Terug

problemen met geschenk bij proefabonnement op testaankoop

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. S.

Naar: Testaankoop

18/07/2019

volgens jep(Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame) doet testaankoop zelf aan bedriegelijke reclame. Ingevolge de klacht en het antwoord van de adverteerder, heeft zij er nota van genomen dat de bol.com cadeaukaart pas opgestuurd wordt binnen 6 weken na ontvangst van de eerste betaling van 10,65€, prijs van het abonnement tijdens de 10 maanden volgend op de proefperiode en die 50% van de geldende maandprijs bedraagt. Ze heeft er eveneens nota van genomen dat deze informatie zich bevindt in punt 2.1 van de algemene voorwaarden waarvan de consument kennis kan nemen bij het invullen van het inschrijvingsformulier. De Jury is echter van mening dat de reclame zelf op de website van de adverteerder niet de aandacht vestigt op dit punt en daarentegen laat verstaan in hoofde van de gemiddelde consument dat de inschrijving op de proefperiode aan 2 euro eveneens recht geeft op het geschenk in kwestie door met name te vermelden “Proefperiode: €2/ 2 maanden - Krijg 2 welkomstgeschenken” (in de versie van de promowebsite waarnaar de adverteerder verwijst) en “Word lid van Test Aankoop en ontvang Cadeaukaart bol.com T.W.V. € 30 als welkomstgeschenk Proefperiode €2/ 2 maanden” (in de versie van de promowebsite waarnaar de klager verwijst) en deze als welkomstgeschenk bestempelde cadeaukaart prominent in beeld te brengen en centraal te stellen in de reclame. Het is pas wanneer de consument reeds beslist heeft om gebruik te maken van het aanbod en zich inschrijft, en wanneer hij aandachtig punt 2.1 van de algemene voorwaarden leest, dat de informatie met betrekking tot de bijkomende betaling van 10,65€ om de bol.com cadeaukaart te ontvangen, die de indruk die uitgaat van de reclame tegenspreekt, verschijnt.Gelet op het voorgaande is de Jury van oordeel dat de reclame in kwestie van aard is om de gemiddelde consument op dit punt te kunnen misleiden in de zin van artikels VI. 97 en 99 van het Wetboek van economisch recht en artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).Op basis van voormelde bepalingen heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen en bij gebreke hieraan deze niet meer te verspreiden. Gelieve er nota van te nemen dat deze beslissing pas definitief wordt na het verstrijken van de termijn voor het instellen van hoger beroep. Voor de voorwaarden voor het instellen van hoger beroep verwijzen wij naar art. 5 van het JEP-reglement (zie www.jep.be, rubriek “Extra info – Juryreglement”).De beslissing van de Jury betreft alleen de reclame en slaat niet op de betrokken producten en/of diensten. Deze mag in geen geval worden beschouwd als enige vorm van garantie, want in geval van geschil zijn uitsluitend de rechtbanken bevoegd. Wij verblijven inmiddels, met de meeste hoogachting. Priscilla Moens Adjunct-Secretaris van de Jury

Berichten (1)

Testaankoop

Naar: L. S.

26/08/2019

Mijnheer,Wij hebben in de maand juli onze algemene voorwaarden aangepast.Sindsdien ontvangen onze nieuwe abonnees hun welkomstgeschenk binnen de 6 weken die volgen na de ontvangst van de eerste betaling ten bedrage van twee euro.Wij hebben uw dossier nagekeken en we bevestigen hierbij dat uw welkomstgeschenk vertrok op 16 juli.Twijfel niet om ons te contacteren op het nummer 02/5423200 indien u hier nog vragen over heeft.Metvriendelijkegroet,Abonnementendienst.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform