Terug

problemen met betaalde service plus garantie

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

C. M.

Naar: VANDEN BORRE

18/08/2023

Beste,Op 31/07/2023 tegen sluitingstijd hebben wij in de winkel van Herentals (na aankoop van wasmachine + droogkast + TV toestel, totale waarde van €3300) een onderhoudscontract VDB Life getekend. De verkoper heeft ons gezegd, aangezien het sluitingstijd was, dat dit onze laatste kans was om hier recht op te hebben. Onder deze druk hadden we geen tijd om de voorwaarden volledig door te nemen.Vóór het sluiten van het Life onderhoudscontract hadden we voor twee toestellen (één aangekocht 6 maanden voordien en één 2,5 jaar voordien, totale waarde van €3000) de Service Plus garantie lopen om 3 jaar extra garantie te krijgen bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie. Voor deze extra garantie werd destijds €129 en €69 betaald. Hiervoor kregen we tot onze verbazing een terugkoopwaarde van €95 voor de twee toestellen samen, als waardebon. We hebben aan de verkoper duidelijk gemaakt dat dit bedrag veel te laag is, gezien de normale gratis fabrieksgarantie van 2 jaar (op alle toestellen) nog lopende was voor het ene toestel en het andere slechts een half jaar gedekt geweest was door Service Plus garantie.Op 01/08/2023 hebben we in dezelfde winkel en bij dezelfde verkoper gevraagd om het VDB life contract te annuleren, nadat we thuis de tijd hadden gehad de voorwaarden door te nemen. Een dag later werd ons via e-mail de annulering bevestigd. Echter was de daaropvolgende dag het bedrag voor de eerste maand VDB Life via domiciliëring al van de rekening afgegaan, zonder de mogelijkheid om teruggestort te worden.We veronderstelden/verwachtten gelijk dat de Service Plus garantie voor de twee toestellen gewoon zou blijven lopen, maar dat bleek niet het geval omdat we een aantal dagen later toch de waardebon van €95 via e-mail kregen. Op 08/08/2023 hebben we in de winkel door de verkoper een e-mail laten sturen met de aanvraag tot reactivering van de 5 jaar garantie. Na verschillende pogingen, e-mail, telefoons en gesprekken in de winkel bleek dit niet mogelijk.Dat betekent effectief dat de Liebher koelkast (2,5j geleden aangekocht) nu niet meer gedekt is door de totale 5 jaar Service Plus garantie. Hier bleek geen nieuwe Service Plus garantie voor afgesloten te kunnen worden (enkel mogelijk binnen de termijn van de fabrieksgarantie).Wat betreft het andere toestel (vaatwasser Miele twv €1600 Hoe kan het zijn dat een half jaar na de aankoop, met nog anderhalf jaar wettige fabrieksgarantie, onze extra 3 jaar Service Plus garantie nog maar €45 waard is? Je zou toch denken je 3 jaar extra garantie waarvoor je als klant destijds €129 betaalde begint te lopen nadat de 2 jaar standaard fabrieksgarantie eindigt. Niet dus, €84 kwijt voor een toestel dat nog geen dag extra garantie genoten heeft.De vraag om onze destijds betaalde garantie terug in orde te brengen werd van tafel geveegd. Het lijkt ons niet meer dan normaal om recht te hebben op iets wat we al betaald hadden. We zijn op geen enkel moment geïnformeerd geweest van zogezegde procedures/regels om onze 5 jaar totale garantie te annuleren bij het afzeggen van het VDB Life onderhoudscontract, noch in de winkel, noch in de bevestigingsmail. Zelfs de verkoper was verrast en verveeld door deze situatie. De laatst gekochte wasmachine en droogkast (van 31/07/2023) zijn zelfs nog niet geleverd, dus je zou als klant verwachten dat VDB zelf een oplossing zou voorstellen. Wel neen, ze blijven zich schuilen achter regeltjes die de klant alleen maar benadelen. We zijn meer dan 25 jaar klant bij VDB en hebben vele duizenden euro’s gespendeerd in deze winkel. We dachten dat hun motto ‘Uw akte van vertrouwen’ van betekenis was. Helaas blijkt dit niet zo te zijn. Hopelijk worden andere klanten hiermee geholpen om niet dezelfde miserie te moeten meemaken.CCM

Berichten (4)

VANDEN BORRE

Naar: C. M.

22/08/2023

Geachte,Wij moeten je helaas bevestigen dat het niet mogelijk is om de annulatie van de Service Plus Garantie (bij de ondertekening van het LIFE-contract) ongedaan te maken.Deze Service Plus Garantie kan niet opnieuw geactiveerd worden en we kunnen dus niet ingaan op je verzoek.Het LIFE-contractVDBL21000000910werd intussen wel stopgezet.Vriendelijke groeten,DominiqueConsumentendienst02 334 00 00Vanden Borre - Voor 't leven

VANDEN BORRE

Naar: C. M.

22/08/2023

Geachte,Wij moeten je helaas bevestigen dat het niet mogelijk is om de annulatie van de Service Plus Garantie (bij de ondertekening van het LIFE-contract) ongedaan te maken.Deze Service Plus Garantie kan niet opnieuw geactiveerd worden en we kunnen dus niet ingaan op je verzoek.Het LIFE-contractVDBL21000000910werd intussen wel stopgezet.Vriendelijke groeten,DominiqueConsumentendienst02 334 00 00Vanden Borre - Voor 't leven

C. M.

Naar: VANDEN BORRE

19/09/2023

Beste,Het is ons zeer duidelijk dat het personeel van Vanden Borre niet op de hoogte is van jullie regeltjes en zogenaamde procedures. Anders zouden ze de klanten beter informeren over de gevolgen van het afsluiten of afzeggen van een life-contract. Niet te vergeten dat we dit contract op 5’ moesten tekenen, gezien dit anders blijkbaar niet meer mogelijk zou zijn. Na gesprekken met de klantendienst bleek achteraf dat we wel nog rustig de tijd hadden kunnen nemen om hierover na te denken. We zijn incorrect behandeld door jullie consumentendienst. Gevolg van deze incompetentie:- Onze koelkast van 2,5 jaar oud geniet niet meer van de garantie die we afgesloten en betaald hebben.- De terugbetaling van de service plus garantie voor onze dure afwasmachine van 8 maanden oud is niet in verhouding met de ouderdom en de prijs die we ervoor betaald hebben. Bovendien is de domiciliëring al op dag 1 van de rekening afgegaan ondanks dat de gekochte toestellen pas na 6 weken werden geleverd. Als je als medewerker van de consumentendienst merkt dat wij als klanten sinds 25 jaar, bij elke aankoop een 5 jarige garantie afsluiten, dan moet je toch beseffen dat we hier belang aan hechten en dan kom je toch met een oplossing? Zeker als je als dienst ons verkeerd geïnformeerd blijkt te hebben.Aangezien jullie ons volledig verkeerde info hebben doorgegeven, verwachten we een correcte afhandeling van deze klacht. Ik volg vanaf nu de zaak op samen met Test-Aankoop en zal desnoods beroep doen op hun juridische bijstand.Sowieso zijn wij erg teleurgesteld in de 'akte van vertrouwen‘.MvgCCM

VANDEN BORRE

Naar: C. M.

29/09/2023

Geachte,We betreuren dat je niet tevreden bent. Helaas moet ik je bevestigen dat het niet meer mogelijk is om de annulatie van de 5-jaar garantie nog ongedaan te maken.Er kan tot onze spijt geen andere oplossing geboden worden. Het Life-contract werd intussen wel stopgezet.Vriendelijke groeten,DominiqueConsumentendienst02 334 00 00Vanden Borre - Voor 't leven


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform