Terug

Problemen met abonnement

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. D.

Naar: DPG Media

26/09/2024

Sinds 2022 ben ik geabonneerd op het magazine 'AutoWeek Classics'. Bekijk ik m'n rekeninguittreksels, dan zie ik dat ik op 09/03/2023 een bedrag van 94.56€ betaalde en op 22/01/2024 een bedrag van 120.20€. Vanaf augustus jl. kreeg ik echter geen magazines meer. Ik kreeg wel op 06/09/2024 nog een betalingsverzoek van 124.46€ waarop ook vermeld staat: 'Due date 8/3/2024'. (?) Na telefonisch contact kom ik te weten dat dit bedrag de abonnementskost voor een gehele jaargang dekt. Ik begrijp echter niet waarom ik dit nu al moet betalen. Bij mijn voorlaatste telefonische contact kreeg het volgende te horen. Mijn abonnement liep maar tot medio dit jaar, maar ik had wel nog een tegoed-saldo van ruim 40€. ?? Men zou mij dat geld terugstorten en wanneer ik dan de 124.46€ betaalde zou alles weer genormaliseerd zijn voor een volledige jaargang. Nu, ongeveer een maand later, nam ik weer contact, omdat ik de 40,..€ nog altijd niet op m'n rekening had ontvangen. En ik kreeg te horen dat men die in mindering had gebracht op de kosten van m'n nieuwe abonnement. Ik had dus al een goeie 80€ betaald moeten hebben en dan zouden de leveringen niet onderbroken geweest zijn. Men had me hierover op de hoogte gebracht per e-mail en dus had ik dit correct kunnen uitvoeren... ! Zo stelde men. Volgens mijn contact was ik dus in de fout gegaan! In de marge: hoewel ik naar een 02-nummer belde (zone Brussel) kwam ik toch in Nederland terecht en bij bijna al mijn contacten (ik heb al een zestal keer gebeld) staat men mij op een arrogante wijze te woord, en laat men mij verstaan dat ik zelf in de fout ben gegaan. Ik heb hen verduidelijkt dat: 1) ik geen bericht had gekregen van het exacte bedrag wat ik teveel zou betaald hebben op mijn vorige abonnement (wat mij al een heel bedenkelijke redenering lijkt, want naar mijn mening betaalde ik in januari jl. voor een gehele jaargang). Ik kreeg alleen een betalingsuitnodiging voor het bedrag van een volledige jaargang. 2) Dus kon ik ook niet het exacte saldo berekenen en kon ik dus ook geen correcte betaling doen. 3) Bovendien had men mij gezegd dat men mij een terugbetaling zou doen en ik vervolgens die 124.46€ zou dienen te betalen. Dit alles terwijl ik van mening blijf dat ik in januari voor heel 2024 betaalde en ik dus te vroeg een nieuwe betalingsuitnodiging kreeg. (Waar slaat die Due Date van 8 maart overigens op, vraag ik me af!) Het lijkt me duidelijk dat DPG in de fout is gegaan, op verschillende vlakken (!), maar dat zij geen enkele verantwoordelijkheid voor hun fouten nemen en deze dus ook niet willen rechtzetten. Op dit alles kreeg ik als antwoord van de man aan de telefoon 'dat hij daar niet bij was, bij dat vorige gesprek, toen men zei dat ik een terugbetaling zou krijgen'. Hij zij me ook nog dat ik nu 124.46€ zou moeten betalen en dat men pas DAARNA mij automatisch het teveel betaalde bedrag zou terugbetalen. Ik trek dit ten zeerste in twijfel, en wel om de volgende reden. Door een administratieve kronkel bij DPG eindigde mijn abonnement ergens halverwege dit jaar. Wanneer zij een teveel betaald bedrag automatisch terugbetalen (zoals ze zeggen dat ze dit zouden gaan daan), dan zou men dit dat al direct na mijn vorige betaling moeten gedaan hebben. Want die situatie is identiek: ik betaal te veel, en zij betalen het teveel terug. Ze hebben dit echter niet gedaan, en daarom zie ik geen enkele reden om te geloven, dat ze dit deze keer wel zullendoen. Wat ik verwacht is dan ook, dat ze de betaling van het abonnementsgeld voor een volledige jaargang vragen, en mijn teveel weer in hun kas houden, net zoals ze dit begin dit jaar hebben gedaan. Ik beweer dat zij hoedanook in de fout gegaan zijn. Ofwel hebben ze me in januari een foutief bedrag laten betalen, ofwel hebben zij in hun administratie een foute einddatum van mijn abonnement geregistreerd. En bovendien weigert men mij het (volgens hen) teveel betaalde bedrag terug te betalen. Ik stelde hen nog het volgende voor: stuur mij enkel nog de augustus-editie die ik ontbreek - ik heb ondertussen bij een lokale tijdschriften handelaar een permanente reservasie van het magazine besteld. Met het resterende bedrag van mijn ruim 40€ mogen ze dan een pint gaan pakken. ☺ Dit werd echter geweigerd. Ik kan de 40+€ enkel terugkrijgen nadat ik de volledige 124.46€ heb betaald. Ik heb hier echter geen vertrouwen meer in. Dit voelt voor mij als een soort van chantage aan, om mij toch tot een nieuw abonnement te dwingen. Dit terwijl ik van het abonnement af wil en de edities (allemaal) via een handelaar wilde laten reserveren. Ondertussen, door al deze heibel (ik heb, sinds de start van mijn abonnement, zo'n 2x per jaar moeten bellen wegens leveringsproblemen) wil ik helemaal geen abonnement meer op dit magazine van DPG. Ik zou echter wel mijn 40€ terugwillen, al mogen ze die voor mijn part ook nog steken waar de zon niet schijnt... Ik zal daar geen boterham minder voor eten. Het belangrijkste wat ik echter graag zou zien, is dat er toch iemand als u dit wanbeleid aan de kaak stelt. Ik zelf ga nu twee andere magazines in de plaats nemen, samen voor 11.50€ per maand in de winkel, nauwelijks meer dan de abonnementsprijs voor AutoWeek Classics. Bovendien, ook nog goed om weten: in losse verkoop kost AutoWeek Classics 6,..€ (ik weet niet exact hoeveel centiemen) maar een abonnee betaalt wel 10.37€ per editie! Ter vergelijking: 'AutoMotor Klassiek' kost per editie in losse verkoop 5.99€ en voor abonnees 4.13€. Men kan dus twee abonnementen nemen, bv. 'AutoMotor Klassiek' en 'Klassiek & Techniek', die samen voor 104.50€ naar je toe komen, en die samen heel wat meer info bevatten dan 'AutoWeek Classics', die zich 124.46€ laten betalen. Dit mag toch even aan de kaak gesteld worden, dacht ik. Ik zou dus heel graag zien dat deze klacht openbaar wordt gemaakt. Alvast oprechte dank hiervoor.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform