Terug

Problemen met opzeg en terugbetaling

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. V.

Naar: Helan (Partena en OZ)

01/12/2023

Met deze, wens ik uw diensten in gebreke te stellen, wegens het niet teruggeven van 56.20 euro aan teveel betaalde hospitalisatiepremies voor de maand december 2023, die ik zoals het contract voorschreef (zie hieronder) correct heb opgezegd (= 1 maand voordien).Het contract in de statuten van 14.11.2008, welk ik met OZ (later overgenomen door Helan) heb afgesloten, bepaald in art. 6Artikel 6. De duur van de dekking is onbeperkt, onder voorbehoud van de volgende punten:- de aangeslotene kan een einde maken aan de verzekering door de verzending van zijn ontslag. Het ontslag wordt effectief, mits naleving van een opzegtermijn van 1 maand, die begint te lopen op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin dit betekend werd.De teveel betaalde bijdragen zullen terugbetaald worden- het Ziekenfonds mag een aangeslotene uitsluiten, wanneer deze laatste vrijwillig schade zou hebben berokkend aan de belangen van het Ziekenfonds en meer bepaald in geval van leugenachtige aangifte, van verzwijging of fraude bij de indiening van de terugbetalingsaanvragenof in geval van weigering om zich te schikken naar onderhavige bepalingen- het Ziekenfonds kan evenwel geen einde maken aan de aansluiting, wanneer er sprake zou zijn van een (eenmalige of veelvoudige) tegemoetkoming en het kan geen regels inzake een leeftijdsgrens inroepen.Met deze verwijs ik naar mijn schrijven van 27.10.2023 om 11.17 uur, waarop Helan antwoordde : dat zij mijn opzeg hadden ontvangen en hadden geregistreerd onder nr. 3479949. (Zie foto in bijlage).De mondelinge opzeg had ik ook voordien (27.10.2023 om 10.49 uur) mondeling toegelicht . Ook toen werd er mij niets medegedeeld nopens enig in te vullen formulier. Nergens in dit voornoemd contract (welk ik op 27.10.2023 om 12.19 uur van een Helan medewerker had mogen ontvangen staat dat ik de opzeg, diende te formuleren via een speciaal formulier. De medewerkers van Helan, aanvaardden enkel een opzeg via een intern formulier, die de medewerkers zelf niet hebben geadviseerd tijdens de contactmomenten (meermaals telefonisch onderhoud) en de schriftelijke reactie van Helan op de mail waarin ik de opzeg tijdig en ondubbelzinnig heb geformuleerd.

Berichten (2)

Helan (Partena en OZ)

Naar: D. V.

