Terug

Problemen met jaarafrekeningen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

B. K.

Naar: Eneco

20/01/2023

Beste,Wij hadden een vast contract tem 30/06/2022 daarna verplicht een flexcontract gekregen met bijhorende tariefkaarten. Nu wij de afrekening van de electra en gas hebben ontvangen, hebben wij gemerkt dat de periodes, tarieven etc.. niet correct gehanteerd worden. Ik sta hier reeds maanden voor in contact met Eneco zowel telefonisch als mail zij begrijpen of willen het niet begrijpen. Ik krijg ook niemand aan de lijn, die hiervoor bevoegd is om op een deftige manier uit te klaren. Ons geduld is op.Wij wensen een correcte berekening van de facturen. Tevens ook welke tarieven er gehanteerd worden het laatste kwartaal van 2022 & het eerste kwartaal van 2023, want deze informatie krijgen wij ook niet.Alvast bedankt!

Berichten (1)

Eneco

Naar: B. K.

01/03/2023

Beste,Hierbij de communicatie in de behandeling van bovenstaande klacht.Een kopij van dit schrijven werd eveneens overgemaakt aan de betrokkene.Klacht Test-AankoopKenmerk: CPTBE01701871-06Betreft: Kerschot Birgit, Smoutakker 65, 2940 STABROEKKlantnummer: 5453395055Beste Birgit,Wij hebben je vragen die je aan Test-Aankoop richtte met veel aandacht gelezen. We hebben je vragen aan Test-Aankoop met veel aandacht gelezen. We begrijpen dat je vragen hebt bij de herziening van je tarieven en berekening van je afrekening.Bij nazicht van jouw dossier bij Eneco kunnen wij je het volgende verduidelijken.De prijsgarantie voor je initiele tariefformules liep af en jouw tariefformule hield op met bestaan.Wij worden wettelijk verplicht om alle contracten met 'oude' tariefformules om te zetten naar een actuele tariefformule.We zijn verplicht om je bij wijzing van de prijzen/tariefformule twee maanden voor de aanpassing in te lichten.Wegens de ongezien hoge prijzen op de energiemarkt bieden we momenteel geen producten met vaste prijs aan.Naar aanleiding van de hernieuwing van je overeenkomst op 01/07/2022 werd je dus overgeschakeld naar de formules Zon Wind Flex en Aardgas Flex.Eneco Zon Wind Flex is een contract van onbepaalde duur waarbij de energieprijs variabel is en driemaandelijks (januari, april, juli en oktober) wordt gea¯ndexeerd op basis van de indexatieparameter Belpex-RLP. Meer informatie over deze indexatieparameter vind je op www.eneco.be/indexatie. De opgewekte elektriciteit bestaat voor 100% uit Belgische groene stroom afkomstig uit zonnepanelen en windmolens in Belgie. Jouw eenheidsprijs wordt berekend aan de hand van de tariefformule van je tariefkaart .Je geniet van de Eneco Comfort Bonus.Eneco Aardgas Flex is een contract van onbepaalde duur waarbij de energieprijs variabel is en driemaandelijks (januari, april, juli en oktober) wordt gea¯ndexeerd op basis van de indexatieparameter TTFDAW-RLP. Meer informatie over deze indexatieparameter vind je op www.eneco.be/indexatie. Jouw eenheidsprijs wordt berekend aan de hand van de tariefformule van je tariefkaart. Je geniet van de Eneco Comfort Bonus.In bijlage vind je dan ook een detailberekening voor de energiekost excl. BTW van aardgas en elektriciteit piek- en daluren.Voor de opmaak van een jaarafrekening zijn wij afhankelijk van de verbruiksgegevens die wij jaarlijks van Fluvius ontvangen.In de berekening vind je de opsplitsing van je verbruiken per maand/formule volgens de verbruiksprofielen via Synergrid op basis van je jaarafrekeningen.De facturen werden dus correct opgemaakt volgens de gegevens die in ons bezit zijn. Nettarieven en overheidsheffingen zijn variabel en worden door de netbeheerder en overheid vastgesteld en worden door alle leveranciers toegepast volgens de gegevens die gepubliceerd worden op de respectievelijke websites.Met een digitale meter kan je uiteraard ook kiezen voor maandelijkse afrekening. Hierbij kunnen we voor jou een aanvraag doen bij Fluvius zodat je meterstanden maandelijks van op afstand gelezen worden en naar ons doorgestuurd door Fluvius. Met deze gegevens maken wij dan een maandelijkse afrekening met het exacte verbruik dat je in de betreffende maand had.Met vriendelijke groeten,PeterEneco Customer Care - klachtenbemiddelingBattelsesteenweg 455/I 2800 Mechelen eneco.beKlimaatneutraal in 2035. We doen het nu. Dit e-mailbericht is bestemd voor de geadresseerde(n)en kan vertrouwelijk zijn. Als dit bericht niet voor u bestemd is, wordt u vriendelijk verzocht dit aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform