Terug

Proximus aanrekening voor ongewenste diensten van derden

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

N. A.

Naar: Proximus

16/02/2024

Ik heb een abonnement afgesloten bij Proximus voor telefoon en internet, NIET voor diensten van derden, maar desondanks heeft Proximus mijn abonnement ook voor diensten van derden toegankelijk gemaakt bij het afsluiten van het abonnement. Zonder mijn weten, ik ben door niemand geinformeerd bij het afsluiten van het telefoon en internet abonnement dat er ook diensten van derden werden aangeboden. Later beleek dat de vinkjes voor diensten van derden in mijn instellingen in de Proximus inlogomgeving door Proximus automatisch waren aangevinkt, niet door mijzelf. Deze diensten van derden hebben hier gretig gebruik van gemaakt door mij via VERDACHTE sms'jes lid te maken van hun zogenaamde diensten, welke dus volledig ONGEWENST waren en zijn. Mij onbewust van dit soort ongewenste praktijken door de grootste provider van Belgie heb ik deze sms'jes in eerste instantie gewoon genegeerd er van uitgaande dat deze fake/spam waren, verstuurd door criminelen die onwetende klanten van Proximus proberen gegevens en geld afhandig te maken. En dat is dus ook gebeurd in mijn geval. Daarnaast is het zo dat ik de Nederlandse/Franse taal niet beheers en dus ook deze sms'jes niet kan begrijpen. Mijn partner mij geholpen met deze klacht in te dienen. Mijn voorkeurstaal is Engels. Ik ben nooit door Proximus medewerkers of Proximus zelf gewaarschuwd voor dit soort praktijken die klanten geld kosten zonder ook maar enigszins hiervoor expliciet gekozen te hebben. Ik heb GEEN CONTRACTEN met diensten van derden. Blijkbaar geeft Proximus de mogelijkheid aan diensten van derden om dit soort praktijken uit te voeren bij haar klanten zonder DUIDELIJKE afspraken met haar klanten. Het is zeer louche wat hier gebeurt. Na zoektocht op internet kwamen we veel klachten tegen van Proximus klanten over dit soort praktijken. Wij zijn totaal verbaasd dat het na zovele jaren nog steeds niet is opgelost en dat het in Belgie dus blijkbaar gewoon is dat de grootste provider van het land dit kan doen zonder problemen. De winkelbediende van Proximus schoof de verantwoordelijkheid in de schoenen van de klant. En was zich ook nog eens verbaasd dat mijn partner boos was over deze gebeurtenis. De Proximus chat had hetzelfde resultaat, deden alsof dit de normaalste zaak van de wereld is. Aangezien Proximus NIETS doet hieraan hebben we deze deze klacht ingediend via dit kanaal en andere kanalen. Een bedrijf zoals Proximus zou nooit diensten van derden automatisch mogen laten uitvoeren. Deze instellingen waren dus per default aangevinkt als mogelijk. Daarnaast heeft de klant bij het aanmaken van een PRoximus account nog geen administrator rechten op zijn/haar eigen rekeninig om de facturen te kunnen bekijken van zijn/haar eigen account. Dat vinden we al vreemd. Het wordt klant dus zelfs moeilijk gemaakt om eigen facturen te bekijken en om de instellingen te wijzigen. Ook blijkt dat na verandering van de instellingen voor diensten van derden er een periode van 24 uur tijd nodig is voor Proximus om deze wijzigingen in gang te zetten. Wij hebben geprobeerd om volgende dag andere instellingen te wijzigen, maar dat ging dus niet aangezien het 24 uur kost om vorige wijzigingen door te voeren. Wij kunnen nu inmiddels twee dagen na eerste wijziging nog steeds niet wijzigen. Ook werkte een website (voor het opzoeken van diensten van derden) van Proximus niet op FireFox explorer. Geeft al aan hoe goed de grootste provider van Belgie functioneert. Als dat al niet kan en klanten hierdoor niet eens de informatie kunnen vinden op een veelgebruikte explorer zoals FireFox, wat kun je dan verder verwachten? Al met al is onze ervaring met Proximus naar een nieuwe diepte gezonken. Wij verwachten volledige terugbetaling van alle bedragen aan diensten van derden en herzieningen van de facturen.

Berichten (2)

Proximus

Naar: N. A.

26/02/2024

Beste,Naar aanleiding van uw klacht laat ik u weten dat Proximus zoals in de algemene voorwaarden beschreven dat Proximus de klanten de mogelijkheid biedt om het mobiel netwerk van Proximus te gebruiken voor zowel telefonische oproepen als dataverbindingen.Volgens artikel 2 speciefieke rechten en plichten van de klant geven we duidelijk volgende mee2.4. Wanneer het mobiele communicatietoestel het toestaat, kan de Klant bekomen dat er vanaf diens toestel bepaalde soorten oproepen niet meer mogelijk zijn. De activatie van deze beperking kan betalend zijn, met uitzondering van de beperking van oproepen naar nationale nummers waar verhoogde tarieven voor worden aangerekend, nationale nummers waar verhoogde tarieven voor worden aangerekend en die worden gebruikt voor het aanbieden van inhoud voor volwassenen of internationale nummers waar verhoogde tarieven voor worden aangerekend en die niet worden gexploiteerd volgens het internationaal telefoonnummeringsplan E164.2.5.Uit voorzorg en om fraude te bestrijden, zullen oproepen naar speciale nummers (oproepen naar nummers beginnend met 090X) worden beperkt tot een bedrag van 20 euro per maand gedurende een periode van 6 maanden vanaf de activering van de simkaart. De Klant kan vragen oproepen naar speciale nummers te reactiveren door contact op te nemen met de klantendienst van Proximus. Deze bepaling is van toepassing op elke activering van een simkaart vanaf 25 april 2022.Om de bedragen onder diensten aan derden te betwisten dient u zich te richten tot de aanbieder,MvgElkeContacteer ons op:===== Received from klachtenbox@test-aankoop.be on 2024-02-16-12.27.32.000000 ======Ref. [THREAD_ID:1921006239049] Ref. [THREAD_ID:1921006239049]

Proximus

Naar: N. A.

04/03/2024

BesteBij nazicht werd via de andere operator een rechzetting aangemaakt7493099407 - 46 euro, deze zal automatisch verrekend worden op de aanrekening van maart 2024.Mvg,ElkeContacteer ons op:===== Received from klachtenbox@test-aankoop.be on 2024-02-16-12.27.32.000000 ======Ref. [THREAD_ID:1921006418928] Ref. [THREAD_ID:1921006418928]


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform