Terug

PVZ168752 groene stroom certificaten

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. D.

Naar: FLUVIUS

12/02/2025

Geachte , Sinds 28/12/2011, heb ik een zonnepaneel installatie waarvoor ik recht had op groene stroom certificaten (270€ /20jaar). Tot begin april 2024 ging alle goed , maar dan ging mijn omvormer (merk Fronius /transformatortype)voor een 2e maal defect . Ik nam contact op met de leverancier van mijn installatie (Chronic ). Omdat herstelling van defecte omvormer geen garantie was en technisch gezien een nieuwe moderne omvormer in combinatie met men bestaande oude zonnepanelen geen stabiel resultaat zou geven ,is besloten beiden te vernieuwen.Wat volgens men installateur geen probleem was als we het vermogen van de installatie behielden en alles ingaven voor behoud van groene stroom certificaten. De SunPower SPR-280Wp panelen hebben een positieve aarding nodig, maar de Huawei SUN2000-3KTL-L1 ondersteunt dit niet. Hierdoor kun je rendementsverlies ervaren of zelfs paneelschade op lange termijn oplopen. De beste oplossing is om óf een getransformeerde omvormer te gebruiken. Als het systeem al oud is, is vervanging van de panelen mogelijk de beste optie. Communicatie over deze aanpassing verliep van uwentwege heel gebrekkig en zeer klantonvriendelijk. Pas na 5 maanden bericht dat de aanpassing niet conform ‘de regels’ was . Intussen bij jullie klacht neergelegd dat ik niet tevreden ben over de gang van zaken. Dat er regels en controle zijn op uitgevoerde aanpassingen op certificaatgerechtigde PVZ snap ik , een aanpassing van certificaatbedrag zou ik nog aannemen, maar schrapping bij eenzelfde vermogen is toch kort door de bocht , na mij 5 maand aan het lijntje te houden. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen eind van deze maand schriftelijke reactie op mijn klacht Met vriendelijke groeten, Peter De Crom Bijlage: - Kopie factuur - Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht

Berichten (2)

FLUVIUS

Naar: P. D.

13/02/2025

Beste, Ik heb uw klacht goed ontvangen. Na onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen: U schrijft in uw verslag dat de omvormer hersteld kon worden. U heeft ervoor gekozen om dat niet te doen en de omvormer en de panelen alsnog te vervangen. Bij een certificaatgerechtigde installatie zijn dit niet de regels en de voorwaarde met als gevolg de stopzetting van de certificaten. Wij hanteren de richtlijnen van de Vlaamse Nutregulator en via volgende link kan u ze nog eens raadplegen: Microsoft Word - Toelichting werkwijze Fluvius fotovolt.zonneinstallaties.docx Dit antwoord is misschien niet wat u wenste te horen maar is wel correct en blijft ook zo behouden. Met vriendelijke groeten, Klachtencommissie Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle fluvius-Klachtencommissie @fluvius.be www.fluvius.be Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: woensdag 12 februari 2025 16:01 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: PVZ168752 groene stroom certificaten = Wilgendreef 24 - 2920 Kalmthout ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ s:www.fluvius.be/disclaimer

P. D.

Naar: FLUVIUS

28/02/2025

Beste , Mijn omvormer was al is eerder hersteld, en een refurbished printplaat kostte mij rond de 800€ . Dit leek me geen stabiele situatie naar de toekomst toe . Het probleem zit echter dat de combinatie van een nieuw type hybride omvormer technisch veel slechter rendement geeft met oude panelen die zoals bij mij met positieve aarding zijn uitgerust. Voor deze installaties is er dan geen ondersteund alternatief ( behoud groene stroomcertificaten)voorhanden om de installatie met gelijklopend rendement te laten vervangen ? Een deskundig antwoord heb ik hierover niet gekregen ,de mensen die dit bij Fluvius zouden moeten kaderen zitten weggestoken achter doe-het-zelf websites en socialmedia platformen die de klant eindeloos aan het lijntje houden, effectief voor jullie ,maar weinig klantvriendelijk.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform