Terug

Problemen met terugbetaling vliegtickets Ryanair / geen communicatie Cheaptickets

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. V.

Naar: CheapTickets.be

19/09/2020

Geachte mevrouw/meneerOp 4 januari 2020 boekte ik drie retourtickets vanaf de luchthaven van Charleroi naar Malaga. Ik boekte zowel de heenvlucht als de retourvlucht bij luchtvaartmaatschappij Ryanair. Op 18 juni 2020 zag ik op de website van Ryanair dat de heenvlucht van zondag 2 augustus 2020 om 11u20 (met vluchtnummer FR1916) geannuleerd was. Ik kreeg de optie om een andere vlucht te kiezen of om een integrale terugbetaling te vragen voor de drie vliegtickets. Ik koos voor de terugbetaling en bekeek eerst op de website van Cheaptickets wat mij als passagier te doen stond om een terugbetaling te vorderen. Op de website van Cheaptickets staat dat passagiers zelf een verzoek tot terugbetaling moeten indienen via de website van Ryanair. Ryanair zou dan deze aanvraag binnen de 7 dagen verwerken en het betaalde bedrag doorstorten naar Cheaptickets. Cheaptickets zou dan vervolgens het overgemaakte bedrag doorstorten naar hun cliënt. Op 18 juni 2020 vulde ik het ‘refund application form’ in op de website van Ryanair waarna ik een bevestiging kreeg dat de aanvraag voor terugbetaling gelukt was.Op donderdag 18 juni 2020 verstuurde ik eveneens een e-mail naar de klantendienst van Cheaptickets. In die e-mail maakte ik er hen op attent dat de heenvlucht van mijn boeking (CBE-4471722): vlucht FR1916 van Ryanair met Airline referentie: L6G95G op 2 augustus 2020 naar Malaga door de luchtvaartmaatschappij zelf geannuleerd is sedert 18 juni 2020. Daarnaast maakte ik er hen op attent dat ik een aanvraag tot terugbetaling had ingediend via de website van Ryanair. Op deze e-mail heb ik nooit een antwoord gekregen terwijl ik nochtans een bevestiging kreeg dat de e-mail goed verzonden was.De status van de vlucht is ook nooit gewijzigd op de website van Cheaptickets en alles leek steeds alsof er niks aan de hand was. Ik kan natuurlijk geen geld of een voucher terugkrijgen van Ryanair aangezien ik via de website van Cheaptickets mijn boeking heb gemaakt. Daarnaast beschikt Ryanair niet over mijn betalingsgegevens waardoor zij dus onmogelijk tot rechtstreekse terugbetaling kunnen overgaan. De verantwoordelijkheid om een terugbetaling in cash of in voucher te regelen ligt dan ook integraal bij Cheaptickets. Ik heb alle begrip voor de huidige, moeilijke situatie waarin we allen verkeren. Maar het verbaast me sterk dat de vluchtstatus op de website van Cheaptickets ongewijzigd is gebleven (terwijl zij juist als eerst op de hoogte zouden moeten zijn van een annulering) dat ik tot op vandaag nog geen (geautomatiseerde) respons op mijn e-mails naar Cheaptickets heb teruggekregen (terwijl ik wel op zaterdag 20 juni 2020, zaterdag 27 juni 2020 en zaterdag 4 juli 2020 reclamemails binnenkreeg).Op maandag 13 juli 2020 kreeg ik wel een geautomatiseerde e-mail wat er mij als passagier te doen staat “als Ryanair je vlucht heeft geannuleerd”. Wat er in de beschrijving stond is exact hetgeen wat ik op 18 juni 2020 via de website van Ryanair heb uitgevoerd. Er staat dat de terugbetalingstermijn ongeveer 2 maanden is, maar we zijn intussen al meer dan 2 maanden na de datum waarop ik mijn aanvraag tot terugbetaling heb ingediend (18/06/2020).Ik probeer begrip op te brengen voor de situatie, maar de zaken die ik hierboven net opgesomd heb frustreren mij wel behoorlijk. Als passagier beroep ik mij op de rechten die ik heb wanneer mijn heenvlucht geannuleerd is. Ik beroep mij daarnaast op mijn recht op informatie die tot op vandaag is uitgebleven. Ik zou graag willen (of moet ik zeggen ‘ik eis’) dat ik zo snel mogelijk iets hoor van Cheaptickets zodat er duidelijkheid komt over de situatie. Ik verwacht duidelijke, kristalheldere communicatie van Cheaptickets over mijn geannuleerde vlucht en ik verwacht dat Cheaptickets mij een toekomstperspectief kan bieden over wat er zal gebeuren met het geld dat ik voor mijn vliegtickets heb betaald en over hoe en wanneer de terugbetaling zal verlopen. Ik wil de service krijgen waar ik als passagier recht op heb en waarvoor ik bij mijn boeking €25.00 dossierkosten heb betaald. Omdat er tot op vandaag geen enkele communicatie is van Cheaptickets noch enige respons op mijn e-mails, zie ik mij genoodzaakt om klacht in te dienen bij TestAankoop. Ik zou graag het bedrag dat ik voor de drie vliegtickets en voor de toegevoegde extra’s betaald heb (€854,80) integraal terugbetaald krijgen. Alvast hartelijk bedankt om deze klacht te behandelen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform