Geachte ,
Sinds 28/12/2011, heb ik een zonnepaneel installatie waarvoor ik recht had op groene stroom certificaten (270€ /20jaar).
Tot begin april 2024 ging alle goed , maar dan ging mijn omvormer (merk Fronius /transformatortype)voor een 2e maal defect .
Ik nam contact op met de leverancier van mijn installatie (Chronic ). Omdat herstelling van defecte omvormer geen garantie was en technisch gezien een nieuwe moderne omvormer in combinatie met men bestaande oude zonnepanelen geen stabiel resultaat zou geven ,is besloten beiden te vernieuwen.Wat volgens men installateur geen probleem was als we het vermogen van de installatie behielden en alles ingaven voor behoud van groene stroom certificaten.
De SunPower SPR-280Wp panelen hebben een positieve aarding nodig, maar de Huawei SUN2000-3KTL-L1 ondersteunt dit niet. Hierdoor kun je rendementsverlies ervaren of zelfs paneelschade op lange termijn oplopen.
De beste oplossing is om óf een getransformeerde omvormer te gebruiken. Als het systeem al oud is, is vervanging van de panelen mogelijk de beste optie.
Communicatie over deze aanpassing verliep van uwentwege heel gebrekkig en zeer klantonvriendelijk. Pas na 5 maanden bericht dat de aanpassing niet conform ‘de regels’ was .
Intussen bij jullie klacht neergelegd dat ik niet tevreden ben over de gang van zaken.
Dat er regels en controle zijn op uitgevoerde aanpassingen op certificaatgerechtigde PVZ snap ik , een aanpassing van certificaatbedrag zou ik nog aannemen, maar schrapping bij eenzelfde vermogen is toch kort door de bocht , na mij 5 maand aan het lijntje te houden.
Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen eind van deze maand schriftelijke reactie op mijn klacht
Met vriendelijke groeten,
Peter De Crom
Bijlage:
- Kopie factuur
- Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht