende jaar wel degelijk een actief geldige bewonerskaart bestaat. Heeft de parkeerwachter van OPC Bornem niet de beschikking over zo een zakcomputertje … dat is niet mijn probleem !! En als hij er wel een heeft en zo kan checken of ik over een bewonerskaart voor 2025 beschikte… dan heeft hij nagelaten dit deftig te controleren alvorens mij een retributie aan mijn laars te lappen. Uit principe weiger ik dan ook om deze retributie te betalen. Ik pik het niet, dat de parkeerwachter niet eens de moeite neemt, om zaken deftig te checken en in mijn geval bij mij aan te bellen alvorens een retributie uit te schrijven. De zaak zou op minder dan 5’ opgelost geweest zijn. Mijn geldige actieve bewonerskaart 2025 lag immers bij mij thuis in de enveloppe waarin ze naar me verstuurd werd…. De meeste parkeerbedrijven zijn in hetzelfde bedje ziek. Willekeur door parkeerwachters en druk zetten door de administratie via aangekondigd dure aanmaningsprocedures indien men de retributie niet tijdig voldoet !! beschrijving van uw probleem

Berichten (2)

OPC Optimal parking Control

Naar: I. D.

24/03/2025

Beste, We hebben je melding goed ontvangen. Uit onderstaande mail blijkt dat het gaat om een vergissing waarin de verkeerde bewonerskaart zichtbaar lag. Op basis daarvan heeft de parkeerwachter een geldige retributie uitgeschreven. We kunnen in deze situatie de retributie niet annuleren. Het controleren van een duidelijk zichtbaar in de auto geplaatste geldige bewonerskaart, is de enige manier waarop de parkeerwachters de controles uitvoeren. De nummerplaat wordt niet opgezocht in het online-systeem. Met vriendelijke groeten Klantendienst Parkeren.be Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: maandag 10 maart 2025 12:31 Aan: PS Aalst aalst@parkeren.be Onderwerp: Retributie ref. 440250119727 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

I. D.

Naar: OPC Optimal parking Control

24/03/2025

Geachte directie, Ik betaalde reeds de retributie op basis van het parkeereglement, waarin te lezen staat, dat de actuele bewonerskaart zichtbaar achter de voorruit van de wagen moet geplaatst worden. In deze had een menselijke en BEGRIPSVOLLE aanpak ten aanzien van een burger, die in sé een actuele bewonerskaart voor 2025 betaald heeft en in zijn bezit heeft (maar deze door omstandigheden en verstrooidheid niet achter de voorruit had liggen op het moment van de vaststelling ) de juiste aanpak geweest. Een waarschuwing achter de ruitenwissers had dan kunnen volstaan. Het is niet dat dit met opzet is gebeurd of dat ik helemaal niet over een geactualiseerde bewonerskaart beschik !!! Het controlesysteem waarmee uw parkeerwachters overigens moeten werken is hopeloos verouderd, niet objectief (want de enige wijze om het recht te hebben om in de toegelaten zones langdurig te mogen parkeren als burger is over een geactualiseerde bewonerskaart beschikken ! DIt is het geval...ook al lag ze niet zichtbaar !!) om niet te zeggen onpraktisch. In Herentals en vele andere gemeentes beschikken de parkeerwachters over een zakcomputer waarmee ze in de database kunnen gaan kijken (en die bestaat voor BORNEM !!) om te verifiëren of een bewoner een actuele bewonerskaart heeft betaald !! Dit zou moeten volstaan om in een eerste stadium een waarschuwing te geven (zoals men in Mechelen doet voor GAS-overtredingen !) en pas in een 2de stadium een retributie te geven !! Uw huidige methode van controleren is wel heel kort door de bocht en NIET OBJECTIEF. Ofwel heb je een actuele bewonerskaart (en mochten de parkeerwachters over deftig digitaal controlemiddel beschikken dan zouden ze dit direct kunnen checken !!) en mag je dus in de toegelaten zones langdurig parkeren ...ofwel heb je geen geactualiseerde bewonerskaart ...en mag je in die zones dus niet langdurig parkeren !! Het feit of die actuele bewonerskaart al dan niet achter de ruit ligt KAN GEEN OBJECTIEVE BASIS vormen als criterium voor het uitschrijven van retributies. Indien OPC mij in het vervolg nog zo ondoordacht en zonder deftige controle van de database (waarin ik wettelijk in orde was voor 2025 !!) retributies uitschrijft zal ik de zaak voor de rechtbank laten brengen. Het zou me verbazen, als de rechter niet ook oren heeft naar mijn argumenten die getuigen van redelijkheid en het gezond verstand. Ik kaart deze zaak sowieso aan via de kanalen die me - behalve Test-Aankoop - nog nuttig lijken om in deze de publieke opinie en de overheden van Bornem wakker te schudden of tenminste alert te maken op een kreupel controlesysteem. Gegroet, I DE VOLDER, 20 jaar inwoner vzn BORNEM


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform