Geachte,- wij bestelden dd 18/3/17 bij jullie een keuken met o.a. een dampkap Bauknecht. Deze keuken werd geïnstalleerd dd 9/10/17 . Van bij de start waren er problemen met de dampkap . De kooklucht werd niet weggezogen .- dd 8/5/18 kregen wij , na onze klacht over het niet functioneren van de dampkap, het bezoek van een technicus van Bauknecht . Deze wist ons te vertellen dat de kleppen die de dampkap afsluiten van de flexibel ( en die steeds vaststaan voor het vervoer) , bij de installatie niet werden losgemaakt. Hij verwittigde ons dat dit geen bevorderlijke situatie geweest was voor het latere functioneren en de levensduur van de dampkap.- dd 14/5/18 werden de kleppen losgemaakt door de installateur . Op dezelfde dag hebben wij bij jullie ook voorbehoud gemaakt ivm ev. latere problemen met de dampkap.- nadien functioneerde de dampkap wel , maar wij bleven echter de indruk hebben dat de kooklucht onvoldoende werd weggezogen .Wij gingen er hierbij van uit dat de dampkap misschien onvoldoende sterk was voor het volume lucht dat ze diende weg te zuigen, alhoewel ons was verzekerd dat dit soort dampkap zeker krachtig genoeg was voor onze keuken .- er waren ev. wel aanwijzingen dat er iets niet echt okwas met de dampkap . Zo werden dd 22/11/19 (in garantie ) de 2 frontdeurtjes van de dampkap vervangenomdat de onderkant van de deurtjes opzwol (achterafbekeken wegens onvoldoende afzuiging natuurlijk) .Wij stelden ook vast dat de bovenkant van onzekeukenkasten steeds extreem vettig was-dd 10/11/21 raakte onze dampkap defect . Wij vroegen jullie per mail ons te bevestigen dat de dampkap nog in garantie kon worden hersteld , gezien wij bij jullie een2 + 3 jaar garantie waren aangegaan . Wij vroegen tevens ons de procedure ivm het aanvragen van deherstelling te willen bevestigen .- wij ontvingen van jullie geen enkel schriftelijk bericht .Wel werden wij er door Whirlpool (Bauknecht) telefonisch van verwittigd dat zij dd 18/11/21 een technicus zouden langssturen . Deze technicus kwam ook langs en liet ons meteen weten dat de dampkapstevig in het vet lag waardoor de motor kapot wasen het toestel derhalve niet meer kon worden gerepareerd . Hij wees er ons ook op dat de flexibelwaarmee onze dampkap met de buitenmuur wordt verbonden, over een afstand van 30 cm in 2 bochten van 90 ° lag hoewel er voorgeschreven wordt dat deflexibel best geen enkele bocht maakt . Volgens de technicus kon de dampkap op die manier nooit correct hebben gewerkt. Bovendien wees hij er ook op dat ten eindeeen optimaal functioneren te bekomen er zeker eenflexibel van 15 cm diam ipv 12 diam cm diende te worden gelegd . Deze diam 15 cm wordt idd ookvoorgeschreven in de installatiebrochure maar zoweljullie verkoopdienst als de installateur hebben ons destijds (mondeling) verzekerd dat 12 cm dia ookzeker volstond. Wij hadden destijds heel onze keukenheringericht , waarom zouden wij dan een gat in demuur niet 15 cm diam maken ipv 12 als die 12 echteen probleem zouden hebben gevormd ? -na het bezoek van de technicus van Whirlpool, ontvingen wij van hen eerst een factuur van € 179,-voor hun tussenkomst (zij waren blijkbaar niet echt opde hoogte van de 2 + 3 jaar garantie) , die zij nadien , conformhun garantievoorwaarden, hebben herleid tot € 50,- .Gezien de verantwoordelijkheid van de plaatser, verwachten wij echter van jullie dat jullie deze resterende € 50,- betalen . Eveneens conform hunverzekeringsvoorwaarden bezorgde Whirlpool ons eencommercieel voorstel waarin ze ons een vervangingstoestel aanboden voor de prijs van € 198,- .- wij zijn daarop dd 20/11/21 persoonlijk bij jullie langs geweest en hebben erop gewezen dat wij , gezien de duidelijke fouten bij de plaatsing, erop rekenden dat ALLE kosten door de garantie + jullie ( = ook de plaatser) zouden worden gedragen . Ons is toen mondeling verzekerd dat alles wel in orde ging komen .- met alle kosten bedoelen wij : - het vervangen + plaatsen van de defecte dampkap - het vervangen en plaatsen van een afdekbakje boven de flexibel ( het origineel is te klein geworden) - het betalen van het restfactuurbedrag (€ 50,-) aan Whirlpool - het terugbetalen van een bedrag van € 55.24 voor het aanschaffen van een grotere rooster op de buitenmuur voor de uitgang van de dampkap - dd 8/12 kwam de installateur op instr. van jullie een flexibel van 15 cm diam klaar steken.- gezien uit een mail die wij dd 9/12/21 van Whirlpool ontvingen, bleek dat zij in geen geval zouden overgaan tot een kostenloze vervanging van onze dampkap hebben wij jullie dd 12/12/21 een aangetekende brief gestuurd waarin wij jullie aansprakelijk stelden voor alle ontstane kosten .- per 15/12/21 ontvingen wij van Whirlpool de schriftelijke bevestiging dat zij de dampkap kostenloos gingen vervangen, wat ook gebeurde dd 22/12/21- gezien wij nadien niets meer van jullie hoorden hebben wij jullie per mail dd 28/12/21 nogmaals herinnerd aan het vereffenen van de resterende kosten . Wij ontvingen nog diezelfde 28/12/21 uiteindelijk een mail waarin jullie ons lieten weten dat - volgens jullie er in deze geen sprake is van een plaatsingsfout - jullie ons erop wijzen dat het hier tevens ging/gaat om een extern plaatser en dat dit derhalve geen uitgevoerd werk is door Ixina. Wij willen jullie er echter op wijzen dat de plaatsingskosten wel degelijk door jullie werden aangerekend en derhalve als door jullie uitgevoerd kunnen worden beschouwd . - jullie beweren dat de door ons vermelde kosten te koppelen zijn aan kosten behorend tot het voorbereiden van de werf. Wij willen erop wijzen dat dit geldig kan zijn voor een eerste installatie maar niet als de kosten gemaakt worden in het kader van een herstelling ten gevolge van een installatiefout.