Terug

Problemen terugbetaling geld door fraude

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. G.

Naar: ING - Bank and kantoren

04/02/2022

Dinsdag 25 januari om 17h00 werd ik opgebeld door een persoon die zich voorstelde als medewerker van de Fraudedienst van ING. Dit was een Nederlander. Hij wist mij te zeggen dat er in 2 maanden geprobeerd was om te frauderen met mijn bankrekening, wat inderdaad zo was.Om extra beveiliging te doen wou hij een aantal zaken testen en vroeg mij op een programmatje te openen ANYDESK hierdoor kon hij mijn scherm overnemen.Dan vroeg hij om er mijn bankkaart en kaartlezer er bij te nemen omdat hij een kleine test wou doen.Hij schreef dan een bedrag over van mijn spaarrekening naar mijn bankrekening en bevestigde dat alles OK was.Na het telefoongesprek voelde ik mij wantrouwig en na nazicht van mijn rekening bleek er 9350,55€ te zijn overgeschreven naar de Duitse bank Solaris.Ik heb dan onmiddellijk de Fraudedienst van ING verwittigt waar ik als antwoord kreeg dat ik woensdagmorgen moest terugbellen naar een medewerker van de tweede lijn.Dit heb ik dan ook gedaan en alles doorgegeven.Ik heb ook een PV laten opmaken bij de Politie.Pas op vrijdag kreeg ik een mail van ING met het antwoord dat zij mijn geld niet konden recupereren omdat het cash werd afgehaald. Ik heb ING daarna nog een mail gestuurd of zij mij aub konden terugbetalen omdat dit ook geld was van de erfenis van mijn moeder die in mei 2021 was overleden.Het botte en koude antwoord van ING: Wij kunnen niets doen.U zal wel begrijpen dat ik het bedrag van 9350,55€ terug wil.

Berichten (2)

L. G.

Naar: ING - Bank and kantoren

22/02/2022

Dinsdag 25 januari om 17h00 werd ik opgebeld door een persoon die zich voorstelde als medewerker van de Fraudedienst van ING. Dit was een Nederlander. Hij wist mij te zeggen dat er in 2 maanden geprobeerd was om te frauderen met mijn bankrekening, wat inderdaad zo was.Om extra beveiliging te doen wou hij een aantal zaken testen en vroeg mij op een programmatje te openen ANYDESK hierdoor kon hij mijn scherm overnemen.Dan vroeg hij om er mijn bankkaart en kaartlezer er bij te nemen omdat hij een kleine test wou doen.Hij schreef dan een bedrag over van mijn spaarrekening naar mijn bankrekening en bevestigde dat alles OK was.Na het telefoongesprek voelde ik mij wantrouwig en na nazicht van mijn rekening bleek er 9350,55€ te zijn overgeschreven naar de Duitse bank Solaris.Ik heb dan onmiddellijk de Fraudedienst van ING verwittigt waar ik als antwoord kreeg dat ik woensdagmorgen moest terugbellen naar een medewerker van de tweede lijn.Dit heb ik dan ook gedaan en alles doorgegeven.Ik heb ook een PV laten opmaken bij de Politie.Pas op vrijdag kreeg ik een mail van ING met het antwoord dat zij mijn geld niet konden recupereren omdat het cash werd afgehaald. Ik heb ING daarna nog een mail gestuurd of zij mij aub konden terugbetalen omdat dit ook geld was van de erfenis van mijn moeder die in mei 2021 was overleden.Het botte en koude antwoord van ING: Wij kunnen niets doen.U zal wel begrijpen dat ik het bedrag van 9350,55€ terug wil.Gewenst oplossing:Terugbetaling: € 9350,55Bijgevoegd(e) document(en) Rekeninguitreksel.jpg Politie PV1.pdf Politie PV2.pdf Politie PV3.pdf Politie PV4.pdf Politieverhoor 1.pdf Politieverhoor 2.pdf

ING - Bank and kantoren

Naar: L. G.

02/03/2022

Geachte heer Goossens,U contacteerde ons voor de betwisting van volgende verrichting:Overschrijving in euro (SEPA) Home'Bank - 9.350,55 01 0Naar: fleur roerdink - DE42110101015183328791Mededeling: ap1-44Verrichting 22 van 25/01/2022 - valuta 25/01/2022Deze transactie werd door uzelf gevalideerd via Home'Bank. We lezen in het pv dat u liet optekenen bij de politie dat u werd gecontacteerd door een onbekend nummer en dat deze persoon zich voordeed als een medewerker van ING. Op vraag van deze persoon heeft u vrijwillig de controle over uw pc laten nemen. Vervolgens heeft u ook vrijwillig vertrouwelijke gegevens ingetoetst (een OTP, code aangemaakt door samenspel van bankkaart, geheime code bankkaart en card reader) ter validatie van een betaling.We begrijpen dat u geen argwaan koesterde omdat u kort tevoren eveneens was gecontacteerd door onze Fraude diensten in het kader van een mogelijk verdachte transactie. U geeft echter zelf al aan dat deze vorige oproep niet via een onbekend nummer werd uitgevoerd. De bank zal u ook nooit vragen om de controle over uw pc op te geven en/of vertrouwelijke gegevens te communiceren op basis van een telefoontje. We zijn dan ook van mening dat u zich wel degelijk had moeten realiseren dat het hier een bedrieglijke oproep betrof. U bent bijgevolg onvoldoende voorzichtig geweest en u heeft uw vertrouwelijkheidplicht niet nagekomen. ING kan u dan ook geen vergoeding aanbieden voor de geleden schade.We hopen dat u de verliezen eventueel kunt recupereren via verder politioneel onderzoek.Met vriendelijke groeten,ING Complaint ManagementT +32 2 547 61 01F +32 2 547 83 20Mailbox klachten@ing.beING Belgium,Sint Michielswarande 60, 1040 Etterbeek ------------------------------------------------------------------------------------------ATTENTION:This e-mail is private, confidential and intended only for the addressee(s). It shall not constitute any commitment for ING Belgium unless expressly agreed otherwise in a written agreement. If you are not the intended recipient, please inform the sender of this message and delete it immediately.Messages and attachments are scanned for all viruses known. If this message contains password-protected attachments, the files have NOT been scanned for viruses by the ING mail domain. Always scan attachments before opening them.ING Belgique SA - Banque-PreteurING Belgie NV - Bank/Kredietgever, Avenue Marnix/Marnixlaan 24, B-1000 Brussel/Bruxelles - TVA/BTW BE0403.200.393 - BIC BBRUBEBB - Rekening/Compte: BE45 3109 1560 2789.Courtier d'assurances inscrit a la FSMA sous le numero 12381 AVerzekeringsmakelaar ingeschreven bij de FSMA onder het nr. 12381A.General information regarding ING Belgium and its services is available on www.ing.beClick here for more information on investments.Click here for more information on our professional credits.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform