Terug

Problemen met stopzetten hospitalisatie en terugbetaling teveel betaalde bijdragen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

K. S.

Naar: Helan (Partena en OZ)

06/02/2024

Beste,op 13/02/2023 startte ik bij een nieuwe werkgever. deze bood me gratis een hospitalisatieverzekering aan waar ik op in ging. Ik nam om die reden contact op met Helan daar ik bij hen een Hospitalisatieverzekering had lopen. ik gaf hen de uitleg dat ik deze nu via mijn werkgever aangeboden kreeg waardoor ik deze wenste stop te zetten en me afvroeg hoe ik dit correct kon doen. Zij gaven aan dat ze hiervoor het nodige in orde gingen brengen. Enkele maanden later kreeg ik alsnog een rekening voor hospitalia plus aan. Daarop nam ik weer contact met hen via dezelfde weg. Zij gaven wederom aan dat zij dit in orde gingen brengen voor mij en dat ik verder niets diende te doen. Echter kreeg ik enkele maanden later nogmaals eer rekening binnen. Daar we toen al een half jaar na mijn eerste contact waren heb ik toen via een andere weg contact gelegd met Helan. Toen kreeg ik ineens de reactie dat ik nooit de juiste documenten binnenbracht. Iets waar ik tot dan toe nog nooit de juiste informatie over verkregen had. Ik vulde deze documenten in en merkte daarop dat er een mogelijkheid was om te kiezen voor continuïteit ipv stopzetting, zodat ik als ik van werkgever verander of op pensioen ga mijn oude hospitalisatieverzekering zonder wachttijd weer opgestart kan worden, hier werd mij nooit eerder informatie over bezorgd. Ik koos logischerwijze hiervoor en bezorgde hen de ingevulde documenten, waarvoor ik bevestiging kreeg. In december ontving ik dan weer een nieuwe rekening van hospitalia plus, dit terwijl ik dacht nu wel correcte informatie van hen uit gekregen te hebben. bleek dat ik nog een extra document diende in te vullen en in het andere 1 vakje niet aangevinkt had, dit stond onder de bevestiging. In plaats van me dan in augustus alle documenten ineens te bezorgen die ingediend dienden te worden opdat alles vlot zou kunnen verlopen na al die maanden dat ze mij aan het lijntje hebben gehouden. Nu heb ik alle documenten compleet ingevuld aan hen bezorgd en vragen ze nog documenten bij (attest van mijn aansluiting bij de groepsverzekering van mijn werkgever). Zo blijft het alleen maar duren en blijf ik betalen voor iets wat ik gratis bij mijn werkgever aangeboden krijg. Ze geven ook aan dat er een maand opzeg zit op de stopzetting, iets wat ik begrijp, maar niet als je al bijna een jaar aan het lijntje wordt gehouden. Om die reden wensen ze het attest van de aansluiting groepsverzekering en kunnen ze eventueel tot 3 maanden terug betalen, dit terwijl ik al 11 maanden geleden met hen contact opnam hiervoor. Dat wilt zeggen dat de maand stopzetting liep tot 01/04/2023. Ik heb hen dan ook gevraagd om de teveel betaalde bijdragen die ik betaald heb vanaf 01/04/2023 tot op heden terug te betalen daar toen mijn maand opzeg erop zat. Hier heb ik nog geen reactie op, maar verwacht hier ook geen positief nieuws op te krijgen. Vandaag dat ik via U klacht wens in te dienen.Mvg

Berichten (2)

Helan (Partena en OZ)

Naar: K. S.

06/02/2024

Beste klant,Bedankt om je verbetervoorstel, suggestie of klacht over te maken, het helpt Helan om haar dienstverlening bij te sturen en te verbeteren waar mogelijk.Op basis van je suggesties of klachten kan de ombudsman aanbevelingen doen aan Helan-ziekenfonds, opdat de dienstverlening kan verbeterd worden.De ombudsman treedt op als een onpartijdige buitenstaander tussen jou en de betrokken Helan-dienst. Als je klacht gegrond is, probeert hij via bemiddeling bij de Helan-diensten een oplossing te vinden voor je probleem, uiteraard binnen het wettelijk en statutair kader. Indien je suggestie of klacht verder moet onderzocht worden bij de betrokken Helan-dienst, dan stuurt de ombudsman je een ontvangstbevestiging met een uniek nummer. We streven er naar om je binnen de 5 werkdagen een antwoord te bezorgen.Let wel:• Je moet eerst proberen om je probleem op te lossen met de medewerker of de Helan-dienst waarover je klachten hebt. In de meeste gevallen kan hier al een oplossing gevonden worden voor je probleem.• Informatieve vragen over de terugbetalingen of je ziekenfondsdossier kan de ombudsman niet behandelen, hiervoor kan je terecht op je ziekenfonds. Voor complexe dossiers heb je de mogelijkheid om op een ziekenfondskantoor een adviesgesprek aan te vragen, opdat je samen met een klantenadviseur je dossier kunt overlopen of toelichting kunt krijgen over de terugbetalingen en je verzekeringen.Klik hier om een afspraak te maken.Heb je vragen over de terugbetalingen, of een probleem met je ziekenfondsdossier of je verzekeringsproducten?Neem dan contact op met je ziekenfonds via:· e-mail: s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/stel-ons-je-vraag/· telefonisch 02 218 22 22 (maandag tot vrijdag, 8u30-17u30).Met vriendelijke groetHelan ombudsman________________Cher client,Nous vous remercions de nous avoir communiqué votre suggestion ou votre réclamation.Ceci nous aide à adapter et à améliorer nos services, là où cela s’avère nécessaire.L’ombudsman évalue chaque année toutes les suggestions et réclamations reçues. Il formule des recommandations à partir de ces éléments, afin qu’Helan puisse améliorer la qualité de ses services, et éviter de telles réclamations dans le futur.Si votre réclamation nécessite un examen plus approfondi par le service compétent, l’ombudsman vous adressera un accusé de réception, porteur d’un numéro de référence unique.Nous nous efforçons de vous fournir une réponse dans les 5 jours ouvrables.Attention • Vous devez d’abord essayer de trouver une solution au problème rencontré avec le collaborateur ou le service Helan sur lequel porte votre réclamation.• L’ombudsman ne traite pas les demandes d’informations relatives aux remboursements ou à votre dossier de mutualité. Adressez-vous dans de tels cas à la mutualité.Si vous avez des questions relatives à des REMBOURSEMENTS, à votre dossier de mutualité ou à vos produits d’assurance, vous pouvez toujours vous adresser à la mutualité par · notre formulaire de contact Aide et contact (helan.be)· téléphone au 02 218 22 22 (lun-ven, 8h30-17h30).Un de nos collaborateurs vous apportera son aide.CordialementHelan ombudsmanBen je - na de bemiddeling van de ombudsman - niet tevreden over de oplossing die Helan voorstelt, dan staat het u vrij om contact op te nemen met de Claims manager van de overkoepelende Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen (MLOZ).Si vous n'êtes pas satisfait(e) de la solution proposée par Helan, vous pouvez vous adresser au Complaints Manager de l’union Nationale des Mutualités Libres (MLOZ). U kunt op verschillende manieren contact opnemen met de complaints Manager van MLOZVous pouvez introduire une réclamation de diverses manières • via een webformulieren utilisant le formulaire web• via mail naarpar e-mail à complaints@mloz.be• via gewone brief naar volgend adrespar courrier ordinaire à l’adresse: MLOZ t.a.v. Claims manager, Lenniksebaan 788 A – 1070 BrusselChaussée de Lennik 788 A – 1070 Bruxelles

Helan (Partena en OZ)

Naar: K. S.

06/02/2024

Beste mevrouw Smets,Onze excuses voor de problemen die u mag ondervinden.We begrijpen uw frustratie en willen u graag geruststellen dat we uw klacht zeer ernstig nemen. We hebben uw dossier grondig nagekeken en willen u graag meer uitleg geven over de stappen die we tot nu toe ondernomen hebben.In uw mail geeft u aan dat u tussen 13 februari 2023 en 25 augustus 2023 contact heeft opgenomen met Helan Ziekenfonds. Tot mijn spijt kunnen we geen traceerbare contactmomenten in die periode terugvinden in uw dossier. Elk contact met het ziekenfonds wordt immers automatisch geregistreerd. Hierdoor kunnen we helaas niet nakijken met wie u contact hebt gehad en of er sprake is van een misverstand.We zijn ondertussen met uw dossier aan de slag gegaan.Ondanks de onduidelijkheid over de eerdere contactmomenten, heeft een van onze klantenbeheerders uw dossier bekeken en vandaag geprobeerd u telefonisch te contacteren. Helaas kon ze u niet bereiken. We plannen morgen een nieuwe telefonische afspraak in. Tijdens dit gesprek zal de klantenbeheerder samen met u uw dossier bespreken en u de best mogelijke oplossing voorstellen.We hopen dat we u met de volgende stappen in uw dossier tegemoet kunnen komen.Met vriendelijke groeten,Helan ombudsmanVan: klachtenbox@test-aankoop.be klachtenbox@test-aankoop.beVerzonden: dinsdag 6 februari 2024 9:43Aan: Ombudsman (Helan) ombudsman@helan.beOnderwerp: Klacht - Problemen met stopzetten hospitalisatie en terugbetaling teveel betaalde bijdragen - (CPTBE01965923-24)CAUTION: This email originated from outside of the organization ( SINGLEMESSAGE_ KLANTGEGEVENS EN REGISTRATIENUMMER KLACHT KATRIEN SMETSVoor meer informatie en/of bijkomende opmerkingen, ga naar servicedesk.oz501.be/servicedesk/serviceRequest/init.do?serviceRequestID=3010743


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform