Terug

Problemen met doorgeven data zonnepanelen aan energieleveranciers

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. V.

Naar: FLUVIUS

16/11/2022

Hallo,Bij deze wil ik mijn klachten over Fluvius formuleren.Wij beschikken sinds eind 2020 over zonnepanelen. Deze werden door Fluvius nooit aangegeven bij onze energieleveranciers : Luminus (bij wie wij ondertussen geen klant meer zijn) en Engie (bij wie wij nu wel klant zijn).Derhalve zijn de afrekeningen van Luminus niet correct, want onze injectie staat niet op de facturen vermeld. Van Engie hebben wij voorlopig nog geen afrekening van de elektriciteit ontvangen. Wij hebben dit probleem ontdekt doordat wij de facturen van Luminus kregen, waarop geen zonnepanelen te zien zijn. Daarom hebben wij begin september contact gehad met Fluvius, met Luminus en met Engie. Na een maand erkent Fluvius eindelijk het probleem en ging dit oplossen (mail van 7 oktober). Sindsdien hebben wij wekelijks Fluvius gecontacteerd om de stand van zaken te weten. Nu blijkt dat Fluvius de data van de zonnepanelen niet kan bezorgen aan de leveranciers omdat zij sinds een aantal maanden een IT probleem hebben. Wij, net zoals zoveel andere klanten, staan op een uitvallijst .... Deze week heb ik nog contact met Fluvius gehad en zij zeiden mij dat ze werken aan het probleem maar dat de oplossing van dit probleem nog een aantal MAANDEN (ze spraken van 6 MAANDEN ) kan duren ..... Met andere woorden, wij (net als zoveel andere klanten) moeten facturen betalen die veel te hoog zijn en wachten tot Fluvius eindelijk het probleem opgelost krijgt om dan te wachten op een terugbetaling van ons teveel betaalde bedrag. De facturen die ik net betaald heb aan Luminus betreffen afrekeningen van de maanden december 2021 en januari 2022. Moeten wij en alle andere klanten dan ook nog misschien bijna een jaar gaan wachten op de terugbetaling van het door ons teveel betaalde bedrag ? Ik heb al klacht ingediend bij Fluvius, en eveneens bij de Ombudsman voor Energie alsook via 4040 bij VTM (vandaag) maar niets helpt blijkbaar ....Ik wou jullie hiervan toch ook de hoogte stellen, misschien dat jullie meer geluk hebben om dergelijke problemen sneller opgelost te krijgen.

Berichten (7)

FLUVIUS

Naar: G. V.

05/12/2022

Dag mevrouw Van Pee,Ik heb uw klacht goed ontvangen.Na onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen.Jammer genoeg is de error nog steeds niet van de baan, de gegevens worden bij ons doorgestuurd, maar komen niet toe bij uw leverancier.Dit is een gekend probleem, en van zodra dit van de baan is zal de leverancier alles van ons ontvangen.Het spijt me, het enige wat ik momenteel van u kan vragen is nog een beetje geduld te hebben. Het komt zeker in orde, maar wanneer kan ik op de dag van vandaag nog niet zeggen.Alles zal zonder uitzondering rechtgezet worden, zodra de berichten correct kunnen verstuurd worden.Met vriendelijke groetenKlachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

FLUVIUS

Naar: G. V.

13/12/2022

Dag mevrouw Van Pee,Dit is opgelost, alle transactions zijn processed, alle processen completed en de betrokken leveranciers hebben alle berichten i.k.v. rectificatie op 09/12 ontvangen.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

G. V.

Naar: FLUVIUS

19/12/2022

Beste, dank u voor uw bericht....Blijkbaar is het nog altijd niet opgelost, want Luminus en Engie weten nog steeds van niks ..... Ik vraag me af, wie een dergelijk bericht stuurt naar mij, met NL/ENG tekst doorheen gehaspeld, de betrokken leveranciers zijn nog altijd niet op de hoogte van de meterstanden van de elektriciteit, van het feit dat er een digitale meter is en ook niet van de injectie van de zonnepanelen. Dus het probleem stelt zich na 6 maanden nog steeds ......Kan u bewijsstukken sturen dat alles doorgegeven werd aan de elektriciteitsleveranciers? Want volgens hen is er helemaal NIKS in orde....Ik ben eerlijk gezegd allesbehalve tevreden over jullie diensten.Ik kijk uw bericht tegemoet.Van Pee Greet

FLUVIUS

Naar: G. V.

28/12/2022

Dag mevrouw Van Pee,Er gaan elke dag waarden uit naar de leverancier, deze berichten zien er zo uit:f5340cbb-c23f-4419-ad29-bd3bc182693d4cbd5675-bede-4e32-bf65-5f83d96d08613844fac7-f38e-47a5-b1a6-efbc051e62f9De problemen met uw EAN-code zijn echt van de baan, ik meen het oprecht als ik zeg dat de betrokken leveranciers alles hebben ontvangen.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

G. V.

Naar: FLUVIUS

04/01/2023

Beste,Dank u voor uw bericht. Echter, ik heb nog steeds van Luminus geen slotfactuur of creditnota ontvangen. Luminus heeft de gegevens nodig van de injectie en het verbruik van september 2021 tot en met 6 maart 2022. Dan pas kunnen zij een slotfactuur en/of creditnota opmaken. Gelieve deze gegevens zo snel mogelijk aan hen te bezorgen.Van Engie heb ik ook nog geen jaarafrekening voor de elektriciteit ontvangen. Zij hebben de gegevens van injectie en afname nodig vanaf 5 maart 2022 tot en met de dag van vandaag, want wij zijn daar nog steeds klant. Kan u hen dit ook zo snel mogelijk bezorgen?Ik kan niet zien welke gegevens jullie aan de leveranciers bezorgen:f5340cbb-c23f-4419-ad29-bd3bc182693d4cbd5675-bede-4e32-bf65-5f83d96d08613844fac7-f38e-47a5-b1a6-efbc051e62f9Dit zegt mij totaal niets, dus ik weet ook niet wat jullie exact bezorgen aan Luminus en Engie. Graag de benodigde data aan de leveranciers bezorgen, want deze problemen slepen nu al vele maanden aan ik zou nu eindelijk eens graag een definitieve oplossing willen zien … Vriendelijke groeten,Greet Van Pee

G. V.

Naar: FLUVIUS

24/01/2023

Beste, Ik verwijs naar mijn mail van 7 januari 2023, waarop ik geen antwoord mocht ontvangen. Op dit ogenblik nog altijd geen rechtzettingsfactuur van Luminus ontvangen of ook geen factuur van Engie voor elektriciteit.... Bent u zeker dat alle gegevens met betrekking tot afname en injectie van elektriciteit aan de leveranciers worden gestuurd? Luminus heeft de gegevens nodig van de injectie en het verbruik van september 2021 tot en met 6 maart 2022. Dan pas kunnen zij een slotfactuur en/of creditnota opmaken. Gelieve deze gegevens zo snel mogelijk aan hen te bezorgen. Van Engie heb ik ook nog geen jaarafrekening voor de elektriciteit ontvangen. Zij hebben de gegevens van injectie en afname nodig vanaf 5 maart 2022 tot en met de dag van vandaag, want wij zijn daar nog steeds klant. Ik kijk uw bericht tegemoet.Groeten

FLUVIUS

Naar: G. V.

26/01/2023

Dag mevrouw, U was klant van 21/12/21 bij Luminus, en dit t.e.m. 05/03/2022. Sinds 06/03/2022 bent u klant bij Engie.De wisselmeterstanden werden correct doorgestuud.Uw zonnepanelen werden gekeurd op 14/11/2020 en ook deze meterstanden werden doorgestuurd.Ik heb geen zicht op de systemen van de leveranciers, maar ik kan u met het hand op het hart zeggen, in alle eerlijkheid: alles werd correct doorgestuurd.Ik steek de fout niet graag en niet op een ander, maar de leveranciers zitten natuurlijk ook wel met een achterstand op hun verwerking, ik kan alleen maar denken en gokken dat het daar aan ligt.Ik heb nog eens verder nagevraagd om bewijzen te vinden voor u, maar dit is IT-taal.In de eerste 3 lijnen ziet u dat we zowel Luminus/Lampiris/Electrabel een notificatie gestuurd hebben, dit mag je begrijpen als de omslag met een volgordelijkheid van hoe ze de ontvangen berichten moeten verwerken.Alles staat netjes op SENT. s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform