Beste,
Delhaize hanteert een bizar systeem van prijzen en promoties bij hun online bestellingen. De meeste promoties bij Delhaize zijn gebaseerd op één van de drie volgende types:
Type A: X kopen, N gratis bvb 2 kopen 2 gratis, oftewel een korting van N+X/X % (bvb 50%) op voorwaarde van X (bvb 4) units aankoop;
Type B: X kopen, N tegen halve prijs, oftewel een korting van N/2+X/X % (bvb 25%) op voorwaarde van X (bvb 4) units aankoop.
Type C: vanaf totaalbedrag van Y euro, Z euro korting. Vaak in combinatievorm, bvb, voor 100 euro kopen, 5 euro korting. Voor 150 euro kopen, 10 EUR korting. Voor 200 EUR kopen, 20 EUR korting. Deze korting type geldt vaak enkel online.
Delhaize staat er bekend om om een dure supermarkt te zijn. De standaardprijzen zijn van de hoogste vergeleken met de concurrenten. Enkel via de promoties worden hun prijzen nog relatief aantrekkelijk. Ze moedigen aan om via hun online systeem te bestellen, door middel van de Type C promos, die enkel online gelden.
Nu is er een redelijk groot probleem bij Delhaize bij het aanleveren van de goederen. Uiteraard begrijpelijk, gezien we hier spreken over levensgoederen, met beperkte houdbaarheid. Maar toch, opmerkelijk hoe bijna elke online bestelling die ik er al plaatste, altijd maar ontbrekende producten had, vaak net die producten die betrokken zijn in promo deals. Iets dat bij Colruyt, weliswaar een winkel met veel minder producten in de aanbieding, toch veel minder voorkomt. Een reservatie online, blijkt dus geen product in stock daadwerkelijk te reserveren. Iets wat de support dienst me ook heeft per email bevestigd. Ze worden enkel gereserveerd bij picking. Hun voorraad wordt wel gecontroleerd in het online aanbod, maar dus eerder via een soort schatting.
En daar wringt het schoentje. Want wat ze bij Delhaize dus doen, is enerzijds klanten lokken met promoties door middel van hogere aankoopbedragen en meer producten te kopen, maar anderzijds gaan ze veelvuldig producten niet leveren. Dit heeft tot gevolg dat je bij Delhaize bijvoorbeeld voor 204 EUR een bestelling kan plaatsen, met verschillende X+N (type A en B) promoties, en een korting van 20 EUR (type C) op het totaalbedrag. Mooi, denk je dan. Maar vaak, komen ze bij levering dan doodleuk vertellen, dat ze een paar producten niet in stock hadden. Voor die producten, ben je dan de X+N (type A/B) korting kwijt, maar doordat daardoor ook het totaalbedrag daalt, hanteren ze bij de order plots ook een andere totaalbedrag korting.
Zo heb ik al meermaals mogen ondervinden dat ik bij mijn online order verschillende producten niet geleverd krijg, én dat mijn totaalbedrag van de order, ook nog eens verhoogt. Dat lijkt me niet wettelijk. In mijn ogen, als je een order plaatst om iets aan te kopen, verbind je je er aan toe om als verkoper aan die voorwaarden de producten te verkopen. Bijvoorbeeld bij een 4+4 promotie, en je bestelt 8 producten aan 2 EUR het stuk, kan je als verkoper toch onmogelijk vertellen "sorry, ik had er maar 7 in stock" en dan de koper 7 producten aanbieden aan 14 EUR, ipv 8 producten aan 8 EUR. Volgens mij, ben je dan als verkoper verplicht om de 7 producten aan dezelfde prijsvoorwaarden te verkopen, maw aan 4/8 van de prijs, dus 7 x 2 EUR x 4/8 = 7 EUR. Anders geraakt het hek van de dam. Je kan dan binnenkort autoverkopers zien afkomen met promoties a la "1 auto kopen, 1 gratis krijgen" en dan altijd doodleuk vertellen "oh, sorry, ik had er maar eentje meer in stock".
Ook met de type C promoties, lijkt het me een hiaat voor misbruik indien je de originele promotie niet honoreert. Bij Delhaize geldt vaak 20 EUR voor 200 EUR bestelling, 10 EUR vanaf 150 EUR, 5 EUR vanaf 100 EUR, of dergelijke promo met via AI aangepaste totaalbedragen. Een totaal van 204 EUR wordt dan 184 EUR op de rekening. Wel, dan kan Delhaize ervoor kiezen om doelbewust 5 EUR niet te leveren. Want dan gaat de totaalprijs stijgen van 184 EUR naar 189 EUR én moeten ze 2 producten niet aanleveren. Lijkt me logisch dat als de leverancier bepaalde producten niet kan/wil leveren, de originele totaalprijs promotie nog steeds geldig blijft.
Deze zaken kunnen onmogelijk als handelspraktijk toegelaten worden. En aan het aantal producten die niet in stock zijn bij Delhaize, al jaren lang, lijkt het er ook wel op dat ze ofwel doelbewust die strategie gebruiken om hun winsten te verhogen, ofwel bewust zijn van het probleem maar doelbewust het niet willen oplossen.
Kunnen jullie adviseren over de legaliteit van deze zaak? Ik zou graag een klacht willen indienen dan, voornamelijk om deze handelspraktijken te stoppen. Voorlopig heb ik een 12 EUR (+-, ik kan mijn oorspronkelijke klacht niet zelf zien - dossier dossier 03314081) verloren, en heb ik na wat zagen 5,00 EUR (in punten) teruggekregen. Dit was al de derde klacht op dit onderwerp. De andere twee keren heb ik wel het volledige verlies teruggekregen na de klacht.
De teruggave van de volledige promo in deze aankoop is zeker niet prioritair voor mij. Ik zou wel absoluut willen dat
A) Delhaize het probleem erkent;
B) Delhaize belooft om op korte / middellange termijn het probleem aan te pakken, door of/en met meer zorg te werken bij de reservaties zodat producten altijd geleverd worden of/en promotievoorwaarden altijd blijven gelden indien zij als leverancier bepaalde producten niet aanleveren;
C) Delhaize een bijkomende geste van 500 punten aanbiedt zodat op zijn minst de totaalprijs promotie van 20 EUR in de bewuste bestelling gegeven is (nu 10 EUR korting en reeds 5,00 EUR in punten ontvangen).
Met dank,
Joeri Willems