Geachte,
Ik ben eigenaar van een Citroën C4 met een 1.2 PureTech-motor. Deze motor blijkt een gekend fabricagefout te hebben, namelijk een distributieriem die abnormaal snel slijt. Dit probleem werd eerder al onder de aandacht gebracht door Test-Aankoop. Zie:
- https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/pers/verlengde-garantie-op-puretech-motoren
-https://youtu.be/DnYYzxeVVCQ?si=Yw8EdBKftq6gC8Rh
Mijn wagen valt normaal gezien onder de garantie van Stellantis. Hij is minder dan 10 jaar oud en heeft een kilometerstand van 88.012 km (dus minder dan de 175.000 km die als grens gehanteerd wordt). Bovendien werd het onderhoud uitsluitend uitgevoerd door erkende Citroën-garages.
Ongeveer een jaar geleden stelde Van Mossel Aarschot het probleem vast en nam contact op met Stellantis. Stellantis erkende dat het om een fabricagefout ging en bevestigde dat ze de verantwoordelijkheid voor de herstelling zouden opnemen.
Tot mijn verbazing werd ik echter een maand voor de voltooiing van de herstelling geïnformeerd dat Citroën enkel de onderdelen zou zekken en niet zou instaan voor arbeidskosten, die opliepen tot € 1.552,95 (incl. btw – zie bijlage). Ik heb dit bedrag uiteindelijk zelf moeten betalen om mijn wagen terug te krijgen.
Ik ben van mening dat de garantie in dit geval niet correct is toegepast. De kosten zijn het gevolg van een erkende fabricagefout waarvoor ik als gebruiker geen enkele verantwoordelijkheid draag. Dit werd meermaals bevestigd door media en organisaties zoals Test-Aankoop.
Daarom verzoek ik u vriendelijk maar uitdrukkelijk om over te gaan tot terugbetaling van de betaalde arbeidskosten ten belope van € 1.552,95.