Terug

retourrecht

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Herroeping

Klacht

J. S.

Naar: bol.com

08/06/2025

Geachte, Ik richt mij tot u via Test-Aankoop in verband met een klacht over de weigering tot retour van een artikel dat ik op 19 mei 2025 bestelde via uw platform. Het betreft het volgende product: Vos Masker Dames – Verkleedkleding – Masquerade Masker – Galamasker – Zwart, verkocht door Easycheck Commerce, met bestelnummer A0005RF0D8. Het product werd tijdig geleverd, en op 7 juni 2025 opende ik de verpakking om het masker te passen. Daarbij stelde ik vast dat het niet geschikt was qua pasvorm. Het artikel werd niet gedragen, niet gebruikt voor een evenement, en niet beschadigd. Toen ik de retourprocedure wilde starten, werd mij echter de toegang geweigerd. Via het Bol.com-platform werd een zogenaamde "bijzondere voorwaarde" getoond, waarin staat dat het artikel enkel retour mag als de verpakking niet geopend werd. Een poging om contact op te nemen met de verkoper leidde bovendien tot een foutmelding ("pagina niet gevonden"), waardoor ik ook geen rechtstreeks contact meer kon opnemen met de verkoper zoals Bol.com voorschrijft. Ik wens hierbij te benadrukken dat ik als consument het recht heb om een artikel te beoordelen zoals ik dat in een fysieke winkel zou kunnen doen. In dit geval is het noodzakelijk de verpakking te openen om de pasvorm te beoordelen. Dat is geen gebruik, maar een beoordeling in de zin van artikel VI.47 e.v. van het Wetboek Economisch Recht, gebaseerd op Richtlijn 2011/83/EU. De zogenaamde “bijzondere voorwaarde” die stelt dat zelfs dat niet zou mogen, is in deze context onwettig en onredelijk, zoals ook omschreven in artikel VI.83 WER over onrechtmatige bedingen. De combinatie van: het weigeren van retour op basis van een discutabele beperking, het onbeschikbaar zijn van de verkoper via het platform, en het ontbreken van enige werkbare oplossing vanuit Bol.com zelf, leidt ertoe dat ik mij verplicht zie deze klacht via Test-Aankoop te laten behandelen. Ik verzoek u vriendelijk maar formeel om alsnog de retour van het artikel mogelijk te maken, of een gelijkwaardige compensatie toe te kennen. Indien dit uitblijft, behoud ik mij het recht voor om dit dossier verder te melden aan de FOD Economie, en indien nodig andere kanalen te gebruiken. Met de meeste hoogachting, Johan Schandevyl

Berichten (2)

bol.com

Naar: J. S.

12/06/2025

Goedemiddag, Op de productpagina staat aangegeven: Dit is een hygiëne-artikel, je mag dit alleen terugsturen als je het niet open hebt gemaakt. Dit mag dus inderdaad niet retour. Zie pagina: s:www.bol.com/nl/nl/vos-masker-dames-verkleedkleding-masquerade-masker-gemaskerd-bal-galamasker-zwart/9300000179116481/?bltgh=a3c91bf4-4025-41a6-9837-102dfa903177.ProductList_Middle.0.ProductTitlecid=1749739418207-5596415494940 Met vriendelijke groet, Bol. Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zondag 8 juni 2025 14:30 Aan: webcare webcare@bol.com Onderwerp: retourrecht ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

J. S.

Naar: bol.com

13/06/2025

Onderwerp: Weigering retour Vos masker – Onwettige beperking herroepingsrecht Geachte, Uw weigering tot retour van het artikel “Vos Masker Dames – Verkleedkleding – Masquerade Masker – Galamasker – Zwart” (bestelnummer A0005RF0D8), met als motief een “bijzondere voorwaarde” op de productpagina, is in strijd met de bepalingen van het Belgische Wetboek Economisch Recht (artikelen VI.47 tot VI.53 WER) en de Europese Richtlijn 2011/83/EU betreffende consumentenrechten. Ik wens te benadrukken dat ik de verpakking enkel heb geopend om de pasvorm van het masker te beoordelen, zonder het artikel te dragen, gebruiken of beschadigen. Dit valt binnen mijn wettelijk herroepingsrecht. De verpakking bevatte bovendien geen verzegeling in de zin van artikel VI.53, 5° WER, noch betreft het hier een product dat om gezondheids- of hygiënische redenen uitdrukkelijk van retour moet worden uitgesloten. Het beperken van mijn recht op beoordeling tot een ongeopende verpakking is niet alleen onredelijk, maar ook juridisch nietig als onrechtmatig beding conform artikel VI.83, 24° WER. Daarbij komt dat het onmogelijk was om contact op te nemen met de verkoper via uw platform – de link naar de verkoperspagina genereerde enkel een foutmelding. Bol.com, als bemiddelend platform en medeverantwoordelijke, blijft hierdoor in gebreke bij het aanbieden van een werkbaar retoursysteem zoals wettelijk vereist. Ik wens uitdrukkelijk te onderlijnen dat het hier niet louter om een financiële kwestie gaat, maar om een principiële aangelegenheid: de bescherming van mijn wettelijke consumentenrechten, en het tegengaan van restrictieve voorwaarden die deze rechten ondermijnen. Ik verzoek u vriendelijk maar formeel om alsnog de retour van het artikel mogelijk te maken of een gelijkwaardige compensatie toe te kennen. Indien dit uitblijft, zal ik deze zaak voorleggen aan de FOD Economie en desgevallend verder opvolgen via Test-Aankoop, waarbij ik een klacht zal indienen wegens structurele schending van het herroepingsrecht en het gebruik van onrechtmatige bedingen. Met vriendelijke groet Johan Schandevyl

Bemiddeling door Testaankoop 18 juni 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform