Terug

Problemen met internetsnelheid

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. G.

Naar: Telenet

13/08/2020

Op 10 mei merkte ik voor de eerste keer een verlaagde en onstabiele internetsnelheid. Ik heb het hoogste internet abonnement bij Telenet (All-internet), en nog de extra speedboost. Voordien haalde ik perfect de geafficheerde snelheid. Maar vanaf 10 mei was de downloadsnelheid ongeveer gehalveerd, en de upload snelheid haalde nog amper 4mbps, en was dan ook nog eens zeer onstabiel.Het probleem bleef aanhouden, dus enkele dagen later nam ik contact op met de helpdesk van Telenet. Na wat troubleshooten kon de helpdesk operator me niet verder helpen, het zou volgens hem aan mijn intern netwerk liggen en ik moest het zelf maar uitzoeken. Ik kan een technieker langs sturen, maar als dan blijkt dat het probleem toch bij u ligt moet u wel €140 betalen hé!Ik besloot zelf nog wat extra tests te doen, interne bekabeling gewisseld, rechtstreeks op de router inpluggen en speedtest doen, router herstarten, alle andere toestellen in het netwerk uitschakelen. Maar nog steeds verlaagde snelheid. De volgende dag belde ik terug met de helpdesk, en nu zou er een algemeen probleem in mijn straat zijn. Wacht tot morgen en dan zal het wel opgelost zijn. De volgende dag nog steeds problemen, dus ik bel hen terug op. Ah meneer, er is een algemeen probleem met klanten die speedboost actief hebben, enkele dagen geduld en dat zal zichzelf wel oplossen... Niet dus.Enkele dagen later kreeg ik een helpdesk operator aan de lijn die me niet kon verder helpen, maar hij zou de volgende dag een technieker laten bellen. Zo gezegd zo gedaan, 's anderendaags kreeg ik telefoon van de technieker. Die wist me bijna onmiddellijk te vertellen dat er in mijn buurt een onderdeel op het netwerk zou zitten dat storingen veroorzaakt, en dat ze het onderdeel nu zo goed als gelokaliseerd hebben, zodat het snel vervangen kan worden. Een exacte timing kon hij me niet geven, en hij kon me ook niets laten weten van zodra het onderdeel hersteld zou zijn. Geef ons nog 2 weken, dan zou het in orde moeten zijn.In die periode van 2 weken heb ik vrij veel speedtests uitgevoerd, en het probleem leek zich niet altijd voor te doen. Sommige dagen was er geen probleem, en haalde ik zo goed als de maximum snelheid (+-800mbps down, en +-38mbps up). Andere dagen was de snelheid een volledige dag gestoord, soms een halve dag of enkele uren. Er was geen vaste lijn in te trekken.Wat wel zeker was, was dat het probleem na 2 weken niet van de baan was. Ik besloot nog wat af te wachten, maar nam op 24/06 terug contact op met de helpdesk van Telenet. Het eerste wat de dame aan de helpdesk vroeg, was om de wifi kanalen vast in te stellen, in plaats van deze op automatisch te laten staan, en zowaar was mijn internetsnelheid plots stabiel. Ik vroeg haar nog om wat extra uitleg, want ik begreep niet zo goed waarom het vast instellen van een wifi kanaal mijn bekabelde snelheid kon beïnvloeden. Maar een antwoord heb ik niet gekregen. Het werkt nu toch hé meneer?Omdat ik toch meer dan een maand geen stabiel internet had gehad, nam ik nog contact op met de ombudsdienst van Telenet. En via hen kreeg ik 1 maand gratis internet ter compensatie. De volledige maand juli heb ik geen enkel probleem met mijn internet ondervonden, maar op 10 augustus begonnen de problemen opnieuw. Ik checkte snel even de wifi settings, en ik zag dat alle kanaal-instellingen weer op automatisch stonden, ipv de vaste kanalen die ik had ingesteld. De kanalen opnieuw vast instellen, had helaas geen effect meer. Ik nam dus opnieuw contact op met Telenet... Na wat overleg met de helpdesk operator, zei dat hij het niet wist, en hij ging me laten opbellen door een technieker. De volgende dag dus weer telefoon, en ook deze technieker wist me onmiddellijk te vertellen dat er een groot algemeen probleem in mijn gebied was. Ik vroeg hem of dit gerelateerd was aan de problemen die ik in mei/juni had, maar dat kon hij niet zeggen. Ook vroeg ik om een timing van wanneer dit probleem hersteld zou worden, maar ook dat antwoord moest hij schuldig blijven. Ja ik weet niet of ze er mee bezig zijn, maar dit is zo'n groot probleem dat ze het niet meer kunnen negeren. De verbinding is zo gestoord dat in uw buurt bellen met een vaste telefoon compleet niet lukt, en iedereen zou internetproblemen moeten ondervinden. Hij heeft dan na wat aandringen enkele frequenties op mijn router geblokkeerd. Maar pas op dat ge uw router niet zonder stroom zet of herstart, want dan zijn deze instellingen weg. En inderdaad, mijn upload snelheid is momenteel stabiel +-38mbps (ik had hem meegedeeld dat mijn upload snelheid het belangrijkste is, omdat ik vaak livestreams doe). Maar ik merk wel dat mijn download snelheid nu vaak nog niet boven de 70mbps uit komt.Ik heb nu al maanden onstabiel internet aan een verlaagde snelheid gehad, terwijl ik wel de volle pot betaald heb voor het snelste abonnement + de speedboost. (buiten de maand compensatie die ik heb gehad uiteraard).Er is van Telenet uit totaal geen perspectief op een oplossing geboden. Ik ben dan ook aan het kijken om zo snel mogelijk van provider te switchen, maar ik wou dit probleem toch nog delen, want als de storing werkelijk zo groot is in mijn gebied, dan moeten er nog vele mensen hier last van ondervinden, of misschien beseffen ze helemaal niet, dat ze al maandenlang honderden euro's aan het betalen zijn voor een dienst die niet naar behoren werkt.

Berichten (1)

Telenet

Naar: G. G.

24/08/2020

Klantennummer: 955981476Beste Meneer Geukens Ik bevestig graag ons telefonisch gesprek van 17 juli 2020 omtrent uw klacht. Alvast bedankt voor het gesprek. Ik wens je nog een prettige dag.David Telenet Customer Relations Dit is een automatische mail. Gelieve hier niet op te antwoorden. Wilt u toch reageren op dit bericht? Dan kunt u dit doen via ons webformulier op www.telenet.be/contact --


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform