Eerder dit jaar heb ik mijn wagen, een Porsche Taycan, voor het eerst binnengebracht bij P.C. Mechelen voor een terugroepactie rond het laadproces.
Aangezien de auto hiervoor toch in de garage moest zijn, vroeg ik meteen een klein onderhoud aan.
Toen ik de wagen terug had opgehaald, het onderhoud had betaald, en deze voor het eerst opnieuw wilde laden, bleek plots de AC-lader defect.
De reactie van P.C. Mechelen was ronduit arrogant: volgens hen was dit “puur toeval” en “zeker niet gelinkt aan het onderhoud”.
Wat mij nog meer verbaasde, is dat men toegaf dat het laadproces zelfs niet getest werd, zelfs al kwam de wagen precies voor een probleem met het laadproces binnen, en werd door mezelf supplementair een onderhoud gevraagd.
Bij verdere discussie zei men zelfs dat de werken mbt de terugroepactie ook niet werden uitgevoerd, waardoor ik me afvroeg waarom de wagen dan werd teruggeroepen.
De garage hield voet bij stuk, keek nergens in eigen boezem en stelde simpelweg een offerte op voor een herstelling van bijna €5000.
Door deze negatieve ervaring heb ik de wagen laten uitlezen bij een andere Porsche dealer in DE, en waar ik de herstelling heb laten uitvoeren, zonder problemen achteraf.
Vorige maand breng ik een Porsche Cayenne binnen bij P.C. Mechelen, voor een groot onderhoud.
Deze wagen werd daar 26 maanden geleden gekocht en heeft sindsdien probleemloos zo’n 20.000 km gereden. Het grote onderhoud kostte ongeveer €3600, wat zeker al aan de hoge kant is.
Bij het ophalen merkte ik dat de ventilator onder de motorkap veel luider klonk dan voorheen. Ik ging ervan uit dat dit misschien normaal was en het resultaat was van een op-punt-stelling van de motor.
Tijdens de eerstvolgende rit bleven de symptomen aanhouden. Na ongeveer 20 km rijden begonnen de waarschuwingslampjes op het dashboard op te lichten (start-stop defect, motorstoring, geen verwarming). Ik ben meteen teruggekeerd naar de garage.
De diagnose een dag later: een defecte vacuümklep, een kapotte waterpomp, start-stop storingen, verwarming die uitvalt, en beschadigd slangenwerk. Geschat kostenplaatje: €4500 bovenop het reeds betaalde onderhoud.
Wederom werd alles bestempeld als "toeval" en werd elke link met het uitgevoerde onderhoud categorisch afgewezen. Tot overmaat van ramp kreeg ik nog een extra factuur van €744 voor de diagnose.
Conclusie
Na twee gelijkaardige ervaringen op korte tijd vraag ik mij ernstig af of hier sprake is van pure incompetentie, of dat dit soort situaties structureel voorkomen.
Ik wil geen beschuldigingen uiten, maar de opeenvolging van extra problemen, telkens vlak na onderhoud, de afwezigheid van enige verantwoordelijkheid, de extreem hoge kosten én de manier van communiceren geven mij allesbehalve vertrouwen.
Ik raad andere klanten aan om zeer voorzichtig te zijn en alles grondig te controleren.