01/12/2023

Beste klant,Bedankt om je verbetervoorstel, suggestie of klacht over te maken, het helpt Helan om haar dienstverlening bij te sturen en te verbeteren waar mogelijk.Op basis van je suggesties of klachten kan de ombudsman aanbevelingen doen aan Helan-ziekenfonds, opdat de dienstverlening kan verbeterd worden.De ombudsman treedt op als een onpartijdige buitenstaander tussen jou en de betrokken Helan-dienst. Als je klacht gegrond is, probeert hij via bemiddeling bij de Helan-diensten een oplossing te vinden voor je probleem, uiteraard binnen het wettelijk en statutair kader. Indien je suggestie of klacht verder moet onderzocht worden bij de betrokken Helan-dienst, dan stuurt de ombudsman je een ontvangstbevestiging met een uniek nummer. We streven er naar om je binnen de 5 werkdagen een antwoord te bezorgen.Let wel:• Je moet eerst proberen om je probleem op te lossen met de medewerker of de Helan-dienst waarover je klachten hebt. In de meeste gevallen kan hier al een oplossing gevonden worden voor je probleem.• Informatieve vragen over de terugbetalingen of je ziekenfondsdossier kan de ombudsman niet behandelen, hiervoor kan je terecht op je ziekenfonds. Voor complexe dossiers heb je de mogelijkheid om op een ziekenfondskantoor een adviesgesprek aan te vragen, opdat je samen met een klantenadviseur je dossier kunt overlopen of toelichting kunt krijgen over de terugbetalingen en je verzekeringen.Klik hier om een afspraak te maken.Heb je vragen over de terugbetalingen, of een probleem met je ziekenfondsdossier of je verzekeringsproducten?Neem dan contact op met je ziekenfonds via:· e-mail: s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/stel-ons-je-vraag/· telefonisch 02 218 22 22 (maandag tot vrijdag, 8u30-17u30).Met vriendelijke groetHelan ombudsman________________Cher client,Nous vous remercions de nous avoir communiqué votre suggestion ou votre réclamation.Ceci nous aide à adapter et à améliorer nos services, là où cela s’avère nécessaire.L’ombudsman évalue chaque année toutes les suggestions et réclamations reçues. Il formule des recommandations à partir de ces éléments, afin qu’Helan puisse améliorer la qualité de ses services, et éviter de telles réclamations dans le futur.Si votre réclamation nécessite un examen plus approfondi par le service compétent, l’ombudsman vous adressera un accusé de réception, porteur d’un numéro de référence unique.Nous nous efforçons de vous fournir une réponse dans les 5 jours ouvrables.Attention • Vous devez d’abord essayer de trouver une solution au problème rencontré avec le collaborateur ou le service Helan sur lequel porte votre réclamation.• L’ombudsman ne traite pas les demandes d’informations relatives aux remboursements ou à votre dossier de mutualité. Adressez-vous dans de tels cas à la mutualité.Si vous avez des questions relatives à des REMBOURSEMENTS, à votre dossier de mutualité ou à vos produits d’assurance, vous pouvez toujours vous adresser à la mutualité par · notre formulaire de contact Aide et contact (helan.be)· téléphone au 02 218 22 22 (lun-ven, 8h30-17h30).Un de nos collaborateurs vous apportera son aide.CordialementHelan ombudsmanBen je - na de bemiddeling van de ombudsman - niet tevreden over de oplossing die Helan voorstelt, dan staat het u vrij om contact op te nemen met de Claims manager van de overkoepelende Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen (MLOZ).Si vous n'êtes pas satisfait(e) de la solution proposée par Helan, vous pouvez vous adresser au Complaints Manager de l’union Nationale des Mutualités Libres (MLOZ). U kunt op verschillende manieren contact opnemen met de complaints Manager van MLOZVous pouvez introduire une réclamation de diverses manières • via een webformulieren utilisant le formulaire web• via mail naarpar e-mail à complaints@mloz.be• via gewone brief naar volgend adrespar courrier ordinaire à l’adresse: MLOZ t.a.v. Claims manager, Lenniksebaan 788 A – 1070 BrusselChaussée de Lennik 788 A – 1070 Bruxelles

Helan (Partena en OZ)

Naar: D. V.

08/12/2023

Beste klant,Bij deze bevestigen wij u dat uw klacht werd behandeld en werd afgesloten door de bevoegde dienst.Hierbij een samenvatting van onze beslissing:Uw ziekenfonds heeft de ontslagdatum één maand vervroegd en zal de bijdrage van de maand december 56,20 euro terugstorten.Hebt u verder nog vragen over de terugbetalingen, uw ziekenfondsdossier of uw verzekeringsproducten? Dan kunt u steeds terecht op uw ziekenfonds via:Het contactformulier op:s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/stel-ons-je-vraag/Telefonisch op 02 218 22 22 (ma-do: 8u30-17u vr: 8u30 tot 16u30).Vragen over je ziekenfonds of verzekering? Klik hier:s:www.helan.be/nl/contacteer-ons/Je kan ook de (nieuwe) app 'Mijn Helan' gebruiken die je kan downloaden in je app storeWij danken u voor uw vertrouwen en verblijven met de meeste hoogachting.Met vriendelijke groetenOmbudsman Helanwww.helan.beVan: klachtenbox@test-aankoop.be klachtenbox@test-aankoop.beVerzonden: vrijdag 1 december 2023 17:21Aan: Ombudsman (Helan) ombudsman@helan.beOnderwerp: Klacht - Problemen met opzeg en terugbetaling - (CPTBE01929601-77)CAUTION: This email originated from outside of the organization (


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform