Beste,Op 15 februari 2020 hebben we een vakantie geboekt via corendon.be met een voorschot van 433 € betaald.. Onze reis werd door corona omstandigheden geannuleerd op 20 juli 2020 met als oplossing een voucher. Toen men ons de annulering telefonisch meldde op 20 juli heb ik meteen gezegd dat ik een terugbetaling wenste. Ik heb Corendon die zelfde dag nog via mail gecontacteerd om het bedrag terug gestort te krijgen i.p.v. een tegoedbon. Volgens de overheid hebben we recht om te kiezen uit beide opties binnen de 14 dagen na annulering.https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/coronavirus/informatie-voor-reizigers/reisannulatie-voor-vertrek/coronavirus-annulatie-door-de#:~:text=Reizen%20die%20nog%20niet%20geannuleerd,reissom%20overmaken%20aan%20de%20reisorganisator.Sinds 20 juni 2020 geldt die afwijkende regel niet meer bij de annulering van een pakketreis. De reiziger kan dus opnieuw aanspraak maken op de terugbetaling van de betaalde sommen, uiterlijk binnen 14 dagen na annulering (volgens artikels 29 en volgende van de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten).Wel is het mogelijk dat een reisorganisator u een waardebon aanbiedt als alternatief voor een geannuleerde reis. In dat geval bent u niet meer verplicht om die te aanvaarden en u mag een terugbetaling eisen. Tegelijk is de organisator niet langer gebonden aan de voorwaarden die tijdens de coronacrisis gesteld werden. Controleer dus zorgvuldig welke voorwaarden van toepassing zijn op de waardebon die hij u aanbiedt, voordat u hem accepteert ter vervanging van uw gerechtigde terugbetaling. Vreemd genoeg kreeg ik daags na mijn e-mail een e-mail met daarin mijn voucher die we nooit hadden gevraagd. Een dag later kreeg ik zelfs een mail dat we met onze voucher toch naar onze bestemming konden vliegen en enkele dagen nog een gelijkaardige mail !Na een paar herinneringsmails kreeg ik finaal dit antwoord van Corendon op 16 augustus :Beste meneer ,Bedankt voor uw bericht en vervelend dat uw reis naar Egypte geannuleerd is. Wij betreuren dit ten zeerste.U geeft aan dat u geen gebruik wenst te maken van de reisvoucher zoals deze momenteel door vrijwel de gehele Nederlandse en Belgische reis- en luchtvaartbranche wordt gebruikt, als compensatie voor vakantiereizen en losse vluchten die zijn geannuleerd.In een normale situatie zouden wij bij annuleringen door de reisorganisator de betaling binnen 14 dagen terugstorten. Wij hebben momenteel echter te maken met een zeer uitzonderlijke situatie, waarbij niet van reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen kan worden verwacht dat geannuleerde reizen ook direct worden terugbetaald. Bij Corendon en Stip Reizen zijn tot nu toe ruim 140.000 vakanties geannuleerd in de vertrekperiode van 15 maart tot en met 25 juni 2020. U heeft naar alle waarschijnlijkheid voor Corendon gekozen vanwege eerdere goede ervaringen en onze scherpe prijzen. Wij kunnen u deze goed geprijsde vakanties aanbieden omdat wij voor u hele scherpe prijzen hebben onderhandeld bij luchtvaartmaatschappijen en hotels. In de meeste gevallen krijgen wij de laagste prijzen door een aanzienlijk deel van de reissom al vooruit te betalen, met name aan de hotels. Zij zijn dan in staat om voorafgaande aan het vakantieseizoen te investeren in de kwaliteit van hun hotel, waardoor uw vakantie nog aangenamer wordt.Omdat wij al deze vooruitbetalingen aan de hotels en luchtvaartmaatschappijen hebben gedaan, zijn wij niet in staat vooruitbetalingen direct terug te storten. Corendon is een sterk en financieel gezond bedrijf, maar van geen enkele reisorganisatie van onze omvang kan worden verwacht dat ze zo maar even 140.000 geboekte en betaalde vakanties kunnen terugbetalen. Wij hebben het bedrag daarom vooralsnog omgezet in een voucher.Wettelijk gezien heeft u recht op geld terug. De mogelijkheid om dit verzoek voor terugbetaling in te dienen vindt u uiterlijk een halfjaar na uitgifte van de tegoedbon in uw ‘Mijn Corendon’-account. U kunt daar ook het bankrekeningnummer opgeven waarop u de terugbetaling wilt ontvangen. Wij hebben tot een jaar na datum van afgifte voucher de mogelijkheid het bedrag aan u terug te betalen.Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet / With kind regards,FriederiqueClientenservice / Quality Control teamMaandag t/m vrijdagBesluit : terwijl TUI wel de terugbetalingsmodaliteit voorzien binnen 2 weken voor reizen geannuleerd na 20 juni verzaakt Corendon hier duidelijk aan. Wij dienen maar liefst anderhalf jaar te wachten op onze centen. Ontoelaatbaar !